۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
شریک مهم چین از جاده ابریشم کنار می رود

ایتالیا اولین کشور «گروه هفت» (G7) بود که در برنامه جاه‌طلبانه جهانی چین شرکت کرد؛ اما اخیرا به پکن اطلاع داد که در سال ۲۰۲۴ از این ابتکار خارج خواهد شد.

فردای اقتصاد: ایتالیا اخیرا از مشارکت در ابتکار یک کمربند و یک جاده انصراف داد. دولت چین پس از اینکه تنها شریک مهم آن در میان قدرت‌های غربی از مشارکت در ابتکار یک کمربند و یک جاده انصراف داد، از تلاش‌های غرب برای سیاه‌نمایی ابتکار انتقاد کرد. ایتالیا در سال ۲۰۲۴ از این ابتکار خارج می‌شود. ایتالیا اولین کشور «گروه هفت» (G7) بود که در برنامه جاه‌طلبانه جهانی چین شرکت کرد؛ اما اخیرا به پکن اطلاع داد که در سال ۲۰۲۴ از این ابتکار خارج خواهد شد. بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تهیه شده، وزارت امور خارجه چین، بدون اشاره مستقیم به ایتالیا، بیانیه‌ای در مخالفت با سیاه‌نمایی و تضعیف همکاری در پیشبرد مشترک یک کمربند و یک جاده صادر کرد. وزارت خارجه چین بر مخالفت این کشور با اردوکشی در اقتصاد جهانی تاکید کرده است. ابتکار یک کمربند و یک جاده ۱۵۰ کشور را در بر می‌گیرد و کانون سیاست خارجی شی جین پینگ است. منتقدان این طرح را ابزار پکن برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیکی خود، از جمله از طریق استثمار جهان در حال توسعه می‌دانند. ایالات متحده نگران است که چین از این پروژه برای استفاده گسترده از زیرساخت‌های حیاتی استفاده کند. در سال ۲۰۱۹، ایتالیا تنها کشور «گروه هفت» بود که به این پروژه پیوست، اما از همان زمان این اقدام به موضوعی مناقشه برانگیز در سیاست ایتالیا بدل شد. جورجیا ملونی، نخست وزیر، که سال گذشته به قدرت رسید، از خروج از این ابتکار حمایت کرد و گفت این توافق هیچ منفعتی برای ایتالیا ندارد. دولت ایتالیا در سه دسامبر، چین را از برنامه خود برای خروج مطلع کرد. با این حال، رم که نگران واکنش تند پکن بود، تاکید کرد که همچنان خواهان روابط قوی است.

چین چندین سال ‌است که به‌دنبال دگرگونی نقشه اقتصادی جهان است؛ در این میان، پروژه جاده «ابریشم‌۲» یا همان «یک کمربند-یک جاده» را کلید زده است. مسیری که جاده ابریشم کهن را به یک کریدور مدرن ترانزیتی، تجاری و اقتصادی تبدیل می‌کند و از شانگهای به برلین کشیده می‌شود. این پروژه بزرگ‌ترین پروژه توسعه اقتصادی در تاریخ جهان است که نگرانی رقبای چین را هم بیش از پیش کرده است. در سال‌ ۲۰۱۳ برای نخستین‌ بار، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در اکتبر ۲۰۱۳ و سپس نخست‌وزیر لی‌کچیانگ از این کلان‌پروژه رونمایی کردند. در ١۶ مه ۲۰۱۷ طی مراسمی با حضور رهبران نزدیک به ۳۰کشور جهان در چین، راه‌ ابریشم نوین افتتاح شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار