۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱
روایت وندی شرمن از نظر بایدن درباره برجام
وندی شرمن نقش پررنگی در به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ ایفا کرد

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و از معماران برجام گفت که بایدن هنوز باور دارد که توافق با ایران به ‌نفع آمریکا است.

فردای اقتصاد: وندی شرمن، قائم مقام وزیر امور خارجه ایالات متحده و از معماران توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام، با ادعای اینکه اکنون «توپ در زمین ایران است» خبر داد که جو بایدن هنوز باور دارد که توافق با ایران به ‌نفع آمریکا است.
شرمن در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گفت که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به «بن‌بست» برخورد، چرا که ایران پاسخ «سرسختانه‌ای» به پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرد.
وندی شرمن ادعا کرد که آخرین پاسخ ایران به پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای ایالات متحده «غیرقابل قبول» بود.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا افزود که ما در یک بن بست قرار داریم به این معنا که ایران در آخرین دور مذاکرات، پاسخ بسیار سر سختانه‌ای به ما داد، پاسخی که برای ما غیرقابل قبول است. ما پیامی درباره آنچه که معتقدیم ضروری است و مفاد حیاتی هستند، ارسال کرده‌ایم.»
پیشتر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه مدعی شده‌بود که پاسخ اخیر ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا گامی رو به عقب بود و دورنمای دستیابی به توافق در کوتاه مدت را بعید می‌سازد.
در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که واشینگتن پاسخ خود درباره نظرات آخرین ایران را ارائه کرده است.
ند پرایس تصریح کرد: «دیدگاه‌های خود را درباره آخرین پاسخ ایران ارائه کرده‌ایم و تمایل ندارم بیشتر از آنچه تاکنون گفته شده در عرصه علنی درباره آن صحبت کنم.»
همزمان جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه صدای آمریکا در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات احیای برجام و زمان حصول توافق گفت که نمی‌تواند پیش‌بینی در این زمینه انجام دهد یا به گمانه‌زنی در این خصوص بپردازد.
به گزارش ایسنا کربی تصریح کرد: رئیس جمهور بایدن همچنین گفته است که “بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه از طریق یک فرآیند دیپلماتیک است” و به همین دلیل ۱۶ ماه است که در مذاکرات (احیای برجام) حضور داریم و برای اجرای مجدد این توافق و بازگرداندن تمام طرف‌ها به آن تلاش می‌کنیم.
هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین به سخنان اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر “دورتر شدن چشم‌انداز دستیابی به این هدف نسبت به چند هفته پیش و این که بعید است بتوانیم به این زودی به توافق بازگردیم” اشاره و تاکید کرد: «اما این، بدان معنا نیست که ما از تلاش دست کشیده‌ایم، به این معنا نیست که همه آن چه انجام شده است را رها کرده‌ایم.»

از سوی دیگر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی با اشاره گفت‌وگوی تلفنی خود با وزیر خارجه عمان، از همکاری مسقط و واشنگتن جهت حصول توافق برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام قدردانی کرد.
به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز جمعه در توییتی نوشت: از تماس امروز خود با بدر بوسعیدی، وزیر خارجه عمان قدردانم. من بر قدردانی ایالات متحده از همکاری نزدیک عمان با واشنگتن بر سر مسائل منطقه‌ای و علی‌الخصوص در تلاش‌های‌مان برای حصول توافق جهت بازگشت متقابل به پایبندی‌های برجامی تاکید کردم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار