۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
آخرین آمار تورم محصولات ایرانی در تابستان

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده را برای بخش‌های خدمات و صنعت منتشر کرد

فردای اقتصاد: در فصل تابستان ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات به ۸۷۸٫۹ (با احتساب عدد ۱۰۰ برای قیمت‌های آن در سال ۱۳۹۵) رسیده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲٫۶ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۷ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵۸٫۸ درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۹۱٫۵ درصد مربوط به گروه«فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۵٫۲ درصد مربوط به گروه«اطلاعات و ارتباطات» بوده است. بیش­ترین تورم فصلی با ٢٣٫۸ درصد مربوط به گروه «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بوده است.

قیمت درب کارخانه‌های صنعتی چقدر رشد کرد؟

شاخص قیمت تولیدکننده عملاً رشد قیمت عرضه تولیدکنندگان یا اصطلاحاً قیمت درب کارخانه را اندازه می‌گیرد. نمودار زیر نشان می‌دهد که رشد قیمت تولیدکننده در بخش صنعت در تابستان افزایش داشته و به ۳۸ درصد رسیده است. پس از اوج ۹۵ درصدی در ابتدای ۱۴۰۰، در مجموع روندی کاهشی در این متغیر دیده می‌شد اما حالا طی فصل گذشته رشد سالانه آن از ۲۶ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافته است.

آخرین آمار تورم محصولات ایرانی در تابستان

در مجموع، در فصل تابستان ۱۴۰۲، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت به عدد ۱۰۳۳٫۵ (با احتساب عدد ۱۰۰ برای سطح قیمت‌ها در سال ۱۳۹۵) رسیده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٧.١ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ۳۷٫۶ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٢٩.٢ درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ۹۲٫۶ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده درجای دیگر» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۶٫۸ درصد مربوط به گروه «ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی» بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha