۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
سال سخت شرکت‌های معدنی

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات معتقد است شرکت‌های معدنی با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی سال سختی را در پیش خواهند داشت.

فردای اقتصاد: مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، مهمان برنامه شمارش معکوس روز چهارشنبه بود که ضمن ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شرکت تجلی به بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های این گروه پرداخت.

وی وضعیت شرکت‌های معدنی را از نظر تولید امیدوارکننده می‌دانست اما معتقد بود شرکت‌های ایرانی به دلیل اشباع بازار داخل و همچنین عوارض صادراتی در فروش موفق نبودند.

مدیرعامل «تجلی» تاکید کرد: ضعف زیرساخت‌ها مانند آب، برق و گاز نیز باعث شده که شرکت‌ها نتوانند ظرفیت‌های تولیدی خودشان را به نحو مناسب استفاده نمایند.

علی اکبری نبود اعتماد را مهمترین عامل وضعیت نامناسب این روزهای بورس عنوان کرد.

آخرین وضعیت «تجلی» از زبان مدیرعامل

مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، درباره عملکرد شرکت بیان کرد: «تجلی» از آذر ماه سال گذشته با ۵ پروژه به فرابورس پیوست و در حال حاضر تعداد پروژه‌های این شرکت به ۱۴ رسیده است و چندین شرکت با پتانسیل اکتشافی در زمینه سنگ‌آهن فولاد به «تجلی» اضافه شده است. این شرکت مچنین در حوزه معادن سیلیس و منگنز مشغول فعالیت بوده و توافقاتی برای معادن سنگ آهن نیز انجام شده است.

وی تاکید کرد: هر چند که تولید شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در سال گذشته افزایشی بوده، اما به دلیل جو منفی حاکم بر بازار سرمایه قیمت سهام «تجلی» با وجود پشتیبانی و بازارگردانی‌ها نتوانسته بازدهی مثبتی برای سهامداران این شرکت به همراه داشته باشد.

مهم‌ترین چالش شرکت‌های معدنی

علی اکبری در رابطه با چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های معدنی بیان کرد: میزان برنامه‌ریزی شده تولید فولاد در کشور ۵۵ میلیون تن است که با توجه به ظرفیت شرکت‌های این حوزه امکان تولید بیشتر در آینده وجود دارد؛ اما مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها کمبود آهن خام و کنسانتره به عنوان مواد اولیه، مشکلات زیرساختی در زمینه تامین آب، برق و گاز که مسئولیت تامین آن بر عهده خود شرکت‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر چند عوارض صادراتی لغو شد، اما این مصوبه در زمانی که شرایط برای صادرات مساعد بود، فرصت افزایش فروش و سودآوری را از این صنایع گرفت و افزایش موجودی انبار شرکت‌های داخلی را به دنبال داشت.

به گفته علی اکبری، از دیگر چالش‌های این صنعت می‌توان به انتقال مسئولیت کارهای اکتشافی از دولت به خود شرکت‌ها اشاره کرد که با توجه به این اکتشاف ریسک‌های قابل توجهی دارد به عنوان باری بر این صنایع تحمیل شده است؛ همچنین مشکل تامین نقدینگی در این صنایع نیز همچنان به چشم می‌خورد که دولت می‌تواند با لغو عوارض صادراتی زمینه را برای فروش بیشتر این شرکت‌ها فراهم کند.

مدیرعامل تجلی تاکید کرد: شرکت‌های معدنی با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی سال سختی را در پیش خواهند داشت اما به نظر نمی‌رسد این روند رکودی در بازارهای جهانی ادامه داشته باشد. در دوره بلندمدت نیز با رفع موانع صادراتی می‌توان به افزایش سودآوری این شرکت‌ها امیدوار بود چرا که با وجود موانع تولید نظیر قطعی برق این شرکت‌ها روند تولیدی بهار خود نسبت به مدت مشابه سال قبل را بهبود دادند و مسئله اصلی در بخش فروش بوده است.

بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه

به گفته علی اکبری مهم‌ترین مسئله بورس ایران از دست رفتن اعتماد مردم به این بازار است و به نظر می‌رسد بازگشت این اعتماد دشوار است، چرا که پول و سرمایه به سمتی حرکت می‌کند که امیدواری زیاد باشد.

وی تصریح کرد: دولت با تصمیمات خلق‌الساعه نظیر عوارض صادراتی و قیمت‌گذاری‌های دستوری هم وضعیت سودآوری شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده و هم موجب از دست رفتن اعتماد کلی به بازار سهام شده است.

علی اکبری به عنوان مدیرعامل تجلی درباره لزوم تلاش شرکت‌ها برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد: سازمان بورس باید در خط مقدم احیای این حق حاضر شود چراکه این سازمان تنها مدافع حقوق سهامداران خرد است. البته وظیفه اصلی مدیران‌عامل و هیئت‌مدیره شرکت‌ها ارتقای وضعیت تولید بوده که در این زمینه نیز با توجه به صورت‌های مالی فصل بهار موفق بوده‌اند اما این شرکت‌ها باید با جلسات متعدد در این مسیر سازمان بورس را یاری کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار