۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
آیا پیش‌بینی پوتین درباره جنگ اوکراین درست بود؟

ظاهرا جنگ اوکراین رو به بن‌بست می‌رود. استراتژی روسیه ساده است.《جنگ را انقدر ادامه دهید که شرکای روسیه خسته شوند.》اما نشست سران ناتو در واشنگتن در ماه جولای هم نشان می‌دهد که حمایت غرب از اوکراین تا کجا ادامه خواهد داشت؟

فردای اقتصاد: جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در اواخر اوت 2023، بیان کرده بود: « ارزیابی ما این است که جنگ اوکراین به بن‌بست نرسیده است. او گفت، اوکراین در حال حاضر «به صورت روشمند و سیستماتیک» سرزمین‌های خود را بر می‌گرداند. 
آنگونه که اکونومیست گزارش داده، با این حال اکنون شواهد نشان می‌دهد که ضدحمله اوکراین از حداقل هدف خود نیز بسیار عقب‌تر است و ممکن است در واقع جنگ وارد دوره‌ای از بن‌بست نظامی شده باشد. سال آینده برای اوکراین دوره سخت و خطرناکی خواهد بود. ضدحمله اوکراین که در ژوئن آغاز شد تاکنون در جناح باخموت، شهر شرقی که روسیه در ماه مه تصرف کرده بود  و در همینطور در جنوب، در استان زاپوریژیا، پیشرفت اندکی داشته است. ترکیبی از یگان‌های فرسوده، مهمات محدود و آب و هوای مرطوب، حملات را در طول زمستان کند می‌کند. هر چند که به هر حال برخی از حملات از سوی پیاده‌نظام یگان‌های کوچک ادامه خواهد داشت.
زمستان احتمالا شاهد یک کارزار جدید و شدید و حملات دوربرد از هر دو طرف خواهیم بود. روسیه در حال انباشت موشک است و احتمالا دوباره به شبکه برق اوکراین حمله خواهد کرد. اوکراین هم در حال انباشت پهپادها بوده و به حملات خود به کریمه تحت اشغال روسیه ادامه خواهد داد؛ با کمک تزریق کوچک موشک‌هایی که توسط آمریکا تهیه شده است. همچنین اکراین ممکن است حملات خود را گسترش دهد تا شبکه برق روسیه را نیز در بر گیرد، تا حدی برای ایجاد نوعی بازدارندگی. این حملات ممکن است به روحیه اوکراین کمک کند، اما تأثیر استراتژیک آنها احتمالاً کم خواهد بود.

نقش نیروی نظامی در جنگ اوکراین

سوال مهم برای سال 2024 این است که کدام طرف می‌تواند نیروهای باکیفیت بیشتری را سریعتر بازسازی کند؟ این تا حدودی مربوط به نیروی انسانی هر دو طرف است. ارتش روسیه در رسیدن به اهداف جذب نیرو برای خود کوتاهی کرده است، اما به اندازه کافی نیرو برای حفظ خط خود در طول تابستان جمع آوری کرده است. اگر بخواهد مانند زمستان 2022-2023 به سمت اهداف تهاجمی پیش برود، ممکن است نیاز به ایجاد موج بزرگتری از بسیج نیرو داشته باشد. این کشور همچنین دارای تعداد زیادی از سربازان وظیفه است، هر چند که واردار کردن آنها به جنگ خطرات سیاسی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. اوکراین همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا مردان جوان 20 ساله خود را که بسیاری از آنها تا کنون از سربازی سرباز زده‌اند را می‌خواهد به کار بگیرد یا نه.
هر دو طرف  به مهمات هم نیاز دارند. روسیه در اواخر سال 2022 تولیدات دفاعی خود را افزایش داده و ممکن است در سال 2024 بیش از 2 میلیون گلوله به همراه صدها تانک جدید و بازسازی شده تولید کند. کره شمالی همچنین در حال ارسال تعداد زیادی گلوله به روسیه است که قدرت آتش‌افروزی روسیه را بیشتر تقویت می‌کند. این در حالی است که دولت‌های غربی دیرتر سرمایه‌گذاری کردند، بنابراین بعید است که اوکراین تا اواخر سال 2023 یا اوایل سال 2024 از مزیت مهمات توپخانه‌ای - تنها عامل مهم در سطح تاکتیکی - برخوردار باشد.

اوکراین مانند بهار 2023 حجم گسترده دیگری از تجهیزات دریافت نخواهد کرد. در عوض تمرکز کمک غرب برای تعمیر تجهیزات خواهد بود. گفتنی است ورود بمب‌های با قطر کوچک زمینی آمریکا (glsdb) در اوایل سال 2024، زرادخانه موشک‌های دوربرد اوکراین را پر خواهد کرد. اکراین همچنین جت‌های اف 16 را دریافت خواهد کرد، اگرچه بعید است که آنها به تنهایی تأثیری دگرگون کننده در میدان نبرد داشته باشند. زمان‌بندی هم مهم است. هر طرف امیدوارند که ابتکار عمل را به دست بگیرد. اوکراین می‌خواهد یک حمله بهاری را روی میز نگه دارد، اما تلاش می‌کند تا قدرت زمینی را برای انجام این کار جمع‌آوری کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هم از ارتشش می‌خواهد که به حملات نمادین مانند آنچه در اطراف آودیوکا در شرق در جریان است، ادامه دهد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همچنین از ارتشش خواسته که به حملات نمادین ادامه دهد. با این حال واداشتن مداوم نیروهای آموزش‌دیده ضعیف به نبرد، ارتش روسیه را بدون حرکت در خط مقدم تضعیف می‌کند.

یک چالش کلیدی برای سال 2024 این است که آیا شرکای اوکراین می‌توانند آموزش را گسترش داده و اصلاح کنند؟ حمله تابستانی اوکراین مشکلات بسیاری را برجسته کرد. اگر حمله جدی بعدی موفقیت آمیزتر باشد، باید برخی از آنها را اصلاح کرد. برای مثال، گردان‌ها و تیپ‌های اوکراین به افسران بسیار بیشتری نیاز دارند که قادر به برنامه‌ریزی و فرماندهی عملیات‌های پیچیده شامل واحدهای بسیاری در یک جبهه گسترده باشند. اگر هیچ یک از طرفین نتوانند در سال 2024 یک تهدید تهاجمی معنادار ایجاد کنند، احتمالاً عواملی فراتر از میدان نبرد بر جنگ تسلط خواهند یافت.
با حمله روسیه به کشتی‌های باری و حمله اوکراین به ناوگان و تأسیسات روسیه، دریای سیاه ممکن است مرکزی‌ برای درگیری شود. نشست سران ناتو در واشنگتن در ماه جولای به عنوان آزمونی برای حمایت غرب تلقی خواهد شد. استراتژی روسیه ساده است: ادامه دهید تا زمانی که شرکای اوکراین خسته شوند. غرب قصد دارد مسیر خود را ادامه دهد. مقامات خوش‌بین استدلال می‌کنند که جنگ تجزیه سیاسی روسیه را تسریع می‌کند. اما بدبین‌ها هشدار می‌دهند که آقای پوتین می‌تواند سال‌ها این وضعیت را حفظ کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار