۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
رشد بورس پس از دو هفته منفی ؛ پیش بینی بورس فردا

شاخص کل بورس تهران معاملات سومین هفته دی ماه را با رشد ۰.۷ درصدی به پایان رساند تا پس از دو هفته کمی افزایش ارتفاع دهد.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد توانست بیش از ۱۵ هزار و ۷۰۰ واحد افزایش را تجربه کند، این نماگر در نهایت با جهش ۰.۷ درصدی در نزدیکی مرز ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحدی آرام گرفت. در شرایطی که ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته معاملاتی در رقم ۴ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومانی قرار گرفت، معیار هم وزن بورس تهران ۰.۸ درصد افزایش ارتفاع را تجربه کرد.

به رغم رشد نماگرهای بورسی، اما در هفته منتهی به ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان جریان نقد حقیقی را از گردونه معاملات خارج کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نیز در این شرایط شاهد خروج ۸۱۱ میلیارد تومانی منابع حقیقی از یونیت‌های سرمایه‌گذاری خود بودند.

پتانسیل رشد بازار سهام چیست؟

نوید فرهادی کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: بورس اوراق بهادار در سومین هفته از زمستان هم معاملات سرد و کم‌ رمقی را تجربه کرد به طوری که ارزش معاملات در طول هفته گذشته در محدوده ۴.۲ همتی در حال نوسان بود. البته در این میان هرچه به روزهای انتهایی هفته نزدیک‌تر می‌شدیم شاهد تحرکات بیشتری از سوی خریداران تحت تاثیر رشد نرخ ارز و اخبار نسبتا مثبت خودرویی‌ها بودیم. به این ترتیب انتظار می‌رود با تحریک طرف تقاضا برای هفته پیش‌رو شاهد معاملات روان و مثبتی در سطح بازار سرمایه باشیم.

وی ادامه داد: فارغ از فضا و جو کلی معاملات، مهم‌ترین پارامتر که این روزها بازار به آن وزن می‌دهد نرخ دلار بوده که رشد آن در طول هفته اخیر موجب شده تا معامله‌گران با شجاعت بیشتری پا به عرصه معاملات بگذارند. البته با توجه به سیاست‌های دولت تداوم این رشد نمی‌تواند خیلی پایدار باشد هر چند که اتفاقات و رویدادهای سیاسی داخلی و منطقه به عنوان عاملی برای تحریک نرخ در نظر گرفته می‌شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، همچنان خوشبینی به کاهش فاصله دلار نیما و دلار آزاد وجود دارد. بنابراین انتظار می‌رود تحلیلگران با تعدیل مثبت نرخ ارز در تحلیل‌ها، سود شرکت‌ها را برای سال آتی محاسبه کنند. زیرا در نظر گرفتن نرخ تحلیلی، P/E-forward بسیاری از شرکت‌های بنیادی بازار را با در نظر گرفتن مجمع پیش‌رو تا سطوح کمتر از ۶ و بعضا ۵ واحدی تعدیل خواهد کرد. البته این به معنی ارزندگی کلیت بازار در سطوح فعلی نیست و نرخ کنونی سهام را با نگاه محافظه‌کارانه می‌توان "به قیمت" در نظر گرفت. از این رو به نظر می‌رسد برنده این بازی کسانی هستند که امروز با اصلاح تحلیل‌ها، استراتژی منطقی سرمایه‌گذاری و نقطه ورود جذاب برای خود ترسیم می‌کنند.

به باور فرهادی، عامل بعدی گزارش ۹ ماهه و میان ‌دوره‌ای شرکت‌هاست که از شنبه رفته‌رفته روی تارنمای کدال منتشر می‌شود. گرچه با دنبال کردن گزارش‌های ماهانه تا حدودی سمت و سوی گزارش‌ها روشن شده و تحلیلگران انتظار رشد عجب و غریبی در سود شرکت‌ها ندارند. در واقع این امر نشان از پایداری و جو باثبات در عملیات شرکت‌ها دارد.

وی افزود: در بین انبوه گزارش‌ها، گزارش برخی از شرکت‌ها می‌تواند مورد توجه باشد و جو خوبی در صنعت راه بیاندازد البته به این شرط که ارسال گزارش‌های خوب به آخرین فرصت‌ها موکول نشود و سریع‌تر به دست فعالان بازار برسد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌ها بیان کرد: احتمالا از نظر بازار و معامله‌گران شوک مثبت تجدید ارزیابی‌ها به پایان رسیده است. تقریبا از همان ابتدا نیز سمت و سوی شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز معلوم بود چراکه دلایل منطقی یا بهانه‌های غیر منطقی‌ که شرکت‌ها از آن‌ها یاد می‌کردند نشان از عدم تمایل آن‌ها با توجه به بروکراسی موجود و عدم نفع شرکت از این موضوع بود و فشار سازمان بورس عاملی برای حرکت شرکت‌ها به این سمت شد به این ترتیب با فروکش کردن جو تجدید، انتظار می رود بازار وزن بیشتری به وضعیت بنیادی شرکت‌ها ‌دهد.

فرهادی تصریح کرد: موضوع حائز اهمیت مخابره اخبار مثبت از سوی خودرویی‌ها به بازار است. گرچه اخبار پیشین با تایید و تکذیب‌های متوالی اعتماد و خوشبینی را از بازار گرفته است اما رسیدن خبرهای مثبت و البته رسمی از صنعت خودرو می‌تواند تاثیر بسزایی در رفتار معامله‌گران داشته باشد.

تشدید ریسک سیستماتیک بورس؟

امیرحسین جنانی کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت متغیرهای اثرگذار در روند معاملاتی بازار سهام گفت: افزایش تنش در منطقه ممکن است معاملات هفته آینده بازار را متاثر کرده و شاهد حضور بخشی از فروشندگان در سمت عرضه باشیم اما در ادامه بازار آرام آرام به سمت تعادل حرکت کرده و تمایل به مثبت خواهد داشت. در واقع رشد نماگرهای سهامی تحت‌تاثیر تعدیلات اخیر نرخ دلار دور از انتظار نیست.

 وی خاطرنشان کرد: در دو هفته اخیر با توجه به سیگنال سیاست‌گذاری‌های جدید مالیاتی تقاضا برای ابزارهای مبتنی بر طلا که در نهایت مبتنی بر دلار است افزایش یافت و در واقع این تغییر سیاست باعث شد یک موج کوتاه چرخش دارایی ایجاد شود. به طور کلی معاملات فولادی‌ها در بورس کالا نیز شدت گرفت و پرحجم شد که بسیاری آن را پیش زمینه حرکت نرخ ارز دانستند و معتقدند به زودی اثرات این حجم‌ها خود را در بازار نشان می‌دهد.

جنانی تصریح کرد: عواملی نظیر نرخ تسعیر ارز و به نوعی نرخ دلار (نیما و بازار آزاد)، تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گزارش‌های میان دوره‌ای و اخبار خاص صنایع نظیر خودرویی و پالایشی در غیاب گزارش‌ها و فضای خالی از خبر تجدید ارزیابی، نرخ دلار و جریان اخبار گروه خودرویی همگی توانستند به خوبی روند بازار را در اختیار گرفته و شرایط بهتری را برای این روزها رقم بزنند.

 وی ابراز داشت: هفته آینده می‌تواند آغاز انتشار گزارش‌های ۹ ماهه میان‌دوره‌ای شرکت‌ها باشد. اما گزارش‌ها ممکن است اثرگذاری عجیب و غریبی که برخی انتظار دارند را  نداشته باشند اما این مهم از یک بعد بسیار مهم است، این که کف قیمتی بسیاری از سهم‌ها با این گزارش‌ها تا حدودی بسته شده و فضای متفاوتی برای ادامه روند قیمتی سهام شرکت ها رقم بخورد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار