۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
چند پرسش درباره صندوق‌های ETF نقدی بیت کوین
چند پرسش درباره صندوق‌های ETF نقدی بیت کوین

این صندوق ها میتوانند موج جدیدی از دارایی های سرمایه گذاران را به بزرگترین و قدیمی ترین ارزدیجیتال بازار کریپتو وارد کند.

فردای اقتصاد_ پنج‌شنبه گذشته رگولاتور بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، صندوق های قابل معامله ای که به صورت مستقیم روی بیت کوین سرمایه گذاری میکنند را تایید کرد. این صندوق ها میتوانند موج جدیدی از دارایی های سرمایه گذاران را به بزرگترین و قدیمی ترین ارزدیجیتال بازار کریپتو وارد کند.
صنعت صندوق های قابل معامله (ETF)، ارزشی ۷ تریلیون دلاری دارد. این صندوق ها روی سبدی از دارایی ها یا شاخص ها سرمایه گذاری کرده و عملکرد آنها را دنبال میکنند. خرید سهام یک صندوق بیت کوین آسان است، چراکه میتوان آنها را در بازار سهام و مانند یک سهام عادی معامله کرد. رگولاتور بورس آمریکا ده سال از تایید صندوق های معاملات نقدی بیت کوین اجتناب کرده بود، اما در حال حاضر این صندوق ها آماده معامله هستند. تفاوت این دو صندوق در نحوه معاملات آنها است؛ به این صورت که بر خلاف صندوق های قبلی که معاملات آنها بر مبنای قرار دادهای آتی بوده است، این صندوق های جدید به صورت نقدی قابل معامله هستند.

در همین زمینه ببینید: آینده رمزارزها پس از تصمیم مهم بورس آمریکا

صندوق هایETF  بیت کوین چگونه کار می کند؟

صندوق های جدید بیت کوین، به سرمایه گذاران این امکان را میدهند، بدون آن که به صورت مستقیم مالک این دارایی باشند، بتوانند روی آنها سرمایه گذاری کنند. سهام این صندوق ها بر اساس شاخص های ارائه شده توسط شرکت هایی مانند سی اف بنچ مارکس (CF Benchmarks)، فراز و نشیب قیمت نقدی بیت کوین را دنبال می کنند. این به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا بدون نیاز به خرید و ذخیره، بیت کوین خود، با توکن های مربوطه معامله کنند. منتشرکنندگان این توکن ها با شرکت های سرمایه گذاری و بانک های بزرگ همکاری میکنند. آنها در صورت نیاز میتوانند صندوق های جدیدی را عرضه و یا بازخرید کنند.در حال حاضر، بازارسازان در حال خرید و فروش سهام صندوق ها هستند و تلاش میکنند تا قیمت صندوق را تا حدممکن با عملکرد بیت کوین مرتبط نگه دارند.

چرا رگولاتورها در برابر تایید صندوق های بیت کوین مقاومت کردند؟

رگولاتور بورس آمریکا درمورد کنترل نقدینگی و دستکاری بازار و همچنین نوسانات بیت کوین که ممکن است برای سرمایه گذاران عادی بیش از اندازه شدید باشد ابراز نگرانی کرده است. بیت کوین در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۲حدودا ۶۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است. ارزش این رمزارز در سال ۲۰۲۳ مجددا بیش از دوبرابر شده است. علاوه بر این رگولاتور بورس و اوراق بهادار آمریکا سوال هایی را نیز مبنی بر ابهامات مربوط به ارزشگذاری یا تشخیص صاحبان رمزارزها مطرح کرده است. برخی از ان سوالات عبارتند از اینکه آیا صندوق ها اطلاعات لازم برای ارزش گذاری مناسب رمزارزهایی مانند بیت کوین را دارند یا خیر. و آیا آنها توانایی تشخیص  صاحبان رمزارزهارا دارند؟

در سال ۲۰۲۱، گری گنسلر، رئیس بورس آمریکا به کمیته بانکداری سنا اعلام کرد که نبود نظارت در بازار کریپتوکارنسی نگرانی در مورد احتمال تقلب و دستکاری را به وجود آورده است. اخیراً در ۹ ژانویه، گنسلر در پلتفرم اجتماعی ایکس X پستی منتشر کرد و گفت :"دارایی‌های کریپتویی «خطرات جدی» دارند."

 در تلاشی برای رفع برخی از نگرانی های رگولاتور بورس آمریکا، شرکت سرمایه گذاری بلک راک و سایر عرضه کنندگان این صندوق ها برای اعمال نظارت برآنها قرار دادی منتشر کردند تا بتوانند خطر دستکاری بازار و تقلب در آن را کاهش دهند. کوین بیس(Coinbase) به عنوان تنها صرافی غیر متمرکز که معاملات نقدی کریپتو را در ایالات متحده انجام میدهد، به‌عنوان شریک منتخب عرضه کنندگان، برای نظارت بر بازار ظاهر شده است.

قدم بعدی چیست؟

عرضه کنندگان این صندوق ها در حال حاضر به این فکر می‌کنند که کدامیک از دیگر ارزهای دیجیتال می‌توانند تأییدیه‌های صندوق های قابل معامله بعدی را دریافت کنند. (Ether)اتر (XRP) ایکس آر پی به عنوان برخی از نامزدهای بالقوه با بیشترین سر و صدا ظاهر شده اند. پیرس SEC تایید ETF بیت کوین را یک نقطه عطف می خواند.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار