۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱
انتشار کارنامه ۸ ماهه تجارت خارجی/ مبادلات تجاری ایران با کدام کشورها است؟

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که ارزش تجارت خارجی ایران به ۷۴میلیارد و ۴۴۲میلیون دلار رسیده است و تراز تجاری کشور در این مدت منفی ۹میلیارد و ۹۵۶میلیون دلار است.

فردای اقتصاد: جزییات تجارت خارجی ایران در ۸ ماه منتهی به آبان امسال منتشر شد. آمارهای گمرک نشان می‌دهد که ارزش تجارت خارجی ایران به ۷۴میلیارد و ۴۴۲میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور در این مدت منفی ۹میلیارد و ۹۵۶میلیون دلار است.

در هشت ماهه سال ۱۴۰۲، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۹۰میلیون و ۴۴هزار و به ارزش ۳۲میلیارد و ۲۴۳میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش حدود ۲۷درصدی در وزن و کاهشی ۱.۶درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۴.۳۲درصدی در وزن و ۱۲.۳۶درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۲۴میلیون و ۷۰۹هزار تن و ۴۲میلیارد و ۱۹۹میلیون دلار رسیده است. طی هشت ماهه سال ۱۴۰۲، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۹میلیارد و ۱۵۸میلیون دلار و سهم ۲۸.۴درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۶میلیارد و ۲۳میلیون دلار و سهم ۱۸.۶۸درصد، امارات متحده عربی با ۴میلیارد و۱۶۲میلیون دلار و سهم ۱۲.۹۱درصد، ترکیه با ۳میلیارد و ۲۸میلیون دلار و سهم ۹.۳۹درصد و کشور هند با یک میلیارد و ۴۶۶میلیون دلار و سهم ۴.۵۵درصد از کل ارزش صورت گرفته است.

طی هشت ماهه سال ۱۴۰۲، کشور امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۳میلیارد و ۵۴میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۹۳درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۱۲میلیارد و ۱۹۱میلیون دلار و سهم ۲۸.۸۹درصد، ترکیه با ۴میلیارد ۴۴۳میلیون دلار و سهم ۱۰.۵۳درصد، آلمان با یک میلیارد و ۴۲۸میلیون دلار و سهم ۳.۳۸درصد و هند با یک میلیارد و ۲۴۴میلیون دلار و سهم ۲.۹۵درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند. طی هشت ماهه سال ۱۴۰۲، میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود ۱۰میلیون و ۹۱۹هزار تن بوده است که نسبت به رقم ۹میلیون و ۱۳۵هزار تن در مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۹.۵۴درصدی داشته است.

وضعیت تجارت خارجی ایران در آبان ماه نیز نشان می دهد که ۶میلیارد و ۱۹۳میلیون دلار کالا وارد شده و ۳میلیارد و ۸۹۸میلیون دلار نیز کالا صادر شده است. بر این اساس تراز تجاری کشور در آبان ماه منفی ۲میلیارد و ۲۹۵میلیون دلار ثبت شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار