۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
نقش نمایشگاه متافو در توسعه زنجیره فولاد

در نشست نمایشگاه متافو به عنوان بزرگترین نمایشگاه تخصصی این حوزه در خاورمیانه و شمال آفریقا که با حضور نمایندگان تشکل های ریخته گری و انجمن فولاد ایران برگزار شد، مشخص شد که با وجود تقاضای بیش از ۱۰۰۰ شرکت داخلی برای حضور در متافو و به رغم تمامی تلاش های برگزار کننده اما بیش از ۴۰۰ شرکت در این نمایشگاه موفق به حضور نشدند و علت آن در اختیار قرار ندادن فضای نمایشگاهی به یکی از مهمترین نمایشگاه تخصصی کشور است.

فردای اقتصاد : به رغم تمامی مباحثی که در راستای حمایت از این صنعت استراتژیک می شود،  در عمل حتی به فعالان این عرصه مجالی برای معرفی دستاورد های خود نیز داده نمی شود و جالب اینجاست که همزمان با نمایشگاه ایران متافو که شامل :( متالورژی شامل : فولاد ، صنایع معدنی فلزات غیر آهنی ( مس ، آلومینیوم ، روی و ...) ، لوله و پروفیل ، ریخته گری ، قالب سازی ، ماشین کاری ، آهنگری ، نسوز ها ، کوره های صنعتی و عملیات حرارتی ) نمایشگاهی غیر مرتبط برگزار خواهد شد .

 به گفته مدیر عامل شرکت نمانگر به عنوان برگزار کننده این نمایشگاه از ۱۰۰۰ متقاضی حضور در این نمایشگاه حدود ۴۰۰ شرکت در ۱۴ سالن غرفه داشته و در این دوره نیز ۲۲ کشور حضور دارند.

عبدالکریم جلالی تصریح کرد: با وجود افزایش ۲۰ درصدی فضای نمایشگاه در سال جاری اما همچنان ۴۰۰ شرکت که تعداد آن همچنان رو به فزونی است نتوانستند در این نمایشگاه که به عنوان پر مخاطب ترین نمایشگاه تخصصی خاورمیانه به حساب می آید حضور یابند و علت این عدم حضور نیز این بود که فضای کافی به برگزار کننده اختصاص داده نشده بود .

وی نمایشگاه متافو را یکی از عوامل توسعه صنعت فولاد دانست و گفت : مهمترین کارکرد این نمایشگاه توسعه صنعت است وخوشبختانه در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فناوری نیز حضور دارند و در حاشیه این نمایشگاه نیز هیات های تجاری خارجی ، نشست ها و پنل ها و همچنین کارگاه های آموزشی تدارک دیده شده است.

در این نشست همچنین عبدالحمید قدیمی دبیر انجمن ریخته گری ایران تصریح کرد: نمایشگاه متافو امروز به سطحی رسیده که در سطح ملی حرفی برای گفتن دارد و یکی از اتفاق های مهمی که در این نمایشگاه افتاده تعامل بسیار مثبت برگزار کننده با تشکل هاست .

وی ادامه داد: معتقدم باید نقش این نمایشگاه در توسعه صنعت و GDP  کشور نیز بررسی شود، متالوژی کشور نیاز به سرمایه گذاری و توسعه دارد و نمایشگاه ها می تواند این فرصت  را فراهم کند.

کل فضای نمایشگاه در اختیار متافو قرار گیرد

در این نشست همچنین مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه ۱۱۲ واحد تولید کننده فولاد کشور در این نمایشگاه حضور دارند، گفت:طیف شرکت کنندگان اعضای این انجمن از سنگ آهن تا محصولات فولادی و همچنین صنایع جانبی را شامل می شوند .

وحید یعقوبی تصریح کرد: میزان ارزآوری زنجیره فولاد در حال حاضر بیش از ۸ میلیارد دلار است و نمایشگاه متافو کمک شایانی به این صنعت کرده است و بزرگترین کارکرد این نمایشگاه کمک به توسعه صادرات و تامین ماده اولیه است.

وی افزود: کارکرد نمایشگاه هایی با این مضمون در اغلب کشور ها به صورت تکنولوژیک است برای همین هر ۴ سال یک بار برگزار می شود اما نمایشگاه متافو در ایران به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه هستیم و صنعت نیاز دارد هر سال برگزار می شود و وجه تمایز این نمایشگاه نیز با نمایشگاه های تخصصی این صنعت این است که در طیف بسیار گسترده ای برگزار می شود و از ماده اولیه تا محصول نهایی و همچنین سایر فلزات و صنایع وابسته و جانبی را شامل می شود لذا از اهمیت خاصی برخوردار است و انتظار می رود مسئولین نیز نسبت به برگزاری این رویداد توجه بیشتری داشته باشند این در حالیست که نه تنها کل فضای نمایشگاهی در اختیار متافو قرار نگرفته بلکه در کنار آن نمایشگاه نیز نمایشگاهی غیر مرتبط برگزار میشود .

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار