۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
زلزله مدیریتی در شرکت سازنده ChatGPT
میرا موراتی مدیرعامل موقت فعلی در کنار سم آلتمن هم‌بنیانگذار و مدیرعامل سابق OpenAI

اخراج غیر منتظره چهره شاخص هوش مصنوعی جهان از ریاست ChatGPT شوک بزرگی را به حوزه تکنولوژی جهان وارد کرد.

فردای اقتصاد - یک بیانیه غیر منتظره از شرکت OpenAI و اخراج سم‌ آلتمن هم‌بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت باعث سروصدای زیادی در فضای تکنولوژی و هوش مصنوعی جهان شد. 

هیات مدیره شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی تنها چند روز بعد از برگزاری نخستین رویداد برنامه‌نویسان و در حالی که ارزش آن در طی یکسال به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسیده اعلام کرد که مدیرعامل این شرکت را اخراج و مدیر تکنولوژی این شرکت را جایگزین او کرده است. 

سم آلتمن مدیرعامل و بنیانگذار اخراجی OpenAI چهره شاخصی در حوزه تکنولوژی به شمار می‌رود و بسیاری خروج او را مشابه اخراج استیو جابز از شرکت اپل در سال ۱۹۹۷ می‌دانند. آلتمن طی ماه‌های اخیر با حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی، کنگره آمریکا ودیدار با رهبران جهانی به چهره اول هوش مصنوعی جهان تبدیل شده بود. 

در بیانیه‌ای که OpenAI منتشر کرده آمده که هیات مدیره دیگر این اطمینان را ندارد که آلتمن بتواند این شرکت را راهبری کند. در این بیانیه همچنین آمده که گرگ بروکمن رئیس هیات مدیره هم از این سمت کنار گذاشته شده اما او همچنان به عنوان مدیر در این شرکت فعالیت می‌کند.

ساعتی بعد گرگ بروکمن با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که او این شرکت را ترک می‌کند. بروکمن نوشت که هنوز نمیداند چه اتفاقی افتاده اما هیات مدیره به طور ناگهانی تصمیم به اخراج مدیرعامل و کنار گذاشتن رئیس هیات مدیره گرفته و از طریق جلسه آنلاین با گوگل میت حکم اخراج به آن‌ها اعلام شده است. 

سم آلتمن نیز در توییتر گفت که او از این تصمیم هیات مدیره شوک زده و بسیار ناراحت است. او این اقدام را بازی قدرت اعضای هیات مدیره خواند از جمله ایلیا ساتسکور یکی دیگر از هم‌بنیانگذاران OpenAI و و مدیر ارشد دانش این شرکت. 

به گفته منابع مختلف ساتسکور همواره نسبت به ایجادتعادل بین توسعه و امنیت توسعه هوش مصنوعی نگران بوده است. 

حالا هیات مدیره میرا موراتی مدیر بخش تکنولوژی این شرکت را به طور موقت جایگزین سم آلتمن کرده است. موراتی بعد از سم آلتمن طی ماه‌های اخیر یکی از چهره‌های اصلی OpenAI در محافل به شمار می‌رفته است. 

زلزله مدیریتی در شرکت سازنده ChatGPT
چهره‌هایی که بزرگترین محصول هوش مصنوعی جهان را پایه‌گذاری کردند حالا راه خود را جدا کرده‌اند. 
از چپ: میرا موراتی ( مدیرعامل فعلی) ، سم‌آلمتن ( مدیرعامل سابق و هم‌بنیانگذار)، گرگ بروکمن ( رییس سابق هیات مدیره) و ایلیا ساتسکور ( مدیر بخش دانش و عضو هیات مدیره)

این تغییر غیر منتظره همچنین از منظر مهمترین شریک تجاری OpenAI یعنی شرکت مایکروسافت هم قابل توجه است. مایکروسافت تاکنون ۱۳ میلیارد دلار روی OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و ۴۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد اما اعلام شد که مدیران مایکروسافت تنها دقایقی قبل از اعلان رسمی اخراج مدیرعامل از این موضوع مطلع شده‌اند. 

میرا موراتی در نخستین جلسه عمومی شرکت بعد از اعلام اخراج مدیرعامل در جمع کارکنان این شرکت گفت که با ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت صحبت کرده، او مدیران مایکروسافت اطمینان داده‌اند که با OpenAI همکاری خود را ادامه خواهند داد. 

در مورد میرا موراتی این مطلب را بخوانید

سهام مایکروسافت بعد از اعلام خبر اخراج آلتمن ۱.۷ درصد کاهش یافت. 

سم آلتمن ۳۸ ساله که استنفورد را برای راه‌اندازی یک استارتاپ ترک کرد او همچنین مدیر یکی از مشهورترین شتابدهنده‌های استارتاپی جهان به نام YC هم بود.  آلتمن شرکت OpenAI را هشت سال قبل پایه‌گذاری کرد او این شرکت را از یک شرکت غیر انتفاعی به یک شرکت با ارزش تبدیل کرد که برآورد می‌شود ارزش آن به ۸۰ میلیارد دلار برسد. او به رغم راه‌اندازی OpenAI دارای هیچ سهمی از این شرکت نیست.

این شرکت به سرمایه‌گذارانش اعلام کرده که درآمد امسال آن به ۱ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۲۰۲۴ این میزان بسیار بیشتر خواهد شد. 
مرتبط: پشت پرده ChatGPT چه می‌گذرد؟

در همین حال اخراج آلتمن باعث واکنش‌های زیادی در بین چهره‌های تکنولوژی هم شد. از جمله آنها اریک اشمیت مدیرعامل سابق گوگل و برایان چسکی بنیانگذار ایربی‌اندبی به تمجید از آلتمن پرداختند. بسیای از کاربران نیز با طنز با این موضوع برخورد کردند از جمله برخی کاربران گفتند که هوش مصنوعی قرار بود افراد زیادی را بیکار کند از خود مدیرعامل OpenAI شروع کرد. برخی هم گفتند که GPT-5 ( احتمالا محصول آینده  شرکت ) مدیرعامل بعدی OpenAI خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار