۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
رشد اقتصادی بین نفت و خدمات تقسیم شد

مرکز آمار ایران گزارش رشد اقتصادی را برای تابستان ۱۴۰۲ منتشر کرد

فردای اقتصاد: طبق برآوردهای مرکز آمار، اقتصاد ایران در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به تابستان سال گذشته ۷٫۱ رشد کرده است. همچنین رشد غیرنفتی (رشد اقتصاد منهای بخش استخراج نفت) ۴٫۲ درصد اعلام شده است.

گروه «تأمین آب، برق و گاز طبیعی» با رشد منفی ۶٫۳ درصد بدترین وضعیت را داشته و بخش کشاورزی هم مجدداً با رشد منفی روبه‌رو شده است. رشد صنعت از ۷٫۷ درصد در ۱۴۰۱ و ۳٫۶ درصد در بهار، به ۲٫۶ درصد در تابستان امسال کاهش یافته است.

رشد ۲۵٫۶ درصدی بخش نفت یکی از پیشران‌های اصلی رشد اقتصادی یک سال گذشته بوده، به طوری که مسئول ۳٫۴ واحد از رشد ۷٫۱ درصدی است. خدمات هم که ۵۴ درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد، با ۷٫۵ درصد رشد باعث ۴ واحد درصد رشد در کل اقتصاد ایران شده است.

رفاه خانوار ایرانی ۸ درصد افزایش یافت؟

گزارش مرکز آمار درباره رشد محصول ناخالص داخلی نشان می‌دهد ۷٫۱ درصد رشد اقتصاد ایران در تابستان امسال نسبت به تابستان ۱۴۰۱ در سمت هزینه‌ها باعث چه تغییراتی شده است. رشد ۷٫۹ درصدی هزینه مصرف نهایی خصوصی به معنی این است که مصرف خانوارها پس از حذف اثر تورم، یا به عبارتی رفاه آن‌ها، حدود هشت درصد بیشتر شده است.

نمودار بالا نشان می‌دهد که رشد سالانه مخارج دولت فراتر از رشد مصارف خصوصی بوده و حدود ۱۶٫۶ درصد برآورد شده است. رشد حقیقی صادرات ایران هم ۴۷ درصد اعلام شده است.

سرمایه‌گذاری یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشد ۴٫۳ درصدی داشته است. عددی که از رشد ۶٫۵ درصدی بهار کمتر است اما نسبت به ارقام فصول سال گذشته بالاتر محسوب می‌شود. بین دو نوع اصلی سرمایه ثابت تولید، سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات بیشتر از ساختمان رشد کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار