۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
چرا رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ متمایل شده‌اند؟

بله، دونالد ترامپ می تواند در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود. او در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و این بازگشتی عجیب برای یک رییس‌جمهور یک دوره‌ای است که سه سال پیش مغلوب و تحقیرشده به نظر می‌آمد.

فردای اقتصاد: او تا کنون دو بار استیضاح شده است، تلاش کرده تا برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مانع ایجاد کند، در چندین پرونده قضایی با اتهامات متعددی روبرو است و منتقدانش هشدار می‌دهند که او در حال توطئه برای برقراری یک حکومت خودکامه است. با این حال شواهد حاکی از آن است که دونالد ترامپ همچنان فرصت بازگشتن به کاخ سفید را دارد. ترامپ در نظرسنجی‌های ملی با کسب نزدیک به ۵۰ درصد آرا، در حزب جمهوری‌خواه پیشتاز است. این می‌تواند بازگشتی قابل توجه برای رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای به حساب آید که سه سال پیش مغلوب و تحقیر شده به نظر می‌رسید.

آنگونه که رویترز گزارش داده است. در اینجا چهار دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد چرا احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در برابر جو بایدن بالاست.
ابتدا اینکه رای‌دهندگان ناراضی هستند. کاخ سفید گرچه استدلال می‌کند که اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد و نرخ بیکاری از ۶.۳ درصد در زمان خروج ترامپ از ریاست‌جمهوری به پایین‌ترین حد تاریخی خود یعنی ۳.۹ درصد رسیده و تورم از اوج بیش از ۹ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۲ درصد در اکتبر کاهش یافته است. با این حال بخش بزرگی از مردم، از جمله بسیاری از رای‌دهندگان رنگین‌پوست و رای‌دهندگان جوان، غیر از این را باور دارند. آنها بر این باورند که دستمزدها با هزینه‌های کالاها و خدمات ضروری مانند خواربار، ماشین، خانه، مراقبت از کودکان و سالمندان همخوانی ندارد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان با اختلاف زیادی جمهوری‌خواهان را مباشران بهتری برای اقتصاد می‌دانند. حتی اگر ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جنهوری فقط پیشنهادهای مبهم ارائه کرده باشد.

مورد دوم به ترس آمریکایی‌ها بر می‌گردد. رای‌دهندگان به دلایلی فراتر از اقتصاد، ناآرام هستند. ترامپ درباره نگرانی‌های آمریکایی‌ها می‌گوید. نگرانی‌هایی که چه واقعی باشند و چه غیرواقعی برای بسیاری از آمریکایی‌های سفیدپوست وجود دارد. همچنین در میان آمریکایی‌ها یک احساس فراگیر درباره ترس از دست دادن زمین وجود دارد. در حالی‌که سنگ بنای زندگی آمریکایی، عبارت است از مالکیت خانه، دستمزد مناسب و همگام با تورم و همینطور  تحصیلات دانشگاهی. مواردی که برای بسیاری از آمریکایی‌ها دور از دسترس‌تر شده است. نظرسنجی ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان همچنین نگران وضعیت جرم و جنایت هستند و از عبور غیرقانونی مهاجران از مرز ایالات متحده و مکزیک نگران هستند.‌ ترامپ در هدایت و بسته‌بندی این ترس‌ها ماهر است، در حالی که هنوز خود را فردی خارج از سیستم سیاسی ایالات متحده معرفی می‌کند. او هم آتش‌افروز است و هم آتش‌نشان‌. اعلام می‌کند که کشور در هرج و مرج است و سپس خود را به عنوان ناجی این وضعیت معرفی می‌کند.

موضوع سوم این است که ظاهرا اقداماتی که ترامپ مرتکب می‌شود او را نزد رای‌دهندگان رد صلاحیت نمی‌کند. در حالی که منتقدان درون حزب جمهوری‌خواه، حزب دمکرات و رسانه‌ها او را ناشایست برای مقام ریاست‌جمهوری می‌دانند اما میلیون‌ها رای‌دهنده با این نظر مخالف هستند. طبق نظرسنجی رویترز؛ حداقل نیمی از جمهوری‌خواهانی که در اوایل سال مورد بررسی قرار گرفتند، گفته‌اند حتی اگر ترامپ به جرمی محکوم شود، مشکلی برای رای دادن به ترامپ نخواهند داشت.

موضوع چهارم این است که ترامپ می‌تواند از این مسئله استفاده کند که کاخ سفید تاکنون نتوانسته است بسیاری از مردم را متقاعد کند که سیاست‌های اشتغال‌زایی بایدن - از طریق سرمایه‌گذاری سنگین دولت در زیرساخت‌ها، انرژی پاک و تولید تراشه - در زندگی آنها تغییر ایجاد کرده است.

بایدن همچنین با یک جفت جنگ خارجی روبرو بوده است که آمریکایی‌ها درباره آن دچار اختلاف‌نظر هستند. پیام غیر مداخله‌گرانه ترامپ، با عنوان «اول آمریکا» ممکن است برای رای‌دهندگانی که از دخالت بیشتر ایالات متحده در اوکراین یا اسرائیل می‌ترسند خوشایند باشد. در حالی که بایدن احتمالا می‌خواهد سیاست خارجی سنتی‌تر و مداخله‌جویانه آمریکا را حفظ کند.
البته هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که ترامپ در انتخابات پیروز خواهد شد. او در بسیاری از نقاط کشور و در میان بسیاری از آمریکایی‌ها عمیقاً منفور است و اگر به عنوان نامزد حزبش انتخاب شود، می‌تواند مشارکت بالایی را به نفع دموکرات‌ها برای مقابله با او برانگیزد. لفاظی‌های تحریک‌آمیز او، از جمله تهدید به انتقام از دشمنان سیاسی که او آنها را موذی می‌خواند، می‌تواند رای جمهوری‌خواهان میانه‌روتر و همینطور رای‌دهندگان مستقل را به سوی بایدن بکشاند.
دموکرات‌ها همچنین به عنوان مدافعان حقوق سقط جنین برای شکست جمهوری‌خواهان در سراسر کشور در تعدادی از انتخابات‌هایی که تا کنون برگزار شده مبارزه موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. اکنون هم به نظر می‌رسد که دوباره این موضوع را در کانون مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴  قرار دهند.
اما در این لحظه، ۱۱ ماه تا روز انتخابات باقی مانده و ترامپ شانس بیشتری برای بازگشت به کاخ سفید دارد، دست کم نسبت به هر زمان دیگری از زمان ترک کاخ سفید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار