۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
میراث ۱۰ سال سیاستگذاری اشتباه  در حوزه انرژی

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران گفت: ظرفیت بازارهای مصرف داخل تقریبا ۲۰ میلیون تن است و لازم است در حوزه ارز حاصل از صادرات تسهیلاتی صورت بگیرد.

فردای اقتصاد: محمد کمال‌زاده، مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو ۱۴۰۲ با حضور در غرفه فردای اقتصاد عنوان کرد: مقدار تولید فولاد در ۸ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. اکنون پروژه جدید در شبیه‌سازی فرآیند تولید در دستور کار بوده و به سمت بهینه‌سازی در حرکت هستیم. در واقع حلقه گمشده در فولاد آلیاژی، بهره‌وری است. از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۰ درصد رقم ریالی افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: پروژه جدید زمانی در دستور کار قرار می‌گیرد که به کرو تولید برسیم زیرا سودآوری در پروژه یزد یک بسیار حائز اهمیت است. درخصوص آینده فولاد کشور باید توجه داشت که مخاطرات محیطی صنعت را از پای در نمی‌آرود و اساسا سیاست‌گذاری درست برای توسعه این بخش حائز اهمیت خواهد بود. در افق سال ۱۴۰۴ تولید ۵۰ میلیون تن فولاد در دستور کار قرار دارد که با توجه به شرایط حال حاضر به نظر تحقق ۴۵ تا ۵۰ میلیون تنی آن امکان‌پذیر است.

کمال‌زاده تصریح کرد: متاسفانه نظام تامین مالی کشور قفل شده است. سهامداران عمده فولاد که عمدتا صندوق هستند ۸۰ درصد سود را تقسیم می‌کنند. هر چند تقسیم سود مجامع هم در ارقام بالایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: باید نظام مالی و بانکی در حوزه تامین مالی وارد شوند تا رشد اقتصادی منجر به کاهش تورم و بهبود شاخص‌های اقتصادی شود. در کشور مشکلی در حوزه منابع وجود ندارد اما همچنان با مشکل عدم برنامه‌ریزی مواجه هستیم. باید به سمت ایجاد توازن در زنجیره حرکت کنیم.

مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت بازارهای مصرف داخل تقریبا ۲۰ میلیون تن است و می بایست در حوزه ارز حاصل از صادرات تسهیلاتی صورت بگیرد. عدم توازن در حوزه انرژی حاصل ۱۰ سال سیاست‌گذاری اشتباه است. کشورهای خارجی با برق، کارگر و نهاده گران مواجه هستند در عین حال توانایی رقابت با آن ها را نداریم. دلیل این که در حوزه برق سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد به عدم توجیه اقتصادی در این بخش باز می گردد. نگاه ملی مبتنی بر سود ملی می تواند به توسعه کشور منجر شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار