۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
بورس جان گرفت؟ / پیش‌بینی بورس در هفته آینده

شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته افت متوالی، معاملات هفته منتهی به ۸ آذرماه را با رشد ۱.۹ درصدی به پایان رساند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اورق بهادار تهران در هفته گذشته حدود ۱.۹ درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد و توانست سطح ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحدی را به خود اختصاص دهد. همزمان با رشد بیش از ۳۸ هزار واحدی نماگر اصلی بازار، معیار هم وزن بالغ بر ۲ درصد صعود را به ثبت رساند. در هفته‌ای که سپری شد ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته رقم ۴ هزار و ۱۳ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد که در مقایسه با هفته‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را به تصویر می‌کشد. در عین حال بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان جریان نقد از سوی معامله‌گران حقیقی از گردونه معاملات خارج شد.  اکنون به روایت آمار ۱۷۱ میلیارد تومان جریان نقد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی یونیت‌داران حقیقی خارج شده است. اما در ادامه این مسیر چه ریسک و فرصت‌هایی برای بازار سهام مشاهده می‌شود؟ روند بورس در هفته آینده چگونه خواهد بود؟ کارشناسان پاسخ می‌دهند.

سیگنال ارزش معاملات خرد

محمود اسفندیاری، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: سرانجام پس از گذشت تقریبا دو ماه، آتش‌بس موقت بین حماس و رژیم صهیونیستی برقرار و نگرانی اصلی فعالان بازار تا حدود زیادی برطرف شد. اگرچه بازار سرمایه کشور واکنش چندان شدیدی به تحولات غزه نشان نداده بود، اما تشدید و ادامه درگیری‌ها به عنوان مانع بزرگی برای ورود نقدینگی به بازار در نظر گرفته می‌شد. با کمرنگ شدن این ریسک سیستماتیک در معادلات بازار و با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌ها، اکنون یک محرک مناسب می‌تواند رشد مناسبی را در بازار ایجاد کند.

به گفته اسفندیاری، قیمت دلار یکی از مهمترین محرک‌ها برای بازار سرمایه به شمار می‌رود. این روزها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال و انتخابات ریاست جمهوری آمریکایی در آبان‌ماه سال آینده، به نظر می‌رسد توافق نانوشته «نه جنگ، نه صلح»، کماکان سیاست غالب در روابط بین ایران و آمریکا بوده و به همین دلیل تغییر قابل ملاحظه‌ای در قیمت دلار نخواهیم داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، انتشار پیش‌نویس لایحه بودجه و اعداد و ارقام مندرج در آن به‌ ویژه در زمینه مالیات‌ها و اتکای بیشتر بودجه به مالیات، نگرانی‌هایی را در رابطه با برخی شرکت‌های بورسی که درآمد آنها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد به وجود آورده است.

به علاوه، ادامه سیاست‌های انقباضی در جهت مهار تورم یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند به رکود بازار سرمایه منجر شده و صنایع بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حقوق ۱۸ درصدی و ۲۰ درصدی برای کارمندان و بازنشستگان در بودجه ذکر شده است که اختلاف فاحش آن با تورم سالانه در جای خود به عنوان موضوع حائز اهمیتی در نظر گرفته می‌شود. اکنون سرمایه‌گذاری در سهام می‌تواند به نوعی یک راهکار جایگزین برای جبران این عقب افتادگی مطرح شود که با رکود حاکم در بازارهای رقیب نظیر طلا یا دلار و خودرو میتوان امیدوار به ورود بخشی از این نقدینگی به بازار سرمایه بود.

وی در خصوص بودجه سال آتی تصریح کرد: انتشار کلیات بودجه اثری خنثی بر بازار داشت، اما دعوت سازمان بورس از هلدینگ‌های بزرگ بازار و بانک‌های دولتی در هفته گذشته برای هم‌اندیشی در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مهمترین رویدادی بود که می‌توان آن را به عنوان یک محرک مناسب برای بازار تعبیر کرد و البته اثرات آن را نیز در بازار روز چهارشنبه با رشد بیش از ۲۸ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن ارزش معاملات خرد به بالای ۶ همت شاهد بودیم که رکورد بالاترین ارزش معاملات از ابتدای سال تاکنون بود.

اسفندیاری ادامه داد: باید در نظر داشت که این نشست‌ها صرفاً گام‌های اولیه برای این اتفاق مهم بوده و خروجی این جلسات بسیار حائز اهمیت‌تر است. ضمن اینکه فرآیند اجرایی شدن افزایش سرمایه‌ها به همت نهاد ناظر و شرکت‌های مشمول بستگی دارد؛ در عین حال تأثیرات روانی آن و واکنش مثبت اهالی بازار را نمی‌توان نادیده گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به طور کلی با وجود حاکم شدن فضای مثبت در بازار و مهیا بودن بسترهای لازم، روند ورود پول قوی به بازار بایستی به صورت تدریجی و پیوسته ادامه داشته باشد و زمانی که ارزش معاملات خرد در نزدیکی‌های ۱۰ همت تثبیت شود، می‌توان انتظار رشد مناسبی را از بازار داشت. 

چگونه رکود فراگیر شد

آرش شهریاری تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار در جریان داد و ستدهای بازار سهام به «فردای اقتصاد» گفت: همواره محرک و پیشران اصلی رشد بازار سرمایه و سایر بازار های مالی در کشور، طی چند دهه اخیر تحرکات قیمت دلار بوده است. البته تقدم و تاخر رشد هر بازار از قیمت ارز نیز متفاوت است. در این میان نقش سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی در چارچوب سیاست‌های کلان هم به عنوان عاملی تاثیرگذار در نظر گرفته می‌شود .

وی ادامه داد: همان‌طور که وضعیت رکود فراگیر همه بازارهای مالی طی ۸ ماه اخیر نشان می‌دهد، رویکرد غالب بانک مرکزی، تاکید بر سیاست‌های مالی انقباظی است  رکود سنگین حاکم بر همه بازارهای مالی از دلار و ارز گرفته تا طلا، خودرو، مسکن و حتی بازار سرمایه، خود موید این نکته است.  

شهریاری به موضوع واگرایی معنادار بازدهی بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در مورد شرایط بازار سرمایه، وضعیت متفاوت به نظر می‌رسد . سرمایه‌گذاران شاهد واگرایی نسبتا معناداری در بازدهی بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها طی ۲ سال اخیر بوده‌اند. متغیرهای متفاوتی همچون P/E بازار سرمایه، حکایت از نزدیک شدن آن به زیر میانگین ۵ ساله  دارد که دلایل متفاوتی نیز داشته است. التهابات سیاسی دو ماه اخیر هم در تشدید آن نقش پررنگی داشته است . همان‌طور که مشاهده شد با جذاب شدن قیمت سهام بسیاری از شرکت های بازار سرمایه، طی هفته اخیر، بازار کمی از التهابات فاصله گرفت. طی هفته گذشته، بازار شرایط نسبتا مناسب و سبز پوشی را تجربه کرده است، بهبود ارزش معاملات در کنار ورود نقدینگی حقیقی‌ و رشد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی بسیاری از صنایع از کف قیمتی خود، گواه بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از مولفه‌های مهم و تاثیرگذار در تثبیت شرایط نسبتا مساعد هفته گذشته، مولفه ارزش معاملات است. با تثبیت و تقویت ارزش معاملات حوالی ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان، می‌توان به ادامه‌دار بودن روند مثبت بازار سرمایه طی هفته‌های آتی امیدوار بود .

در کنار وضعیت جذاب P/E بسیاری از صنایع و با توجه به کیفیت EPS‌های تولیدی شرکت‌ها، فراخوان سازمان بورس در خصوص کمک به لزوم تسریع در افزایش سرمایه بسیاری از صنایع و شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ،شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه طی هفته‌های آتی خواهیم بود .

وی گفت: از لحاظ پارامترهای تحلیل تکنیکال هم علاوه بر شرایط فاند مطلوب، شاخص کل بورس تهران و همین‌طور شاخص هم وزن شرایط ایده‌آلی را تجربه می‌کنند. با نزدیک شدن تقریبی به سطوح ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد و تثبیت در این محدوده‌ توام با بالا رفتن ارزش معاملات طی هفته‌های آتی، می‌توان به چشم‌انداز صعودی بازار در آینده امید داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار