۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
آخرین وضعیت استرداد خاوری به ایران

سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده و تلاش‌ها برای استرداد خاوری به ایران را تشریح کرد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده خاوری و استرداد این فرد به کشور گفت: خبر مربوط به دستگیری این فرد تکذیب می‌شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته و دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد این فرد را ندارد.

او افزود: فرار خاوری از کشور در پی مطرح شدن برخی پرونده‌ها بوده و درخواست جمهوری اسلامی استرداد این فرد از دولت کانادا است چرا که موارد مطروحه علیه این فرد، در دادگاه صالح مورد بررسی قرار گرفته است.

جرم خاوری چیست؟

محمودرضا خاوری در دولت نهم مدیر عامل بانک ملی بود. او از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است.  از زمان فرار محمودرضا خاوری به کانادا با وجود پیگیری‌های متعدد از مراجع مختلف، کانادا نسبت به بازگرداندن این مفسد اقتصادی اقدامی صورت نداده و رفتار دولت کانادا در این مورد به گونه‌ای بوده است که حتی برخی مفسدین اقتصادی دیگر نیز به این کشور گریخته‌اند. در حال حاضر با توجه به عدم همکاری کانادا با جمهوری اسلامی ایران این کشور به بهشت مفسدین اقتصادی تبدیل شده است.

موقعیت ممتاز خانواده خاوری در کانادا

کانادا همیشه مأمن امنی برای خانواده خاوری بود. بچه‌ها خیلی زود راهی سرزمین‌های سرد شمالی شدند تا تحصیلات‌شان را در دانشگاه‌های درجه‌ یک این کشور آغاز کنند و در کنار آن بیزینسی در حد و اندازه خانواده راه بیندازند. همین است که وقتی در پروفایل دانشگاهی‌شان سرک بکشی، از کارشناسی گرفته تا مقطع دکترا، دانشجوی دانشگاه تورنتو بوده‌اند. یکی بختش را در مهندسی آزمون کرده و دیگری ستاره‌شناسی و فیزیک نجومی. گرچه عاقبت به یُمن پول‌های بادآورده پدر حالا پسرها دستی در ساخت‌وساز و املاک و مستغلات دارند. دو پسر خاوری در کار تجارت و برج‌سازی و انبوه‌سازی وارد شده‌اند و دختر خانواده به نجوم و فیزیک روی آورده است.

اعتراض ایرانیان مقیم کانادا به حضور خاوری

خبر فرار خاوری به کانادا مهر ٩٠ رسانه‌ای شد. نه‌تنها رسانه‌های داخلی که رسانه‌های آمریکایی و کانادایی هم به این فرار واکنش نشان دادند. جامعه ایرانی‌های مقیم کانادا نیز همان موقع در نامه‌ای به رؤسای کشور از حضور خاوری در خاک کانادا گله کرده بودند. آنها در این نامه نام خاوری را بارها با فساد سه هزار میلیاردتومانی صورت‌گرفته در ایران مرتبط دانسته‌اند. بر اساس اطلاعات دفتر ثبت اسنادی در کانادا، خاوری در سال ٨٦ (یعنی چهار سال پیش از فرارش از ایران) خانه‌ای را به قیمت سه میلیارد تومان خریداری کرده بود. قیمت دلار آن روزها هزار تومان بود و این روزها چهار هزار تومان. یادمان نرود که در سیزدهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده فساد سه‌ هزار میلیاردتومانی، قاضی پرونده اعلام کرده بود که یکی از معاونان وقت وزارت اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد از خروج محمودرضا خاوری مطلع بوده است.

منبع: ایسنا-روزنامه شرق- میزان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها