۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
وزن‌کشی نیروها در بورس تهران + پیش‌بینی معاملات بورس فردا

شاخص کل بورس تهران آخرین هفته پاییز را با رشد ۲.۴ درصدی پشت سر گذاشت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد با جهش بیش از ۵۲ هزار واحد تا سطح ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار واحد افزایش ارتفاع داد. همزمان با صعود ۲.۴ نماگر اصلی بازار سهام، معیار هم وزن بورس نیز توانست ۱.۲ درصد رشد را در آخرین هفته معاملاتی آذر ماه به ثبت برساند. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در هفته گذشته نیز از رقم ۵ هزار و ۱۷۱ میلیارد تومانی حکایت داشت. سرمایه‌گذاران بورسی اما در هفته منتهی به ۲۹ آذر ماه عمدتا میل به شناسایی سود داشتند به نحوی که در این بازه زمانی ۶۴۸ میلیارد تومان جریان نقد معامله‌گران حقیقی از گردونه معاملات خارج شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت هم وضعیت چندان مساعدی نداشتند به طوری که در ۴ روز معاملاتی مذکور رقمی بالغ بر یک هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه سرمایه‌گذاران خرد را از دست دادند. حال کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار، از روند معاملاتی هفته آینده بورس تهران می‌گویند.

محرک صعود بازار کدام است؟

مریم محبی فیروزآبادی، مدرس دانشگاه و مشاور بازارهای مالی  به ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بورس تهران پرداخت و بیان کرد: بازار سرمایه در روزهای اخیر روند قابل قبولی را پیش‌رو گرفته است. این روند، به دنبال خاتمه یافتن حواشی مرتبط با کاهش زمان الزام شرکت‌ها به تجدید ارزش دارایی‌های ثابت خود از ۵ سال به ۳ سال، به نفع بازار سرمایه آغاز شد. به دنبال این امر که محرک اصلی بازار سرمایه به شمار می‌آمد، عدم پذیرش لایحه بودجه توسط مجلس نیز مزید بر علت شد و شاهد ادامه‌دار بودن روند مطلوب بازار سرمایه بودیم.

وی ادامه داد: افزایش حجم معاملات و همچنین ورود پول حقیقی به بازار و نهایتا افزایش سرانه خرید حقیقی‌ها به عنوان عوامل کمک‌کننده ، در تداوم روند رو به رشد بازار موثر بودند. این روند مثبت در صورت تداوم، می‌تواند به عنوان نقطه چرخش بازار سرمایه در نظر گرفته شود.

به باور این کارشناس بازار سرمایه، روند فرسایشی بازار که از ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد، باعث شد تا بسیاری از سهام در قیمت‌های تعادلی و مطلوبی معامله شوند. به نظر می‌رسد ورود محرک‌های جدید مانند تجدید ارزیابی شرکت‌ها باعث رونق بخشیدن به بازار سرمایه و توقف روند نزولی بازار شد.

محبی فیروزآبادی معتقد است، در هفته آتی عواملی همچون قیمت دلار، کاهش تنش در دریای سرخ و افزایش مجدد قیمت نفت می‌تواند باعث ادامه‌دار بودن رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه شود. از دیگر نکات حائز اهمیت، روند معاملات در بازارهای اصلی بورس است. در روزهای اخیر شاهد بازدهی بالاتر در شاخص کل در مقایسه با بازدهی شاخص کل هم‌ وزن بودیم. این امر به این معناست که شرکت‌های بزرگ بورسی به عنوان سهم‌های شاخص‌ساز با ریسک نقدشوندگی پایین‌تر از بازار، مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند که خود نشانه ای بر امکان بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران خرد و ریسک‌گریز به بازار سرمایه است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش ریسک‌های سیستماتیک در کشور به دلیل نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات، افشای عملکرد مالی ۹ ماهه نخست شرکت‌های بورسی، تغییرات در میزان تقاضای کامودیتی‌ها مشخصا در گروه فلزات اساسی و نرخ بهره بانک مرکزی با توجه به تشدید سیاست‌های انقباضی می‌تواند شرایط بهتری را برای بازار سرمایه به ارمغان بیاورد. از طرفی با توجه به اینکه محرک‌های اصلی رشد بازار سرمایه طی دو هفته گذشته، از گروه عوامل بنیادین با اثرگذاری ماندگار بر این بازار به شمار نمی‌رفت اما باعث عبور شاخص کل از مقاومت تکنیکال خود شد، برای ادامه این روند نیاز به پمپاژ اخبار و عوامل بنیادین با اثرگذاری پایدارتری است.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و الزام برخی شرکت‌ها در تسویه بدهی‌های ارزی خود و همچنین کم رمق‌تر شدن روند معاملات تجاری در بازارهای مالی بین الملل می‌تواند از مسایلی محسوب شود که باعث ثبات در روند معاملات بازار سرمایه می‌شود. این ثبات در محدوده‌های مثبت فعلی می‌تواند به عنوان عاملی مثبت و موثر بر تداوم روند رو به رشد معامله‌گری و اقبال از بازار سرمایه باشد. از طرفی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مبهم و ادامه‌دار بودن تحریم‌ها که باعث کاهش مراودات تجاری ایران با سایر کشورها شده است همچنان این عوامل به عنوان عامل اصلی کاهش سودآوری شرکت‌ها به شمار می‌آید و تا زمانی که گشایش بین‌المللی را در روند فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها شاهد نباشیم، رشد سودآوری و متعاقبا رشد قیمت سهام شرکت‌ها با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود. در نتیجه، به نظر می‌رسد بازار در انتظار دریافت گزارشات مالی شرکت‌ها است و تداوم روند فعلی می‌تواند به عنوان عاملی مثبت برای بهبود شرایط عمومی بازار سرمایه به شمار آید.   

سیگنال نیمایی به سهامداران

علی اسکینی، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صنعت و معدن با ارزیابی متغیرهای اثرگذار در معاملات هفته آینده گفت: هفته ابتدایی زمستان را در حالی آغاز می‌کنیم که بازار سرمایه پاییز را با بازدهی نسبتا مناسبی که در آذر ماه رقم زد به پایان رساند. در ۹ ماهه امسال بازار سرمایه بازدهی حدود ۱۳ درصدی ثبت کرده است که پس از نرخ سود بانکی از تمامی بازارهای مالی عملکرد بهتری ثبت شده است. آنچه آبان و آذر را فضای بهتر و منطقی‌تری برای بازار کرد و باعث شد حرکات بهتری را شاهد باشیم شایعاتی بر آغاز مسیر تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها بود که با دعوتنامه سازمان بورس برای شرکت‌ها استارت آن زده شد. به نظر عمده بازدهی بازار در ۴۰ روز گذشته به کمک اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها اتفاق افتاده است و ماجرایی که نشان می‌دهد هنوز تمام نشده و همچنان می‌تواند سبب حرکت موج‌های دیگری در بازار سرمایه شود. در شرایط فعلی نیز باید خبرها و رویداد تجدید از طریق کدال قطعی‌تر عنوان شود و تصمیم نهایی شرکت‌ها در صورت جلسه‌ها و گزارش‌های ویژه انتشار یابد.

وی ادامه داد: در هفته جاری همچنین به استقبال گزارش عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها در آذر ماه خواهیم رفت. با رسیدن این گزارش‌ها عملا پرونده فروش فصل سوم بسته خواهد شد. با توجه به عواملی نظیر عدم محدودیت های انرژی، رشد اندک دلار نیمایی و... به نظر فضای سودآوری شرکت‌ها در سومین فصل سال بهتر از تابستان باشد و اکنون می‌توان تعدیل P/E بازار و سیگنال‌های مثبت بنیادی را انتظار داشت.  

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، نکته مهمی که این روزها به آن باید توجه داشت میانگین قیمت دلار نیمایی بوده که از اواسط آبان‌ ماه روند صعودی را طی کرده است. در ‌حالی ‌که نرخ دلار نیمایی در آبان در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شده بود، این نرخ طی روزهای اخیر به بالای ۳۹ هزار تومانی رسیده و شرکت‌های کوچک و متوسط، ارز اسکناس صادراتی خود را حتی تا ۴۳ هزار تومان افزایش داده‌اند که سیگنالی مثبت از سمت این متغیر اثرگذار است.

اسکینی خاطرنشان کرد: نکته دیگر فضای تکنیکی شاخص است. ساختار اصلاحی این نماگر به گونه‌ای بوده که در شش ماه گذشته در کانال ۱.۹ میلیون واحد تا ۲.۲ میلیون واحدی در نوسان بوده است. پس از هر گام افزایشی نیاز به اصلاحات زمانی و دست به دست شدن سهام وجود دارد. نقدینگی وارد شده در هفته‌های اخیر عمدتا مربوط به خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثبات بوده و هنوز پول جدیدی از بیرون بازار وارد نشده است. در حال حاضر روند صعودی آغاز شده با چندین مقاومت استاتیک حوالی ۲.۲ تا ۲.۲۵ میلیون واحد درگیر خواهد بود که سبب می‌شود دست‌اندازهایی در فضای حرکتی بازار ایجاد شود. باید توجه داشت که آیا سیگنال‌های مثبت سبب شکسته شدن سطوح فعلی و حرکت به سمت ۲.۴ میلیون واحد خواهد شد؟

وی تصریح کرد: افزایش اخیر دلار نیما و گزارش‌های آتی از طرف شرکت‌ها با بحث تجدید همراه شده و می‌تواند سینرژی خوبی برای کلیت بازار و حرکت های بعدی ایجاد کند.


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیددد IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    گل بگیرید درشو
  • حامد IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    فردا هم مثل دیروز و امروز ، کمی نوسان که بیشتر به سود نوسان گیرها ست ، و این وضع احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت ، و در سال پیش رو قاعدتا رشدهای واقعی باید محسوس باشد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار