۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
پول دولت یا پول بازار؟

قسمت شانزدهم پادکست مناظره قرن مرور مختصری است بر کتاب «رساله‌ای در باب پول» نوشته جان مینارد کینز

فردای اقتصاد: جان مینارد کینز کتاب دوجلدی «رساله‌ای در باب پول» را در پاییز سال ۱۹۳۰ و در بحبوحۀ رکود بزرگ منتشر کرد. او در این کتاب گفت که رکود و بیکاری ناشی از آن است که کلّ پس‌اندازهای افراد و بنگاه‌ها به سرمایه‌گذاری تبدیل نمی‌شود. کینز راه حل این مشکل را در یک سیاست پولی فعّال می‌دانست که با پایین آوردن نرخ بهره، سرمایه‌گذاران را تشویق کند تا تمامی منابع موجود را در فعالیت‌های مولّد به کار بگیرند. 

کینز در بخش اوّل این کتاب به بررسی منشاء تاریخی پول پرداخت. او عنوان کرد که در طول تاریخ شناخته‌شدۀ بشری پول همواره یکی از مهمترین ابزارهای حکمرانی بوده و هیچگاه نمی‌تواند بدون تأیید و تنظیم‌گری دولت وجود داشته باشد. 

در تاریخی که کینز از پول روایت می‌کند سیاست پولی و ایجاد تورّم به نفع مصلحت کشور یک سنّت باستانی است، و در مقابل نظام استاندارد طلا و پول مستقل از دولت، بدعتی جدید و بی‌سابقه و زودگذر به نظر می‌آید.

نسخه صوتی این پادکست را اینجا بشنوید:

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حامد IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    نویسندگان بسیاری در طول زمان تعاریف پول را تغییر داده اند و با ارائه راهکارها بر مبنای همان تعریف ، خواسته یا ناخواسته ، کنترل افراد را بر محصول کار خود را یا به حداقل رسانده یا آنچنان‌ آنرا بی ارزش کرده که با کمترین هزینه بیشترین بهره را نصیب جمعیتی اندک کرده اند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار