۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
لابی اسرائیل در حاشیه‌بردن برجام موفق شد؟

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس روز گذشته متعادل و مثبت بود. به طوری که شاخص کل رشد ۴،۱۵۶ واحدی (معادل ۰.۳ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۶۹ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به ۲،۹۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، شیمیایی و تامین مالی و در بین نمادها پالایش، دارایکم و وسالت بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کزغالح و خودرو بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای خوساز و بپاس داشتند.

طبق اعلام بانک مرکزی سقف انتقال وجه روزانه برای دارندگان حساب‌های تجاری به صورت غیرحضوری از ۱۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وزارت نیرو: براساس مذاکرات صورت گرفته با وزارت نفت امیدواریم که در تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل مواجه نشویم و چالشی برای تامین برق ایجاد نشود. 

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت: زیان‌های انباشته در خودروسازی‌ها که همیشه مطرح می شود بخاطر افزایش قیمت مواد اولیه است.

مدیرعامل شرکت توانیر: در شرایط کنونی الزام شده صنایع با نیاز بالای ۲ مگاوات باید برق مورد نیاز خود را تا یک ماه آینده از طریق بورس انرژی تامین کنند و اگر قیمت برق اصلاح شود احتمالا تا ۳۰ درصد برق از طریق بورس عرضه می شود. 

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران: در مصوبات شورای ترافیک استان تهران، مقرر شد تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح در سطح شهر تهران ممنوع باشد و قرار است ساعات کاری ادارات از ۷ تا ۹ صبح به‌صورت شناور باشد.

بر اساس ابلاغیه سازمان بورس در خصوص اصلاح ماده ۵۸ اساسنامه هلدینگ‌ها، حداکثر ۲۰ درصد سود حاصل از فروش سهام پرتفوی آنها قابلیت توزیع دارد و بقیه باید به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند. 

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران: فعلا در هیات مدیره بورس تهران تصمیمی مبنی بر تغییر پایان ساعت معاملات گرفته نشده، اما احتمال هر رویدادی وجود دارد.

محمد مرندی، مشاور تیم ایران در مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: با وجود فشارهای دولت آمریکا همچنان به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. ما نگران نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نتایج آن نیستیم. برای حصول توافق، بایدن باید درباره حل و فصل مسائل و موضوعات باقی مانده مرتبط با مذاکرات تصمیم گیری کند.

بهروز کمالوندی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+ ۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدّد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملّت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است. ایران در خصوص سه مکان ادعایی آژانس؛ کمال همکاری را داشته است، اطلاعات و پاسخ‌ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفتگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، مانعی سر راه روند نهایی شدن توافق در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

تایمز آو اسرائیل در گزارشی مدعی شد که رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران به حاشیه رانده شده‌است. با این حال، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تایمز آو اسرائیل، تحت فشار قرار دادن مالی یا سخت‌تر شدن موضع آمریکا را تکذیب کرد و گفت که تلاش‌ها برای بازگشت به برجام ادامه دارد.

براساس گزارش روزنامه استریت تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، احتمال توافق در مذاکرات وین را کمتر کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که مقام‌های آمریکایی و اروپایی نسبت به احیای برجام تا پیش از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، ناامید شده‌اند. در ادامه با تکرار برخی مواضع ضدایرانی ادعا شده است که خواسته‌های تهران باعث شده مقام‌های آمریکایی و اروپایی به‌طور جدی، درباره تمایل ایران برای دستیابی به توافق، دچار تردید شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha