۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
آیا رهبران چین از محبوبیت عمومی برخوردارند؟

حزب کمونیست چین خود را سزاوار اداره حکومت در این کشور می‌داند. نظرسنجی‌ها هم حاکی ازآن است که حزب کمونیست چین از مشروعیت مبتنی بر نظر مردم هم برخوردار است. اما آیا می‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

رهبران چین هیچ ابایی درباره استفاده از ارعاب و زور برای ماندن در قدرت ندارند. با این حال حزب کمونیست ادعا می‌کند که سزاوار حکومت است هم به خاطر توان حزب در اداره کشور و هم به خاطر حمایت مردم چین. مقامات چینی به دهه‌ها رشد اقتصادی چشمگیر و مجموعه‌ای از نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که محققان دانشگاه هاروارد بین سال های 2003 و 2016 انجام دادند. در آخرین نظرسنجی، بیش از ۹۰ درصد مردم چین از حزب کمونیست ابراز رضایت کرده‌اند. هوا چاینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در سال 2020 این موضوع را به رخ آمریکایی‌ها کشیدت که این نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده این است که مقامات چینی موفق شده‌اند تاییدی فراتر از وحشی‌ترین رویاهای سیاستمداران امریکایی دریافت کنند.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، ارزیابی افکار عمومی در چین سخت است. به طور کلی برای شرکت‌های خارجی انجام نظرسنجی در داخل کشور ممنوع شده است. نظرسنجی‌های چینی تمایل دارند از موضوعات چسبنده اجتناب کنند، هرچند برخی از آن‌ها با محققان غربی کار می‌کنند (به همین دلیل هم هاروارد موفق شد مطالعه خود را انجام دهد). مهم نیست که چه کسی سوالات را می‌پرسد، پاسخ‌دهندگان ممکن است دیدگاه‌های واقعی خود را ضمن ترس از انتقام به اشتراک بگذارند. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و موسسه هوور دانشگاه استنفورد تلاش کرده‌اند با استفاده از یک روش نظرسنجی به نام «آزمایش فهرست» این مشکل را حل کنند. یافته‌های آنها در ماه جاری منتشر شد و نشان داد که حزب کمونیست طرفداران کمتری دارد نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد. 

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که زمانی که این نظرسنجی در ماه‌های ژوئن و نوامبر 2020 انجام شد، بین 50 تا 70 درصد مردم چین از حزب حمایت کردند. (محققان می‌گویند ممکن است نگرانی در مورد نظارت آنلاین هنوز هم برخی از پاسخ‌دهندگان را به سوی ارایه پاسخ‌های مثبت هدایت کند.) حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان موافق نبودند که سیستم دولت چین از همه سیستم‌ها بهتر است. نزدیک به ۴۰ درصد گفته‌اند که از عواقب اعتراض علیه دولت می‌ترسند. با این حال حمایت از آقای شی بین 65 تا 70 درصد بوده است. رتبه تایید او احتمالا از آن زمان کاهش یافته است. سیاست «صفر کووید» شی بسیاری از چینی‌ها را خشمگین کرد که از آزمایش و قرنطینه مداوم خسته شده بودند. هنگامی که دولت در نهایت کنترل پاندمی خود را در پایان سال 2022 کاهش داد، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که فعالیت‌های اقتصادی افزایش یابد. اما مصرف‌کنندگان همچنان غم‌انگیز هستند و بسیاری از جوانان چینی برای پیدا کردن شغل تلاش می‌کنند. حتی اگر محبوبیت شی هم کاهش پیدا کرده باشد، رتبه آقای شی هنوز هم می‌تواند حسادت سیاستمداران غربی را برانگیزد. بر اساس نظرسنجی اخیر، 33 درصد از امریکایی‌ها عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را تایید می‌کنند. با این حال، نتایج این مطالعه ممکن است رهبران چین را نگران کند. حزب کمونیست به این فرض متکی است که در نظر مردم به شدت محبوب است.

نکته مهم این است که اگر شهروندان ناراضی باور داشته باشند که در اقلیت کوچکی هستند، کمتر احتمال دارد که در مورد مسائل سیاسی بحث کنند، چه رسد به مقاومت در برابر حزب. اما اگر آن‌ها باور کنند که بسیاری دیگر مانند آن‌ها وجود دارد، مخالفت می‌تواند گسترش یابد. این به توضیح فروپاشی رژیم‌های کمونیستی در اروپای شرقی در سال 1989 کمک می‌کند. مردم منطقه تحت حکومت‌های کمونیستی برای سال‌ها زمانی‌که با دانشمندان علوم اجتماعی صحبت می‌کردند، نارضایتی خود را از رهبران محلی از ترس مجازات پنهان می‌کردند. هنگامی که در نهایت متوجه شدند که نارضایتی گسترده شده است، جنبش‌های مخالف به سرعت رشد کردند. در یک نظرسنجی که چهار ماه پس از سقوط دیوار برلین انجام شد، از اهالی آلمان شرقی پرسیده شد که آیا آن‌ها سقوط را پیش‌بینی کرده‌ بودند؟ سه چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که کاملا شگفت‌زده شده‌اند. در حال حاضر هم هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حزب کمونیست چین در حال مواجهه با انقلاب باشد. اما مقامات حزب کمونیست دانشجویان مشتاق تاریخ هستند. اقای شی، به ویژه، از سقوط اتحاد جماهیر شوروی مضطرب شده‌اند. شی به نیروهای دستگاه تبلیغات خود دستور می‌دهد که «به راهنمایی صحیح افکار عمومی پایبند باشند.» او می‌گوید انجام این کار موضوع امنیت ملی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار