۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
دلیل وجود سم آرسنیک در برنج چیست؟

یک کارشناس گیاهپزشکی گفت: وجود آرسنیک و افزایشی و کاهشی شدن آن در برنج ارتباطی به سم مصرف شده ندارد و ممکن است این فلزات سنگین در خاک یا آب باشد. اگرچه برخی از کودها نیز می‌توانند جذب عناصر را افزایش دهند.

رضا غیاثی با بیان اینکه میزان مصرف سم در استان گیلان نسبتا پایین است، گفت: در استان گیلان حدود یک سوم مزارع برنج و شالیزارها سمپاشی می‌شوند که بیشتر با استفاده از سموم گرانول بوده و در مابقی از سموم استفاده نمی‌شود. البته این موضوع به غیر از کاربرد علفکش‌های برنج است.‌

وی افزود: همچنین آن دسته از مزارعی که سمپاشی می‌شوند چون زمان سمپاشی با زمان برداشت فاصله داشته و دوره کارنس طی می‌شود، در نتیجه باقی‌مانده سموم در آنها بسیار کم است.

این کارشناس گیاهپزشکی ادامه داد: میزان استفاده از سموم گرانول برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در هر هکتار به نوع سم بستگی دارد که می‌تواند از ۲۰ کیلو تا ۳۰ کیلو نیز باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گیلان اضافه کرد: میزان سنجش باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین بر عهده سازمان غذا و دارو است.

غیاثی در ادامه به نظارت بر فروشگاه‌های سموم اشاره کرد و گفت: با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، بر تمام فروشگاه‌های سموم کشاورزی استان نظارت داریم تا ببنیم چه سمومی در استان توزیع می‌کنند. اگر تاریخ مصرف کالایی گذشته باشد آنها را از داخل فروشگاه جمع آوری و به مراجع مربوطه ارجاع خواهیم داد. همچنین سامانه مانیتورینگ سموم نیز فعال است و فروشگاه‌های مجاز نیز تحت پوشش این سامانه هستند و قرار است فروشگاه‌های غیرمجاز که زیر نظر سامانه نباشند لغو پروانه کسب شوند.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای آگاهی از نحوه مصرف و زمان استفاده از آفت‌کش‌ها اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی صادر شده و از طرق مختلف به اطلاع کشاورزان و باغداران می‌رسد، گفت: چندسالی می‌شود که نسخه نویسی اجرایی نمی‌شود. البته سازمان حفظ نباتات به دنبال این است که نسخه نویسی الکترونیکی را فعال کند.

این کارشناس گیاه‌پزشکی افزود: علاوه بر این برای فروشندگان سموم دوره‌های باز آموزی داریم که هم‌اینک در حال اجراست و قرار است آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

غیاثی در پاسخ به این سوال که آیا وجود فلزات سنگین و همچنین آرسنیک ارتباطی با سموم استفاده شده در مزارع دارد یا خیر، گفت: وجود آرسنیک و افزایشی و کاهشی شدن آن در برنج ارتباطی به سم مصرف شده ندارد و ممکن است این فلزات سنگین در خاک یا آب باشد. اگرچه برخی از کودها نیز می‌توانند جذب عناصر را افزایش دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها