۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
ماسک زدن دوباره اجباری می‌شود؟

توصیه مقامات بهداشتی؛ کرونا همچنان یک تهدید است پس ماسک بزنید

ایسنا: ابتلا به کرونا در بیشتر نقاط جهان در حال افزایش است و بسیاری این سوال را در ذهن خود دارند که آیا باید در وضعیت فعلی از ماسک استفاده کرد یا نه؟

با توجه به شیوع دوباره کرونا مقامات بهداشتی در تعدادی از ایالت‌های استرالیا به مردم توصیه کرده‌اند که دوباره از ماسک استفاده کنند.

بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان قطعاً نخستین مکان‌هایی هستند که ماسک‌ها باید در طول یک بیماری همه‌گیر در آنها استفاده شوند. با این حال، مقامات بهداشتی استرالیا تاکنون توصیه‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند از جمله اینکه در برخی از ایالات استفاده از ماسک در مناطق پرخطر بیمارستان‌ها اجباری است. بنابراین سوال این است که در میان افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹، آیا باید از ماسک استفاده کرد؟

کووید۱۹ هنوز یک تهدید است

متأسفانه، سارس-کوو-۲ (ویروسی که باعث کووید۱۹ می‌شود) تنها به یک سرماخوردگی بی‌اهمیت تبدیل نشده است. این ویروس علاوه بر ایجاد علائم در مرحله اولیه - که می‌تواند به ویژه برای افرادی که آسیب‌پذیر هستند، جدی باشد - می‌تواند منجر به بیماری مزمن در افراد در هر سن و وضعیت سلامتی به دلیل توانایی آن در تأثیرگذاری بر عروق خونی، قلب، ریه‌ها و... شود.

کووید۱۹ و عوارض مداوم آن، اثرات سویی را در جامعه گذاشته است. از دست دادن بهره‌وری به دلیل کووید طولانی مدت بر نیروی کار و اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

در حالی که پیام‌های عمومی برای «زندگی با کووید» ظاهراً ما را تشویق کرده است که از همه‌گیری خارج شویم اما سارس-کوو-۲ به صورت دیگری رفتار می‌کند. این بیماری به جهش، مسری تر شدن و فرار از محافظت ارائه شده توسط واکسن‌ها، ادامه داده است.

کووید۱۹ یک بیماری بومی نیست اما یک ویروس اپیدمی مانند آنفلوآنزا یا سرخک است، بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم که موارد ابتلا به این بیماری افزایش یابد. با در نظر گرفتن این موضوع، قطعاً می‌بایست برای مراقبت از خود اقداماتی را انجام دهیم به ویژه هنگامی که موارد ابتلا به این بیماری در حال افزایش است.

چه کارهایی می‌توان برای مراقبت از خود مقابل کرونا انجام داد؟

ما می‌دانیم که سارس-کوو-۲ از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم، منتقل می‌شود. همچنین می‌دانیم که بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری بدون علامت هستند اما می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند، بنابراین نمی‌توانید تشخیص دهید که چه کسی در اطراف شما به این بیماری مبتلا است. در نتیجه، در زمان‌هایی که موارد ابتلا به کووید۱۹ افزایش می‌یابد، استفاده از ماسک روشی منطقی برای پیشگیری از ابتلا به آن است.

همچنین به گفته کارشناسان، در اماکن پرخطری مانند بیمارستان‌ها الزام بیشتری برای استفاده از ماسک وجود دارد.

محافظت‌کننده‌ترین نوع ماسک، ماسک تنفسی یا N۹۵ است اما استفاده از هر نوع ماسکی بهتر از استفاده نکردن از ماسک‌ است.

استفاده از ماسک هنگام مراجعه به مراکز مراقبت بهداشتی یا مراقبت از سالمندان مهم است. به علاوه، استفاده از ماسک در مغازه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و سایر مکان‌های شلوغ سربسته احتمال ابتلای شما به کووید۱۹ را کاهش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها