۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
برنده مسابقه بورس و تورم در یک سال آینده

در برنامه بورسان یکشنبه، بازده احتمالی بورس در مقابل تورم طی یک سال آینده از نگرش علیرضا کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و مهدی دلبری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا مورد بررسی قرار گرفت.

فردای اقتصاد: آیا بورس در یکسال آینده می‌تواند، صاحبان سرمایه را از گرند تورم در امان نگه دارد؟ آیا بورس می‌تواند از تورم سبقت بگیرد یا شرایط دیگری رقم خواهد خورد؟ سوالاتی که این روزها در فضای غیرقابل پیش‌بینی اقتصاد ایران ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده است. آن هم در شرایطی که رفتار دولت موجب کاهش اعتماد صاحبان سرمایه شده است.

در این میان نتایج تازه‌ترین نظرسنجی «شاخص اطمینان» بورسان از ثبت دو رکورد خبر می‌دهد. شاخص اطمینان به عنوان مهمترین شاخص این نظرسنجی  در آذرماه به عدد ۷۹/۱ رسید که بالاترین سطح این شاخص در ادوار گذشته این نظرسنجی به شمار می‌رود. برای تعیین این شاخص، یک سوال از مدیران دارایی پرسیده می‌شود: بازدهی بورس در یکسال آینده از نرخ تورم بیشتر خواهد بود یا کمتر؟ و حالا این عدد به معنای اطمینان بالای مدیران دارایی در خصوص شکست تورم در یکسال آینده است. این سوال را از مخاطبان فردای اقتصاد نیز پرسیدیم که 208 نفر از 340 نفر شرکت‌کننده (معادل 65 درصد) معتقد بودند بورس در یکسال آینده بازدهی بالاتری از تورم خواهد داشت.

این مهم بهانه‌ای شد تا در برنامه بورسان روز یکشنبه، سرنوشت مسابقه بورس و تورم در یکسال آینده با حضور علیرضا کدیور و مهدی دلبری و با مدیریت مهدی طحانی به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. علیرضا کدیور،  کارشناس ارشد بازار سرمایه اعتقاد دارد به طور قطع بورس در یکسال آینده تورم را پشت سر خواهد گذاشت اما مهدی دلبری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا نظر متفاوتی دارد و به دلایلی تورم را برنده این بازی می‌داند.

علیرضا کدیور، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: رفتار بازار، رفتار گذشته نیست و نگرشی مبتنی بر سود محوری به شرکت‌ها وجود ندارد. دولت یک قانون جدید مالیاتی به مجلس ارائه کرده است که احتمالا تصویب آن به عمر مجلس فعلی نرسد و در مجلس آتی در این خصوص تصمیم‌گیری شود. این مهم می‌تواند در بودجه سال آینده گنجانده شود.

به باور این تحلیلگر بازار سرمایه، تنها درآمد یا سودی که در سال آینده ( با فرض قانون مالیات‌ها) مشمول مالیات نمی‌شود، صرفا کپیتال گین سهام است. در چنین شرایطی، سایر دارایی‌ها و منابع درآمدی و سودآور برای اشخاص حقیقی و حقوقی (به ویژه سود سپرده بانکی و سود سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها) مشمول مالیات خواهد شد.

مهدی دلبری، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا نیز بیان کرد: پارادایم بازار عوض شده است اما با یک دولتی مواجه هستیم که حاشیه سود بنگاه‌ها را کاهش می‌دهد. فولاد مبارکه دارای ۶ میلیارد دلار طرح توسعه بوده اما نیمی از آن به حوزه آب و انرژی اختصاص پیدا کرده است. مگر تصفیه آب یا احداث نیروگاه وظیفه فولاد است؟ به باور این تحلیلگر بازار سرمایه، وظیفه فعالان بازار جنگ در حوزه تجدید ارزیابی نیست. باید در حوزه منفعت جمعی جنگید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • رضا IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    دیگه سوال داره واقعا ؟ بورس هنوز دلار ۲۰ هزار تومان پس نگرفته مثل اینکه جلسه بزاریم ایا ماست سفید است ؟ دیگه هم تون تو بورس بودیدن حداقل از سال ۹۹ دیگه طرح این سوال خنده دار است بازار سرمایه ن تنها نسب ب تورم در جا نزده بلکه ریزش هم داشته و طرح این سوال شبیه ب طنز است
  • مهرداد IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    برنامه با مجری خوب مثل همیشه عالی
  • معرفی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    اگر قرار از بورس باز هم مالیات بگیرند پس لازم هست در ضررهای که به مردم رساندن هم سهیم باشند ..
  • لیلا IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    محض اطلاع همه جای دنیا سود تقسیمی شرکتها مشمول مالیات است. و دلیل آن تشویق شرکتها به سرمایه گذاری این مبالغ جهت طرح های توسعه به جای توزیع بین سهامداران می باشد.
  • غلامرضا مشکانی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    سلام بسیارمفید
  • روهام اصلانی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    باتوجه به مناظره فکر کنم ۳۵درصدی ها متاسفانه استدلالشون درست‌تره
  • RU ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    اقتصاد کشور ورشکسته است ! بورس ایران ، بورس نیست یک دورهمی حکومتی برای سرقت و ربایش از جیب ملت ... !
  • علاقمند به اقتصاد IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    صحبت‌های آقای دلبری کاملا منطقی بود
  • حامد IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    خلاصه و مفید اینگونه که از گفتارها و قوانین مالیاتی و تورم و نقدینگی و تحریم ها و... برداشت میشود اینست که بازار بطور کلی آینده روشنی پیش رو ندارد و اینکه انگاری به نوعی به سمت ریاضت اقتصادی شدید پیش میرویم.
  • حامد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    اگر از وقایع روز درس بگیریم یا به عبارتی تلاش در رفع اشتباهات باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد ، انتقال سرمایه های مالی و تخصصی این روزها مشهود است ، خرید خانه در کشوری دیگر ، مهاجرت افراد ، و اگر کوتاهی کنیم شاهد مهاجرت سرمایه های مالی هم خواهیم بود.
  • موسی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    به نظر من بورس ممکن هست در بعضی نمادها سود بیشتری بدهد اما برای اشخاص خاص انهم کسانی که میتوانند یک نماد را صوری در صف خرید بگذارند که تله ای باشد برای سهام خرد که در حال حاضر در جریان هست-مثلان نماد وسالت گدنا چنوپا یا گساپا وکروز وشتهران ببینید چه برسر سهام داران خردآوردن
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    سلام کاری با بورس شده که اعتماد به بورس بر نمیگردد
  • طاهر IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بنازمتون اقای دلبری عزیز. بسیار بجا و عالی بودید و کاملا حق با شماست....ممنون از برنامه ی بسیار اموزنده ی امروز
  • م صادقی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    بورس از تورم جلو خواهد زد با این ریزش ها و به طور سنتی هم بازار سرمایه رشد خوبی داره پایان هر سال و شروع سال جدید
  • مهدی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    لطفا فرمت صوتی روهم بذارید.
  • کامران IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    واقعا فکر کردین شاخص رو از یک میلیون و صد آوردین به دو میلیون صد و سهامداران بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ تو ضرر هستن هنر کردین ..شاخص بطور نمایشی بالا میرود اما بیش از ۷۰ درصد سهام نتونستن حتی به قیمت سال ۹۹ برسن ..در واقع یه بازی زیبا فقط رو شاخص اجرا کردن تا به ملت بگن دیدین بورس رشد کرد