۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
عیارسنجی بورس در مقایسه با سایر بازارهای مالی

سرمایه‌گذاری که قصد درگیری با تصمیمات دولت توام با سیاست‌های انقباضی را ندارد می‌توانند به سمت صنایع کوچک سوق پیدا کنند. اساسا شرکت‌هایی که می‌توانند تحت تاثیر تورم حرکت کنند و دلار تاثیر چندانی در روند آتی حرکت آن‌ها نداشته است تا کنون ریزش عجیبی نداشتند و همچنان دارای P/E‌های جذابی هستند.

فردای اقتصاد: مدیر تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر معتقد است، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نرخ بهره بین بانکی از ۱۸ درصد به ۲۱ درصد افزایش یافت اما در مقابل شاخص کل تا محدوده ۱.۲ میلیون واحد کاهش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ نرخ بهره بین بانکی به ۲۳ درصد رسید و شاخص هم به دلیل افزایش انتظارات تورمی با رشد همراه شد. در عین حال شرایط ۱۴۰۲ شباهت زیادی به سال ۱۴۰۰ دارد. اکنون تامین مالی دولت حدود ۲۶ درصد بوده و ابزارهای درآمد ثابت نزدیک به ۳۰ درصد به سرمایه‌گذاران بازدهی می‌دهند. در واقع سیاست سرکوب نرخ ارز و کم رنگ شدن انتظارات تورمی موجب درجا زدن شاخص بورس شد.

مژگان بازچی با حضور در برنامه بورسان عنوان کرد: دی ماه سال ۱۳۹۰ تا اسفند ۱۳۹۱ دلار ۱۶۰ درصد رشد و شاخص کل با افزایش ۵۵ درصدی همراه بود. زمانی که نرخ ارز در محدوده ۳ هزار و ۷۰۰ تومان تا سال ۱۳۹۶ تومان ثابت بود شاخص کل توانست ۱۲۳ درصد رشد را تجربه کند. در بازه مهر سال ۱۳۹۶ تا خرداد سال ۱۳۹۸، شاخص کل ۸۴ درصد بازدهی کسب کرد و سایر بازارها نظیر دلار ۲۷۶ درصد و سکه ۲۷۲ درصد بازدهی ایجاد کردند.  

وی ادامه داد: در حرکت اخیری که از سال گذشته شروع شد و تا خرداد ماه امسال ادامه پیدا کرد، بازدهی سکه از سایر بازارها پیشی گرفت. در واقع این مهم تحت تاثیر صعود قیمت انس جهانی روی داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ریسک‌های متعددی از جانب سیاست‌گذار به بازار منتقل می‌شود. زمانی که بنگاه اقتصادی به سود می‌رسد دولت از طرق مختلف بخشی از سود را برمی‌دارد.

بازچی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری که قصد درگیری با تصمیمات دولت توام با سیاست‌های انقباضی را ندارد می‌توانند به سمت صنایع کوچک سوق پیدا کنند. در صنعتی همچون کاشی و سرامیک عامل انرژی چندان اثرگذار نیست و قیمت‌گذاری مصوبی در این بخش وجود ندارد.

اساسا شرکت‌هایی که می‌توانند تحت تاثیر تورم حرکت کنند و دلار تاثیر چندانی در روند آتی حرکت آن‌ها نداشته است تا کنون ریزش عجیبی نداشتند و همچنان دارای P/E‌های جذابی هستند.

در برنامه امروز بورسان، مژگان بازچی مدیر تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر به ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام پرداخت. در ادامه مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه عملکرد معاملات در بورس کالا را مورد بررسی قرار داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    با توجه به مالیات بر عایدی ، و به عبارتی مالیات بر مالیات ، کم کم سهامداران از بورس دور می شوند
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    به عبارتی سهامداران به سمت بخش هایی بروند که سوددهی جذاب برای دولت ندارند و بار رشد آنرا بدوش بکشند و زمانی که به سود کلان‌ رسید کار برداشت دولت راحت شود

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار