۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
در سوگ اقتصاددانی که نماد وارستگی و آزادی بود/ به مناسبت چهلمین روز خاموشی استاد دکتر باقر قدیری اصل

دکتر احمد کتابی

رفتند از دیار حقیقت یکان‌یکان

آزادگان و نادره‌کاران قهرمان

باغ وطن خزان‌زده شد از سموم مرگ

تاراج گشت رونق گلزار و بوستان

سوسن شکسته قامت و نسرین پریده رنگ

خوناب دل‌چکیده به رخسار ارغوان

افتند ز پا چو قافله‌سالار علم و فضل

ایمن نماند از خطر جهل کاروان

◽️در ششم آبان‌ماه ۱۴۰۲ جامعه علمی و دانشگاهی کشور، دیگر بار، متحمل ضایعه و مصیبتی سنگین شد. دکتر باقر قدیری اصل، استاد پیشکسوت و ممتاز دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و پژوهشگر و نویسنده توانا روی در نقاب خاک کشید.

◽️استاد دکتر قدیری، بی‌گمان، یکی از انسانی‌ترین و اخلاقی‌ترین چهره‌های علمی کشور بود که سراسر عمر پربرکتش وقف فعالیت‌های ارزنده علمی و پژوهش‌های اصیل در زمینه شاخه‌های گوناگون دانش اقتصاد و پرورش چندین نسل از اقتصاددانان کشور و مدیران و کارشناسان اقتصادی و نیز صرف فعالیت‌های اجتماعی و مبارزات خستگی‌ناپذیر در راه احقاق حقوق ملت ایران، به ویژه در جریان نهضت ملی شدن نفت و پس از آن شد.

◽️دکتر قدیری، به سال ۱۳۰۶ خورشیدی در رشت زاده شد. تحصیلات خود در مقاطع ابتدایی و متوسطه در این شهر به انجام رساند و سپس در سال ۱۳۲۹ برای ادامه تحصیل عازم پاریس شد. وی، طی مدت ۱۰ سال اقامت در فرانسه، موفق به اخذ درجه کارشناسی حقوق از دانشگاه پاریس، دیپلم سیاسی از انستیتوی مطالعات قضایی در شهر نیس، دیپلم عالی اقتصاد سیاسی از دانشگاه پاریس، دیپلم عالی علوم اقتصادی و دکترای دولتیِ (دِ تا) اقتصاد از دانشگاه پاریس شد و دوره کارآموزی و پژوهشی خود را در بانک ملی پاریس گذراند.

◽️دکتر قدیری در اواخر دهه 30 به ایران بازگشت و نخست در موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران که به همت استاد فقید دکتر حسین پیرنیا و همکارانش تاسیس یافته بود و نیز در دفتر طرح‌ها و بررسی‌های وزارت دارایی به فعالیت‌های پژوهشی اشتغال ورزید و در تهیه و تدوین قانون مالیات‌های مستقیم (۱۳۴۵) و قانون پولی و بانکی کشور (۱۳۵۱) مشارکت فعال داشت.

◽️دکتر قدیری در سال ۱۳۴۴، به عنوان استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد. در ۱۳۴۶ به مرتبه استادیار و در ۱۳۵۴ به درجه استادی تمام ارتقا یافت و سپس، در بعد از انقلاب به مقام استادی ممتاز دانشگاه تهران برگزیده شد.

◽️از دیگر فعالیت‌های آموزشی و اجرایی استاد قدیری می‌توان از عضویت هیات ممیزّه دانشگاه تهران، معاونت دانشکده اقتصاد، مدیریت گروه اقتصاد و ریاست دانشکده مزبور (در دو بار قبل و بعد از انقلاب) یاد کرد. از استاد قدیری آثار و تالیفات گرانقدر و ماندگاری بر جای مانده است که جملگی از شمار مراجع و ستون بسیار موثق و معتبر اقتصادی به شمار می‌روند و به منزله باقیات‌الصالحات یاد و خاطره این استاد به تمام معنا جامعِ فضیلت را زنده و جاوید نگاه خواهند داشت که اهم آن‌ها عبارتند از "اقتصاد خرد"، "مقدمات علم اقتصاد، خرد و کلان"، "سیر اندیشه‌های اقتصادی از افلاطون تا کینز"، "پول و نظریات پولی" که بارها تجدید چاپ شده‌اند و ده‌ها مقاله و طرح و گزارش پژوهشی پربار.

◽️دکتر قدیری، خوشبختانه از زندگی خانوادگی سعادتمندانه و پرآرامشی برخوردار بود که این امر، تا حدود زیادی، مرهون همسر به تمام‌معنا فرهیخته و فداکارش  سرکار خانم کاتوزیان بود که طی بیش از نیم قرن، از هیچ کوششی در تامین رفاه و آسایش‌خاطر و تیمارداری از او دریغ نکرد و به این ترتیب بار دیگر این واقعیت به اثبات رسید که در پسِ زندگی هر مرد موفق قطعا یک همسر شایسته و کاردان وجود دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار