۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
خیز مجدد برداشت اجتماعی از تورم ایالات متحده

داده‌های تورمی ماه آگوست آمریکا نشان می‌دهد مجددا تورم هسته افزایش پیدا کرده تا همچنان نگرانی‌های تورمی جدی باقی بماند.

فردای اقتصاد: شاخص قیمت تورم مصرف‌کننده بخش شهری (CPI-U) ایالات متحده در ماه آگوست، پس از عدم تغییر در ماه جولای، به اندازه ۰.۱ درصد  (بعد از تعدیل اثرات فصلی) افزایش یافته است. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنیم،‌ طی دو ما اخیر سطح کلی تورم ماهانه کاهش محسوسی داشته است. به علاوه، این ارقام نشان می‌دهد سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۳ درصد (قبل از تعدیل اثرات فصلی) افزایش یافته است.

خیز مجدد برداشت اجتماعی از تورم ایالات متحده
تورم ماهانه اقتصاد آمریکا در یکسال گذشته تا انتهای آگوست ۲۰۲۲

کدام بخش‌ها پیشران تورم اقتصاد آمریکا بودند؟

در شکل زیر نمودار آبی رنگ تورم نقطه به نقطه (هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) است که به صورت واضحی از سه ماه قبل در حال کاهش بوده که اینک تورم ماهانه آگوست کاهش مذکور را همچنان ناپایدار می‌داند. اجاره‌بها، مواد غذایی و خدمات درمانی بیشترین مشارکت را در افزایش شاخص قیمت ماه آگوست داشته‌اند که تنها به لطف کاهش حدودا ۱۱ درصدی شاخص قیمت بنزین اثر جدی روی شاخص کل قیمت‌ها نگذاشته است.  شاخص قیمت مواد غذایی در مقیاس ماهانه حدود ۰.۸ درصد رشد داشته و شاخص قیمت سوخت کاهش پنج درصدی را شاهده بوده، چرا که بخش برق و گاز طبیعی افزایشی بوده‌اند. 

خیز مجدد برداشت اجتماعی از تورم ایالات متحده
تورم نقطه به نقطه تا انتهای آگوست ۲۰۲۲ در اقتصاد آمریکا

خیز مجدد برداشت اجتماعی از تورم ایالات متحده

در نمودار فوق، خط قرمز رنگ نیز وجود دارد که تورم بخش انرژی و غذا را از شاخص قیمت مصرف‌کننده حذف کرده و رشد آن را نسبت به ماه مشابه سال گذشته رسم کرده که این شاخص افزایش نسبتا بالایی را نشان می‌دهد. معمولا به شاخص قیمتی که بخش انرژی و غذا را ندارد تورم هسته گفته می‌شود چرا که از تحولات زودگذر (بخش غذا و انرژی نوسانات زیادی دارد) تاثیر نمی‌پذیرد و افزایش یا کاهش آن از دلایل مهم‌تر و بنیادی‌تری همچون برداشت اجتماعی تورم تاثیر می‌پذیرد. همین مساله باعث می‌شود که افزایش تورم هسته را باید با اهمیت بدانیم، چرا که رشد آن منطقا باید حساسیت بیشتری را ایجاد کند و اساسا سیاست‌گذاران اقتصادی نیز حساسیت بیشتری به این شاخص دارند.

این شاخص در مقیاس ماهانه افزایش ۰.۶ درصدی را تجربه کرده است. اجاره‌بها و مسکن، خدمات درمانی، مراقبت‌های پزشکی، اثاثیه منزل و عملیات، وسایل نقلیه نو، بیمه وسایل نقلیه موتوری و آموزش از جمله شاخص‌هایی بودند که در طول ماه افزایش یافتند. برخی از شاخص‌ها در ماه آگوست کاهش یافتند، از جمله شاخص‌های مربوط به کرایه خطوط هوایی، ارتباطات و خودروهای فرسوده و کامیون‌ها. مجموعا تورم هسته نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۶.۳ درصد افزایش داشته که فاصله زیادی با اهداف بانک مرکزی برای تورم سالانه دارد و به همین دلیل تاثیرات قابل توجهی در بازارهای مالی داشته است.

پاس گل تورم به دلار آمریکا

به دلیل اختلاف زیاد عدد محقق شده تورم با انتظارات (انتظارات تورم آگوست حول منفی ۰.۱ می‌چرخید) و شدت گرفتن تورم هسته  احتمال افزایش شدیدتر نرخ بهره توسط فدرال‌رزو در نشست ۲۱ سپتامبر بیشتر شده و عمده پیش‌بینی‌ها نیز از افزایش ۰.۷۵ درصدی خبر می‌دهند. بازارهای جهانی واکنش جدی به این احتمال دادند و همزمان با رشد شدید شاخص دلار آمریکا، قیمت کومودیتی‌ها و طلا نیز کاهش یافت.

خیز مجدد برداشت اجتماعی از تورم ایالات متحده

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha