۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
واکنش‌ها پیرامون بازار گواهی طلا ادامه دارد

بانک مرکزی صبح امروز با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت که منتج به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و غیر آن شود، صرفاً پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. 

بانک مرکزی در این ابلاغیه تاکید کرده بود صدور گواهی برای ‌شخص امانت ‌دهنده با استفاده از سازوکارهای بورس کالا موجب ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و غیرواقعی و حبابی شده و می‌تواند از یک سو تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند و از سوی دیگر،  اسباب تضییع حقوق و منافع عامه را فراهم کند. 

بورس کالا ساعتی قبل به این ابلاغیه واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بورس کالای ایران حفظ حقوق مالکانه نزدیک به ۴۰۰ هزار سرمایه‌گذار به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در بازار رسمی اوراق مبتنی بر طلا را وظیفه خود می‌داند و کلیه تعهدات و تضامین لازم در خصوص امنیت و حسن انجام وظایف از خزانه‌های بورسی اخذ شده است. بدیهی است کمک به گسترش بازار رسمی طلا که در سنوات متمادی مورد تقاضای فعالان اقتصادی بوده، با ارتقای شفاف سازی موجب تجمیع ذخایر طلای کشور و کاهش زمینه‌های پول‌شویی و قاچاق می‌شود. میزان ذخایر موجود در خزانه‌های بورسی بالغ بر ۴۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰ هزار سکه طلا بوده که تنها ۲۰ کیلوگرم از ذخایر شمش طلا در یکسال اخیر بنابر درخواست صاحبان اوراق ترخیص و تحویل شده است. تمام طلاهای موجود در انبارهای بورسی دارای شناسنامه و تایید مالکیت بوده و انجام هرگونه سوءاستفاده جهت قاچاق طلا در این بازار غیرممکن است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار