۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
برندگان و بازندگان بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۳ به رغم نوسانات زیاد برای بازار رمزارزها یک سال نسبتا خوب بود

فردای اقتصاد- سال ۲۰۲۳ به رغم نوسانات زیاد برای بازار رمزارزها یک سال نسبتا خوب بود، در این سال  شاخص (CMI) که شامل ارزش بازار 184 رمزارز است، بازدهی حدود پنج برابر شاخص S&P500 داشته است.

رمزارزهای بیت‌کوین و اتریوم نیز به عنوان دو رمزارز مهم بازار به ترتیب ۱۴۹ درصد و ۸۸ درصد بازدهی مثبت را در این سال به دست آورده‌اند. بیتکوین به عنوان در بردارنده بیش از 50 درصد از سهم بازار، سال 2023 را با ارزش بازار 320 میلیارد دلار آغاز کرد و با 832 میلیارد دلار به پایان رساند.

اتریوم به عنوان دومین رمزارز مهم بازار کریپتوکارنسی ها در ابتدای سال 2023 ارزش بازاری نزدیک به 147 میلیارد دلار داشته و پس از 88 درصد رشد با ارزشی معادل 277 میلیارد دلار با استقبال سال 2024 رفته است.

علاوه بر رشد رمزارزهای شناخته شده برخی آلت‌کوین‌ها هم از رشد قابل توجهی در این سال برخوردار بودند.رمزارز بی ان بی (BNB) که متعلق به پروژه صرافی بایننس است در سال 2023 پس از نوسانات و قابل توجهی که تجربه کرده بود همچنان با 23 درصد رشد در ارزش بازار خود وارد سال نو میلادی شد.

رمزارز اینجیکتو (INJ) با ۲٫۸۵۸ درصد بازدهی، سودده ترین رمزارز سال بوده‌است و پس از آن دو رمزارز رندر (RNDR) و سولانا (SOL) با ۹۹۴ و ۸۱۲ درصد بازدهی مثبت به ترتیب رتبه دوم و سوم برندگان امسال بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

رمزارز ایپ‌کوین (APE) با ارزش بازار 610 میلیون دلاری در حال حاضر با قیمتی بالاتر از 1.5 دلار آمریکا  درحال معامله است. این رمزارز که از اول ژانویه سال ۲۰۲۳ تا کنون با افت ۵۵ درصدی به عنوان پر ضرر ترین رمزارز سال شناخته شد، در بازه پنج سال نیز افت ۸۰ درصدی را تجربه‌کرده است. علاوه بر آن دو رمزارز لونا (LUNA) و دش (Dash) به ترتیب افت ۳۱ و ۲۵ درصدی را در پایان سال 2023 برای خود ثبت کرده‌اند.

رمزارز لونا در حال حاضر 530 میلیون دلار از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این رمزارز که در اواسط سال 2022 با بالاترین قیمت در حدود 5.8 دلار معامله میشد، سال را با قیمت حدودی 1.2 دلار شروع و با کمتر از یک دلار (0.8دلار) به پایان رساند.

دش (Dash) به عنوان سومین رمزارز بازنده که ارزش بازار آن در ابتدای سال 2023 بیش از 434 میلیون دلار بود با ارزش بازار 381 میلیون دلاری به این سال را پایان رساند. این رمزارز که در ابتدای سال حدود 74 دلار در بالاترین قیمت در حال معامله بود، در حال حاضر کمتر از 33 دلار قیمت گذاری شده است.

اثر ثبت صندوق های معاملاتی بیتکوین بر بازار

تایید صندوق های معاملاتی بیتکوین توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)  میتواند در روند افزایش ارزش بازار اثر گذار باشد چراکه ثبت این صندوق ها به معنی به رسمیت شناخته شدن رمزارزها به عنوان یک مدل جدید از دارایی های دیجیتال است. با توجه به واکنش های بازار در خصوص اخبار مربوط به ثبت صندوق های قابل معامله و در نتیجه تسهیل سرمایه گذاری، تایید این صندوق ها برای سرمایه گذاران و طرفداران رمزارزها حائز اهمیت است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار