۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کیفیت سطح ورق گرم فولاد مبارکه افزایش یافت

کیفیت ورق گرم فولاد مبارکه با ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی خط نورد گرم افزایش یافت.

فردای اقتصاد: مسعود مهدیه رییس کنترل کیفی نورد گرم با بیان اینکه فعالیت‌های اصلی بازرسان کنترل کیفی نورد گرم به‌طورکلی نظارت بر تولید محصول کلاف گرم، طبقه‌بندی و ثبت اطلاعات کیفی محصولات در سیستم اطلاعاتی مرکزی فولاد مبارکه است، گفت: کنترل و بازرسی جهت حصول اطمینان از انطباق مشخصات فنی محصولات (ورق) با استانداردهای تعیین‌شده و سفارش مشتری در تمامی مراحل تولید صورت می‌پذیرد.

به گفته وی، پارامترهای کیفی ورق گرم در فولاد مبارکه مشتمل بر کنترل نمودارهای ابعادی (ضخامت عرض)، کنترل نمودارهای دمایی (نورد-کلاف پیچ)، کنترل و بازرسی کیفیت سطحی و کنترل و بازرسی کیفیت شکلی است که کنترل و بازرسی کیفیت سطح ورق مهم‌ترین و حساس‌ترین فعالیت بازرسان کنترل کیفی نورد گرم محسوب می‌شود.

رییس کنترل کیفی نورد گرم با بیان اینکه علاوه بر موارد فوق، فعالیت‌های زیاد دیگری برای تحقق محصول با کیفیت مطلوب انجام می‌شود، ادامه داد: بازرسی سطح ورق با دستگاه بازرسی اتوماتیک سطح (پارسی‌تک) و به روش چشمی انجام می‌شود؛ به‌نحوی‌که عیوب سطحی در دستورالعمل‌ها آورده شده و تصمیم‌گیری و قضاوت نسبت به کاربرد و حساسیت مشتریان صورت می‌گیرد؛ ازاین‌رو نقش ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی و حذف خطاهای انسانی، همسان‌سازی قضاوت در شرایط یکسان در این تصمیم‌گیری‌ها حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: عیوب سطحی نورد گرم حدود ۸۰ درصد عیوب محصولات را شامل می شود و از بین این عیوب، عیب ناخالصی غیرفلزی بیشترین سهم را داراست و بهبود در این زمینه، علاوه بر مزایای اقتصادی به تولید محصول باکیفیت در زمان کوتاه‌تر منجر خواهد شد.

مهدیه خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی برای کاهش عیوب انجام شده که یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های حل مسئله برای این موضوع پروژه حل مسئله به روش شش سیگما برای کاهش ناخالصی غیرفلزی است. با استفاده از این ‌روش تمامی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد عیب استخراج و داده‌های مرتبط طی مراحل مختلف جمع‌آوری و پس از تحلیل اطلاعات، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار تعیین می‌شود تا به‌طور اختصاصی بر روی آن کار شود.

وی  با اشاره  بر اینکه در این زمینه پروژه‌های بهبود متعددی تعریف شده، گفت: یکی از مؤثرترین این پروژه‌ها در قسمت کنترل کیفی نورد گرم با عنوان «ارتقای دانش و مهارت بازرسان کنترل کیفی در جهت قضاوت محصولات گرم» بوده که با توجه به اولویت پروژه، اجرای آن در دستور کار قسمت قرار گرفت و این اقدام اصلاحی یکی از اولین پروژه‌های اتمام یافته در این زمینه معرفی شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار