۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین و انرژی سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به‌دلیل ناترازی‌های بودجه، مردم در مضیقه هستند، هدف ما در سال ۱۴۰۳ کاهش تورم در جهتی خواهد بود که با زندگی و معیشت مناسب داشته باشند و با معافیت مالیاتی و کالابرگ و موضوعات دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه را کمک خواهیم کرد.

تسنیم: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما با حضور آقای دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و آقای دکتر داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس پرداخت.

سؤال: آقای دکتر حاجی‌بابایی، با این بررسی‌هایی که الان انجام می‌دهید، اگر دولت اصلاحات‌اش را انجام بدهد، آن چیزهایی که باید اصلاح شود، فکر می‌کنید بودجه سال آینده تورمی است یا زیر تورمی است؟

حاجی‌بابایی: نه، ببینید، مجلس در یک نگاه مجلس این حرف‌ها را می‌زند، می‌گوید تطابق این بودجه با برنامه باید بیشتر شود، مثلاً دارم عرض می‌کنم، ما ناترازی انرژی مان را بالاخره چه زمانی می‌خواهیم حل کنیم، سیاست مان چه است، بالاخره این تبصره ۱۴ دیگر دارد می‌ترکد، ازبس بار آن کرده ایم، سال قبل اصلاً مجلس به آن دست نزد به آن و عیناً مصوب، شاید دوستان من مشکل اساسی دارند روی این قضیه.

سؤال: آقای دکتر منظور، ناترازی انرژی را بفرمایید.

منظور: همانطور که گفتیم دو مسئله را من باید جواب بدهم، یک اینکه در مورد منابع، ما اینطور نیست که بیاییم ببینیم مصرف مان چقدر است و برای آن منابع بتراشیم، اصلاً اینطوری نیست، برعکس است خود روش شناسی مجلس و قانون به ما می‌گوید ببین چقدر درآمد قابل تحقق است بعد در سقف درآمدها برو و هزینه درست کن، والا ما باید برویم از جیب مردم برداریم، ما نمی‌خواهیم دست در جیب مردم کنیم، ما نمی‌خواهیم تورم ایجاد کنیم، اگر ما درآمد واهی بتراشیم، موهومی بتراشیم، کما اینکه در سال‌های قبل کرده اند، بعد باید برویم سراغ بانک مرکزی، پایه پولی را بالا ببریم، مردم باید تورم آن را پرداخت کنند، آیا مردم راضی هستند ما از جیب آنها برداریم، آیا مجلس راضی است ما از جیب مردم برداریم، اصلاً مالیات تورمی آفت بودجه ریزی کشور است، حضرت آقا فرمودند، ام المصائب کشور، کسری بودجه است، ما برای اینکه کسری بودجه را برطرف کنیم، درآمدها را کاملاً واقعی دیده‌ایم و در سقف ظرفیتی که کشور می‌تواند تأمین کند. پس بنابراین ما اول درآمدها را گفتیم، مجلس محترم می‌آید می‌گوید این درآمد کم است، به این دلایل باید زیاد شود، خب زیاد می‌کنیم، نه این درآمد زیاد است، به این دلیل باید کم کنیم، ما اصلاً اینجا نمی‌خواهیم وارد هزینه بشویم، این تفاوت راهبردی بین نگاه ما و مجلس در رسیدگی به لایحه بوده است.

سؤال: ناترازی انرژی را بفرمایید.

منظور: ناترازی انرژی، فرمایشی که آقای دکتر حاجی بابایی و برخی از نمایندگان می‌کنند، رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی بالا بردن قیمت انرژی، ناترازی را چطوری می‌خواهیم رفع کنیم، یعنی باید قیمت بنزین را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند، قیمت برق را بالا ببریم، مردم کم مصرف کنند، پشت فرمایشات آقایان بالا بردن قیمت انرژی است دولت فعلاً بنایی برای اینکه اصلاح قیمت انرژی بکند، ندارد. ما منابع هدفمندی را صرفاً براساس رشد مصرف دیده‌ایم و رشدی که ما دیده‌ایم بدون افزایش قیمت است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها