۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
بیشترین رشد بورس در ۱۴ هفته اخیر + پیش بینی بورس فردا

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته رشد ۵.۴ درصدی را ثبت کرد که از ابتدای شهریورماه نظیر نداشت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد بیش از ۱۱۰ هزار واحدی (معادل ۵.۴ درصد) افزایش ارتفاع داد و توانست تا سطح ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحدی پیشروی کند که بیشترین رشد هفتگی از ابتدای شهریورماه به شمار می‌رفت. همزمان با رشد ۵.۴ درصدی نماگر اصلی بازار سهام، شاخص هم وزن نیز در هفته منتهی به ۱۵ آذرماه با صعود ۳.۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در هفته گذشته رقم ۶ هزار و ۳۷۴ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد. معامله‌گران حقیقی نیز نزدیک به ۷۷۶ میلیارد تومان جریان نقد را وارد گردونه معاملات کردند. در این میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز خروج یک هزار و ۴۴۷ میلیارد تومانی منابع معامله‌گران خرد را به ثبت رساندند. این که آیا به طور مجدد جریان نقد حقیقی همانند هفته‌های اخیر قصد ورود به جریان معاملات بازار سهام را خواهد داشت و اساسا متغیرهای اثرگذار در افزایش تحرک متقاضیان خرید سهام در بخش مولد اقتصاد چیست را کارشناسان بازار سرمایه پاسخ می دهند.

چگونه می‌توان در بورس بازدهی کسب کرد

سعید امیرشاه‌کرمی، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار در روند معاملاتی بازار سهام عنوان کرد: در معاملات هفته گذشته شاخص کل بورس تهران توانست رشد خوبی را تجربه کند. در این هفته شاخص‌ها رشد جدی داشتند که از بازگشت امید به بازار سرمایه حکایت داشت.

وی معتقد است، معاملات با محرک تصمیم به تجدید ارزیابی بزرگان بازار اتفاق افتاد. ارزش معاملات و برآیند قدرت افراد حقیقی نیز نشان از آن دارد که بازار وارد یک روند صعودی شده است. البته باید توجه داشت روند صعودی به معنی یک حرکت صعودی شتابان نیست بلکه منظور حرکت در یک کانال صعودی با شیب ملایم حدود ۳۰ درجه‌ای خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در یک روند صعودی معمولا کف‌های قیمتی جدید بر فراز سقف‌های قیمتی قبلی تشکیل می‌شود. به عبارتی مقاومت‌های قبلی که شکسته شده‌اند اکنون در حکم حمایت قیمتی ایفای نقش می‌کنند. نتیجه آنکه در یک روند صعودی ملایم، قیمت‌ها به نحوی حرکت می‌کنند که حبابی نشوند. در چنین شرایطی هر دو گروه معامله‌گران؛ نوسان گیرها و میان مدتی‌ها می‌توانند از بازار کسب سود کنند.

وی افزود: نوسان‌گیرهای حرفه‌ای بازار به مراتب درصد بازده بیشتری را کسب خواهند کرد اما باید توجه داشت استراتژی معاملاتی نوسان‌گیری، ویژگی‌های روحی خاصی را می‌طلبد. یک‌ فرد نوسان‌گیر علاوه بر داشتن اطلاعات کافی و تسلط کامل بر تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی باید معاملات بازار را در تایم فریم‌های کوتاه مدت و حتی دقیقه‌ای رصد کند.

امیرشاه‌کرمی تصریح کرد: عمدتا معامله‌گران غیر حرفه‌ای به روندهای حرکتی بازار توجه می‌کنند. این افراد با پیدایش نشانه‌های رونق، باید پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را تکمیل کنند و تا زمانی که نشانه‌ای از تغییر روند دیده نشده است به سهامداری ادامه دهند. اکنون بازار وارد یک روند صعودی شده و تا زمانی که پارامترهایی همچون ارزش معاملات خرد (حداقل در محدوده بالای ۶ همت)، قدرت متقاضیان در بازار بیش از عرضه کنندگان، خروج مثبت نقدینگی از صندوق های درآمد ثابت، گردش مطلوب پول میان صنایع، انتشار اخبار مثبت برای بازار، ثبات در سایر بازارهای موازی و... وجود داشته باشد طبعا سهامداری در بورس بازدهی بهتری نسبت به سایر کلاس‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

حرکت در مدار تعادل؟

علیرضا خان‌محمدی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفت و گو با فردای اقتصاد تصریح کرد: در دو هفته گذشته اخبار زیادی منتشر شده که بعضی از آنها به نفع بازار سهام بود. برخی سیاست‌های مثبت در کلیات بودجه نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۳ خبری از فروش اوراق بیشتر نیست و فقط تسویه بدهی گذشته صورت خواهد گرفت. کاهش نرخ مالیات شرکت‌های بورسی، تجدید ارزیابی شرکت‌ها، فروش اموال مازاد بانک‌ها، رشد سودآوری شرکت‌ها و... از دیگر عوامل حائز اهمیت به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: فشار دولت به صادرکنندگان برای فروش دلار در سامانه نیما، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش بودجه عمرانی در بودجه ۱۴۰۳ و تا حدودی عدم جدیدت سازمان در تجدید ارزیابی شرکت‌ها در زمره نکات منفی فضای اقتصادی کشور در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به گزارش‌های منتشر شده برخی از شرکت‌ها از فروش و حاشیه سود خوبی برخوردار هستند، بسیاری از شرکت‌ها بعضا P/E کمتر از ۳ و ۴ واحد دارند. در عین حال بازار به دلیل ریسک‌های موجود که از جنگ غزه گرفته تا سیاست های دولت، از خرید سهام دوری کرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، اما کم کم با گام‌های مثبت سازمان بورس، دولت و در عین حال کم رنگ شدن سایه جنگ، خریداران به بازار بازگشتند. یکی از خبرهایی که بازار به شدت به آن واکنش نشان داد بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها و کاهش آن از ۵ سال به ۳ سال بود. در این بین شرکتهای زیادی بودند که از این مهم منتفع می‌شوند.

خان‌محمدی گفت: بازار به موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها بیش از حد واکنش مثبت نشان داد، در حالی که این موضوع فقط به شفافیت ساختار مالی و تامین مالی شرکت کمک خواهد کرد. از عواملی موثری که می‌تواند روند رشد بازار را برای هفته‌های آتی حفظ کند رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌هاست و دلیل آن تغییر رویکرد سیاست‌های پولی جهان از سیاست انقباضی به انبساطی در نظر گرفته می‌شود. سیاست‌گذار کاهش نرخ بهره را برای بانک‌های مرکزی در سطح جهان به خصوص فدرال رزرو در نظر گرفت البته شاید این کاهش با یک ماه تاخیر یا کاهش جزیی همراه باشد اما حتما این اتفاق خواهد افتاد. در واقع رویدادی مثبت برای بازار جهانی و داخلی خواهد بود.

وی بیان کرد: در ادامه نیز گزارش‌هایی که از شرکت‌ها منتشر می‌شود خود کمک‌کننده به رشد بازار خواهد بود. گزارش‌هایی که در کدال در حال انتشار است نوید رشد سود شرکت‌ها و به دنبال آن جذابیت سرمایه‌گذاری را دارد (همانند گزارش‌های گروه فلزات و پتروشیمی).

به باور این کارشناس بازار سرمایه، بازار برای صعود نیاز به مواردی نظیر رشد سودآوری، افزایش سود ناخالص شرکت‌ها و طرح‌های توسعه جهت بهره‌وری بیشتر، دارد.

وی ادامه داد: آن طور که به نظر می‌رسد بورس در هفته آتی با توجه با مسائل مطرح شده متعادل و مثبت خواهد بود زیرا تمام پارامترها نشان از ارزندگی بازار دارد. کاهش P/E کل بازار به زیر ۷ واحد و نرخ دلار می‌تواند به عنوان سوخت به رشد بازار کمک کند اما با توجه به فروش نفت و ذخایر ارزی  فعلا دولت و بانک مرکزی می‌توانند به راحتی نرخ را در محدوده مدنظر خود حفظ کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار