۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
درآمد نفتی در بودجه خوشبینانه است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پیش‌بینی بازار نفت و درآمد نفتی در بودجه ۱۴۰۳ پرداخت.

فردای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی سناریوهای پیش روی بازار نفت در جهان، قیمت‌های نفت مفروض در بودجه چند کشور نفتی و همچنین درآمد نفتی احتمالی ایران پرداخته است.

این گزارش می‌گوید با توجه به سناریوی تداوم تحریم‌ها، تنش‌های ژئوپلیتیکی خاورمیانه و اثرگذاری آن بر بازارهای جهانی و همچنین با در نظر گرفتن پیش‌بینی حد بالا، متوسط و پایین مؤسسات بین‌المللی، قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۴ به ترتیب ٩١، ٨٣ و ۷۴ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود. بر اساس رابطه معمول قیمت نفت ایران با قیمت نفت برنت و مقدار پیش‌بینی فروش نفت ایران که گزارش صریحاً آن را اعلام نکرده، نهایتاً پیش‌بینی کرده درآمدهای نفتی کشور در این سه سناریو به ترتیب برابر ۴۱، ۳۳٫۲ و ۲۸٫۵ میلیارد دلار خواهد بود.

از طرف دیگر، با توجه به مفروضات بودجه راجع به فروش نفت ایران، یعنی فرض فروش ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز و قیمت ۶۵ یورو (حدوداً ۷۲ دلار)، لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۳۵٫۵ میلیارد دلار درآمد نفتی برای سال آینده ایران پیش‌بینی کرده است. همان‌طور که نمودار بالا هم نشان می‌دهد، تنها در سناریوی خوشبینانه اول است که درآمد نفتی ایران بالای ۳۵ میلیارد دلار است و طبق دو سناریوی بعدی، درآمد نفتی بودجه کسری خواهد داشت. از این رو می‌توان درآمد نفتی بودجه را تا حدی خوشبینانه تلقی کرد. بر این اساس، افزایش کسری بودجه از این ناحیه بعید نخواهد بود.

کشورهای نفتی قیمت نفت را در بودجه‌شان چقدر در نظر گرفته‌اند؟

روسیه بر اساس محدودیتی که G7 گذاشته، نفت خود را با قیمت ۶۰ دلار می‌تواند بفروشد. بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌ها، نیجریه در بودجه سال آینده‌اش قیمت نفت خود را حدود ۷۸ دلار بر هر بشکه فرض کرده است. مجلس آذربایجان هم قیمت نفت را در سال ۲۰۲۴، حدود ۶۰ دلار بر هر بشکه فرض کرده است. درمورد عراق، به این موضوع اشاره شده که قیمت سر به سر نفت آن (قیمت نفتی که باعث می‌شود کسری بودجه وجود نداشته باشد) در ماه اکتبر تا ۹۷ دلار هم افزایش یافته بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار