۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
چطور با گوگل مپ در مصرف بنزین صرفه جویی کنیم؟

گوگل برای شهروندانی که طعم بحران انرژی را در ماه‌های اخیر چشیده‌اند، امکانی جدید معرفی کرد.

فردای اقتصاد: حتی اگر به استفاده از گوگل مپس (Google Maps) برای پیدا کردن مسیر خود نیاز ندارید، شاید از این به بعد صرفه‌جویی در هزینه بنزین بهانه خوبی برای استفاده شما از این برنامه مسیریابی شود. گوگل مپ دو ویژگی جدید معرفی کرده است که به شما در صرفه جویی در هزینه بنزین کمک می‌کند. این ویژگی ها با خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز کار می کنند.

البته این امکانات در مناطقی همچون اروپا که طی ماه‌های اخیر بحران انرژی را احساس کرده‌اند بیشتر به کار خواهد آمد. شاید به اندازه‌ای که اکنون اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در پمپ‌بنزین نگران جیب خود هستند، دغدغه هزینه سوخت در ایران بالا نباشد. علت آن نیز ساده است: یارانه انرژی و پایین بودن قیمت نسبی سوخت در کشورمان. اما حتی در ایران هم چنین دغدغه‌ای به واسطه کاهش مداوم قدرت خرید مردم وجود دارد.

البته این امکان در مرحله اول در همه مناطق جهان فعال نخواهد بود و ثانیا، مشخص نیست در ایران هم قابل استفاده است یا خیر. تحریم‌های بین‌المللی دسترسی به بسیاری از امکانات و برنامه‌های گوگل در کشور را طی سال‌های اخیر غیرممکن کرده است.

گوگل مپس اکنون به افراد این امکان را می‌دهد که نوع موتور خودروی خود را بین گزینه‌های «بنزینی، دیزلی، الکتریکی (EV) و هیبرید» تعیین کنند تا اطمینان حاصل کنند که این برنامه هنگام برنامه‌ریزی سفرها، آن را در نظر می‌گیرد. قابلیت دوم که دست در دست قابلیت نخست کار می‌کند و گوگل قبلاً آن معرفی و ارائه کرده بود چیزی نیست جز «مسیرهای سازگار با محیط زیست».

قابلیت تعیین نوع موتور چند ماه پیش لو رفت. اما گوگل بالاخره آماده است تا این ویژگی را عرضه کند. این قابلیت در هفته‌های آینده در ایالات متحده، کانادا و اروپا در دسترس خواهد بود.

کاربران Google Maps می‌توانند برای هر یک از وسایل نقلیه خود یک نوع موتور انتخاب کنند. سپس این برنامه بهترین مسیر را برای صرفه جویی در هزینه بنزین یا برق ارائه می‌دهد.

کم مصرف ترین مسیر بسته به نوع موتور شما متفاوت است. به عنوان مثال، موتورهای دیزلی معمولاً در سرعت‌های بالاتر از موتورهای بنزینی کارآمدتر هستند. در حالی که خودروهای هیبریدی و الکتریکی در ترافیک بهتر عمل می‌کنند.

نحوه انتخاب نوع موتور خودرو در گوگل مپس

چگونه با گوگل مپ در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم؟

ویژگی فوق تنها در صورتی به شما امکان می‌دهد در هزینه گاز صرفه‌جویی کنید که از مسیریابی سازگار با محیط زیست در گوگل مپ (eco-friendly routing) نیز استفاده کنید. گوگل سال گذشته این ویژگی را در آمریکا عرضه کرد و آلمان هم آن را در اواسط آگوست دریافت کرد.

گوگل اکنون می‌گوید که مسیریابی سازگار با محیط‌زیست برای کاربران نقشه‌های گوگل در سراسر اروپا در دسترس خواهد بود.

هنگام تنظیم مسیرها در گوگل مپس، سریع‌ترین مسیر سازگار با محیط‌زیست در کنار سریع‌ترین مسیر کلی به شما پیشنهاد خواهد شد. این دو همیشه منطبق نیستند و این به کاربران بستگی دارد که تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند چند دقیقه زودتر به مقصد برسند یا در هزینه بنزین صرفه‌جویی کنند.

مسیرهای دوستدار محیط زیست در گوگل مپس

گوگل این قابلیت با یک مثال در انیمیشن بالا توضیح می‌دهد. در این ویدئو مسیریابی سفری در ایرلند بین شهرهای آتلون و لیمریک را می‌بینید. سفر از طریق سریع‌ترین مسیر یک ساعت و ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. اما اگر مسیری وجود داشته باشد که نه دقیقه بیشتر طول بکشد، ولی نزدیک به ۳۰ درصد در مصرف سوخت شما صرفه‌جویی کند، شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

فعال کردن این ویژگی جدید ساده است. روی تصویر نمایه خود ضربه بزنید، به دنبال تنظیمات بگردید و سپس روی تنظیمات ناوبری (Navigation settings) ضربه بزنید. پس از یافتن منوی گزینه‌های مسیر (Route options menu) باید گزینه مسیرهای بهینه‌کننده مصرف سوخت (Prefer fuel-efficient routes) را فعال کنید. گزینه نوع موتور (Engine type) هم در همین جا قرار دارد (اولین انیمیشن را در بالا ببینید).

سپس مسیرهای دوستدار محیط زیست شما با یک برگ سبز در Google Maps نشان داده می‌شوند.

* بخش‌هایی از این گزارش از وبسایت BGR ترجمه شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار