۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
شکایت دانشجوی ایرانی قانون ظالمانه کانادا را تغییر داد
قاضی پرونده جنجالی مهیار که به نفع طرف ایرانی رای داده‌است

به دنبال شکایت یک دانشجوی ایرانی به نام مهیار تهرانی از اداره‌ مهاجرت و شهروندی کانادا، دادگاه فدرال حکم داد که دانشجویان ملزم به پرداخت تمام یا بخشی از شهریه‌شان برای درخواست مجوز تحصیلی نیستند. حکمی که یک طرف اسم مهیار به عنوان شاکی آمده و طرف دیگر (متشاکی) وزیر شهروندی و مهاجرت کانادا بود.

روزنامه هفت صبح: ماجرا از وقتی شروع شد که مهیار حاجی تهرانی پس از پذیرش در رشته‌ مدیریت پروژه در نورث ایسترن (شعبه کانادا) در استان انتاریو برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کرد. نهم ژانویه همین امسال نامه سفارتخانه به دست او رسید که درخواست این فرد برای تحصیل در این کشور رد شده و این تبدیل به آغاز شاخ به شاخ مهیار شد.

این خبر جالب را ابتدا سی‌آی‌سی نیوز منتشر کرد ولی جزئیات روز دادگاه در سایت دادگاه فدرال منتشر شده که شامل مکالمه بین قاضی و افسر پرونده بوده. افسر مهاجرت درباره علت رد کردن مهیار اینطور توضیح داده که او قانع نشده بود مهیار پس از پایان تحصیل به ایران بازمی‌گردد یا نه.

افسر پرونده نوشته بود که این تصمیم را بر اساس وضعیت تأهل و پیوندهای خانوادگی این دانشجو در کانادا گرفته ولی در کنار همه این‌ها تاکید کرده بود که تهرانی تنها بخشی از شهریه‌اش را پرداخت کرده. با آمدن این خبر مهیار منصرف نمی‌شود و به نظر می‌رسد که از دانشگاه مرخصی می‌گیرد تا بررسی قضایی این تصمیم را شروع کند.

از مهیار چه می‌دانیم؟

مهیار در ایران مهندسی صنایع خوانده. حکم دادگاه او نشان می‌دهد که او زمان اپلای در دانشگاه، در سازمان ایدرو مشغول به کار بوده. او قبلا مهندسی صنایع خوانده و در تقاضای خود اینطور نوشته بود که برای پیشرفت در حرفه‌اش به مهارت‌های مدیریت پروژه نیاز دارد. با این حال افسر پرونده او توضیح داده که دلایل مهیار برای او قابل پذیرش نیست.

اولا اینکه او مجرد است، ضمن اینکه تحصیلات و شغل مرتبطی داشته که نشان می‌دهد زمینه پیشرفت شغلی او فراهم بوده و نیازی به ادامه تحصیل در کانادا ندارد. به دنبال همین دلایل افسر تاکید کرده که شهریه‌اش را هم پرداخت نکرده و به همین خاطر او حدس می‌زند مهیار برای کانادا آمدن دلیلی به جز تحصیلات دارد و احتمالا نمی‌خواهد بعد از تحصیلات کشور را ترک کند.

روز دادگاه چه گذشت؟

روز دادگاه قاضی دلایل افسر را می‌خواند و ابتدا اینطور می‌گوید که صرف مجرد بودن دلیلی برای ریجکت یک فرد نیست. ضمن اینکه طبق بررسی‌های دادگاه مهیار هیچ پیوندی در کانادا ندارد. اینجا به چند مورد قبلی که از قضا پرونده آن هم از سوی یک ایرانی به نام آقاعلیخانی باز شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید:

« آن زمان هم شواهد نشان می‌داد که آقاعلیخانی هیچ ارتباطی با کانادا ندارد (ولی به اشتباه به خاطر پیوندهای خانوادگی در این کشور ریجکت شده بود) برعکس، با توجه به اینکه خانواده و دوستانش همگی در آنجا زندگی می‌کردند، در جمعیت هلال احمر ایران فعالیت داشتند و پس از تحصیل در ایران پیشنهاد شغلی دریافت کرده‌ بود و وابستگی بسیار زیادی به ایران داشت.

در مواجهه با این شواهد، متوجه نمی‌شوم که چه منطق یا استدلال منطقی می‌تواند افسر را به این نتیجه برساند که روابط خانوادگی یا انگیزه‌های اقتصادی آقای آقاعلیخانی یا مهیار را در کانادا ماندگار می‌کند. بر اساس آنچه در تقاضای مهیار آمده، او تک فرزندی است که با مادرش که در ایران زندگی می‌کند، رابطه نزدیکی دارد و در طول زندگی و برنامه تحصیلی‌اش مسئولیت او را برعهده خواهد داشت. ضمن اینکه از سال ۱۳۹۶ استخدام ایدرو شده و دارد با مرخصی بدون حقوق راهی کانادا می‌شود.» همچنین مشخص است که قاضی اینطور گفته که مهیار دارای خودرو، خانه، سهام در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار ایران و سپرده بلندمدت بانکی بوده.

افسر چه جوابی به قاضی می‌دهد؟
در جواب به قاضی دوباره افسر توضیح می‌دهد که فقط این موارد نیست و همان دلایل قبلی را باز تکرار می‌کند که این نیازهای آموزشی که مهیار به خاطر آنها اپلای کرده در ایران هم قابل دسترس است. قاضی ولی به نامه مهیار اشاره می‌کند که نوشته بود می‌خواهد در ایران شرکت خودش را راه بیندازد.

دوباره افسر موضوع را به شهریه می‌کشاند و قاضی اینطور می‌گوید که بر اساس مقررات مهاجرت و حفاظت از پناهندگان، متقاضی فقط باید ثابت کند که در یک برنامه تحصیلی پذیرش گرفته است و نیازی به اثبات پرداخت بخشی یا تمام شهریه ندارد. در مقررات ذکر شده، فرد به این اشاره شده که فرد فقط باید اثبات کند که توان مالی پرداخت شهریه و دیگر هزینه‌ها را دارد. بر اساس همین ماده قانونی هم دلیل افسر سفارت برای رد پرونده‌ تهرانی به دلیل پرداخت تنها بخشی از شهریه درست نبوده است. قاضی اینطور می‌گوید که افسر فقط باید بررسی می‌کرد که این دانشجو توان پرداخت شهریه و سایر هزینه‌ها را دارد یا خیر.

رای دادگاه چه بود؟
درنتیجه دادگاه رای داد که پرداخت شهریه ربطی به این که او پس از پایان اقامتش کانادا را ترک خواهد کرد یا نه ندارد و دادگاه تصمیم افسر مبنی بر رد درخواست تهرانی بر این اساس را غیرمعقول خواند. درنتیجه رای افسر رد شد و پرونده تهرانی دوباره به یک افسر دیگر واگذار شد.

پیامد رای دادگاه برای بقیه چه بود؟
به گزارش سایت هفته، این رای دادگاه فدرال که برای پرونده‌ تهرانی صادر شده منجر خواهد شد تا راه آن دسته از شهروندان خارجی که در پی تحصیل در کانادا هستند و ممکن است توانایی پرداخت تمام یا بخشی از شهریه‌شان را در زمان ارائه‌ درخواست مجوز تحصیلی نداشته باشند، تسهیل شود.

متقاضی تنها باید در صورت لزوم نشان دهد که منابع مالی لازم برای پرداخت شهریه و دیگر هزینه‌هایش را دارد.کانادا به دلیل کیفیت بالای آموزشی و مقرون به صرفه بودن، به ویژه در مقایسه با سایر کشورهای جذب‌کننده‌ دانشجویان بین‌المللی، مقصدی محبوب برای دانشجویان خارجی است. در سال ۲۰۲۲ کانادا با شکستن رکورد از ۵۵۱ هزار و ۴۰۵ دانشجوی خارجی از ۱۸۴ کشور استقبال کرد. تا پایان امسال هم به ۸۰۷ هزار و ۷۵۰ دانشجوی خارجی مجوز تحصیلی معتبر در کانادا اعطا شده است. درنتیجه این پرونده توانست سرنوشت میلیون‌ها دانشجوی بعدی که به کانادا مهاجرت می‌کنند تغییر دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها