۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
ایستگاه بعدی تورم آمریکا کجاست؟

آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست عصر امروز منتشر خواهد شد و روند آن می‌تواند سیگنال‌های بسیار مهمی را مخابره کند.

فردای اقتصاد: امروز راس ساعت ۱۷ به وقت تهران، آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست منتشر می‌شود که از اهمیت بسیار بالایی برای فعالان حوزه مالی و اقتصاد برخوردار است. افزایش سنگین تورم ایالات متحده طی بیش از یکسال گذشته تلاطمات زیادی را در وضعیت اقتصادی دنیا و بازارهای مالی مختلف ایجاد کرده است و اکنون روند آن می‌تواند سیگنال‌های بسیار مهمی را مخابره کند.

از آنجا که مدتی است فدرال رزرو با سیاست‌های انقباضی خود به جنگی تمام عیار با تورم رفته و اصلی‌ترین سلاح خود یعنی نرخ بهره را به کار می‌برد، هرگونه تغییر در آن می‌تواند شدت حملات بانک مرکزی آمریکا را افزایش یا کاهش دهد. فدرال رزرو تاکنون طی ۶ مرحله افزایش نرخ بهره، این نرخ را به ۲.۵ درصد رسانده است و تا حدودی نیز تاثیرات آن بر تورم جولای نمایان شد.

نگاهی به تورم آمریکا

افزایش سراسیمه نرخ تورم در آمریکا را می‌توان از ابتدای سال ۲۰۲۰ به طور کامل احساس کرد. همانطور که در نمودار نیز مشخص شده است، این کشور در ابتدای سال میلادی گذشته تورمی کمی بالاتر از یک درصدی داشت اما به مرور این افزایش شدت گرفت تا جایی که ثبت تورم ۹.۱ درصدی سالانه برای ماه ژوئن یک رکورد ۴۰ ساله محسوب می‌شد. این موضوع که سوخت اولیه خود را از پول‌پاشی‌ها و بسته‌های مالی زمان همه‌گیری کرونا تامین کرده بود و سپس هیزم آن را جنگ روسیه و اوکراین فراهم کرد، مشکلات زیادی را برای اقتصاد جهانی به وجود آورد تا چالش بزرگی دنیا را فرا بگیرد.

از همین رو فدرال رزرو با تمام توانایی خود وارد بازی شد و طی چند مرحله افزایش نرخ بهره که در آخرین نشست آن به ۲.۵ درصد رسید، به زورآزمایی با غول تورم پرداخت. این موضوع تا حدودی باعث شد که ترمز روند صعودی تورم کشیده شود و این نرخ در ماه جولای با کاهش ۰.۶ درصدی به عدد ۸.۵ درصد رسید تا خوش‌بینی‌ها برای شکست این دشمن بزرگ افزایش یابد.

رقیب سرسخت غول تورم

طی چند وقت اخیر نیز سیاستگذاران آمریکایی همچون جروم پاول رئیس فدرال رزرو طی صحبت‌های خود از ادامه این اقدامات و سیاست‌های انقباضی خبر می‌داد که قاطعیت موجود در لحن وی بازارهای سهامی و کالایی را تا حد زیادی با فشار فروش مواجه کرد و تا چندی پیش نیز این ریزش‌ها ادامه داشت. در همین راستا شاخص دلار نیز با ثبت عدد ۱۱۰.۶ واحدی به سقف ۲۰ ساله خود رسید. این موضوع تا جایی ادامه داشت که بانک مرکزی اروپا با یک افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره حوزه یورو بخشی از جاماندگی خود را جبران کرد تا علاوه بر عقب‌نشینی شاخص دلار، کلاس‌های دارایی نیز بتوانند رنگ سبز را بر تن خود ببینند. اما این تمام ماجرا نیست و در اواخر هفته آینده در تاریخ ۲۱ سپتامبر نشست بعدی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برگزار خواهد شد و شنیده می‌شود که اعضای آن بدون توجه به آمار تورم ماه آگوست، قصد یک افزایش ۰.۷۵ درصدی را دارند. این موضوع می‌تواند بار دیگر به افزایش فشار بر بازارها بیانجامد.

تحلیلگران خوش‌بین هستند

تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های موجود در ارتباط با تورم ماه آگوست، از احتمال بالای کاهش این نرخ نسبت به ماه گذشته خبر می‌دهند. همانطور که در آمارها نیز وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم ماهانه برای آگوست منفی شود و شاهد کاهش ۰.۱ درصدی شاخص قیمت مصرف‌کننده در این ماه باشیم و تورم سالانه نیز با کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به جولای، به ۸.۱ درصد برسد.

کارشناسان عمده دلیل این موضوع را به کاهش قیمت نفت طی یک ماه گذشته عنوان می‌کنند. از سمت دیگر بهبود شرایط اوکراین در جنگ با روسیه و افزایش صادرات غذایی این کشور باعث شده است که بخشی از افزایش قیمت‌های رخ داده در سبد غذایی تخلیه شود و فشار اصلی از تورم ماه آگوست برداشته شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار