۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
رد صلاحیت ترامپ در کلرادو

دادگاه عالی کلرادو روز گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، امکان نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را در این ندارد. کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ نیز در پاسخ بیان کرد که علیه این رای به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند.

فردای اقتصاد: دادگاه عالی کلرادو اعلام کرد که نامزدی ترامپ در انتخابات سال آینده (۲۰۲۴) به‌دلیل نقض قانون اساسی در این ایالت ممنوع است. حکم دادگاه عالی کولرادو بر اساس ماده‌ای در ذیل بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی صادر شده و عمل ترامپ در اتفاقات کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را نوعی شورش علیه قانون اساسی قلمداد کرده است.

طبق حکم دادگاه کلرادو اکثریت دادگاه (۴ قاضی از ۷ قاضی) معتقدند که ترامپ بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده از تصدی پست ریاست جمهوری سلب صلاحیت شده است.

کمپین انتخاباتی ترامپ هم این حکم را بی‌پاسخ نگذاشت. همچنانکه استیون چونگ سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: جای تعجب نیست که دادگاه عالی کلرادو که همه قضات آن از حزب دموکرات منصوب شده‌اند، علیه ترامپ رأی دهند چرا که با حذف نام ترامپ از برگه‌های رأی شرایط پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهوری متقلب آمریکا، فراهم می‌شود.

چونگ ادامه داد: دموکراتها اعتماد خود را نسبت به تمدید ریاست‌جمهوری بایدن از دست داده‌اند و اکنون هر کاری انجام می‌دهند تا مانع اخراج وی از کاخ سفید توسط آرای رأی‌دهندگان آمریکایی شوند.

چونگ رأی دیوان عالی کلرادو را یک رأی کاملاً ناقص خواند و افزود: ما به سرعت درخواستی به دادگاه عالی (فدرال) ایالات متحده برای توقف این رأی عمیقا غیر دموکراتیک ارائه خواهیم کرد. اطمینان داریم که دادگاه عالی ایالات متحده به سرعت در مورد این موضوع تصمیم خواهد گرفت و در نهایت به این دعاوی غیر آمریکایی پایان خواهد داد.

پیشتر دعاوی مشابهی در ایالت‌های آریزونا، میشیگان و مینه‌سوتای آمریکا نیز برای رد صلاحیت ترامپ مطرح شده بود که دادگاه‌های عالی همه آن ایالت‌ها، آن دعاوی را رد کرده بودند. در حال حاضر پرونده‌های مشابهی برای رد صلاحیت ترامپ در ۱۳ ایالت دیگر آمریکا از جمله تگزاس، نوادا و ویسکانسین در حال بررسی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار