۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
دومین رشد پیاپی بورس هفته + پیش بینی بورس فردا

معاملات بورس تهران در هفته ای که گذشت با رشد ۰.۷ درصدی شاخص کل پایان یافت. آیا روند صعودی سهام قدرت خواهد گرفت؟

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد بیش از ۱۵ هزار واحد افزایش ارتفاع داد و به سطح ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار واحدی صعود کرد. به رغم رشد ۰.۷ درصدی نماگر اصلی بازار سهام، معیار هم وزن هم با کاهش ۰.۱ درصدی به کار خود در این هفته معاملاتی پایان دهد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) رقم ۴ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و سرمایه‌گذاران رقمی بالغ بر ۵۲۸ میلیارد تومان جریان نقد حقیقی را از گردونه معاملات خارج کردند. در چنین شرایطی صندوق‌های درآمد ثابت یک هزار و ۸۹ میلیارد تومان از منابع مالی سهامداران خرد را از دست دادند. حال کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار، از روند معاملاتی هفته آینده بورس تهران می‌گویند.

جدال ۲ نگرش بورسی

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت متغیرهای اثرگذار در روند معاملاتی بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد در معاملات هفته آینده شاهد جدال بین ۲ گروه باشیم. نخست این که نرخ دلار وارد کانال ۵۴ هزار تومانی شده است و سرمایه‌گذارانی در بازار حضور دارند که تنش‌های هفته‌های اخیری که در بازار تجربه شد را فراموش نکرده‌اند و عمدتا بر این باورند که این تنش‌ها احتمالا برای مدتی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: در هفته‌ای که تجربه شد نه تنها معاملات بازار سهام بلکه خاورمیانه هم دچار تنش‌هایی بود. در واقع طی داد و ستدهای هفته آتی تقابل چنین دیدگاه‌هایی را در جریان خرید و فروش‌های بازار سهام خواهیم داشت.

الیاس کردی معتقد است، بازار از تنش گریزان است اما به طور معمول افزایش نرخ ارز شرایط صعود اغلب شاخص‌های سهامی را فراهم کرده است. واقعیت اینجاست، با توجه به این که سابقه تنش‌ها طولانی بوده و اصطلاحا در بازار سرمایه پرایس شده و اساسا تا حدودی ریسک‌ها در جریان معاملات هج شده‌اند، بنابراین زمانی که شرایط برای رشد شاخص‌های سهامی مهیاست اما معامله‌گران وزن چندانی به پارامترهای مثبت اثرگذار نمی‌دهند. تنها دلیل این اتفاق وجود چنین ریسک‌هایی در سطح معاملات است. این اتفاق معضلی است که احتمالا در سال های آتی نیز گریبان گیر بخش مولد اقتصاد کشور خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در ابتدای معاملات هفته آتی تا حدودی تحت تاثیر اتفاقات و تنش‌های اخیر قرار می‌گیرد و تا انتهای هفته اما روند معاملات خود را بازیابی خواهد کرد. آن‌ طور که به نظر می‌رسد طیفی از سرمایه‌گذاران که تغییرات نرخ دلار را مبنای عملکرد خود قرار می‌دهند احتمالا برنده هفته آینده معاملات خواهند بود.

تنش‌های منطقه‌ای هضم می‌شود؟

رشید مهدوی، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت فعلی و چشم انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: اگر به رشد قبلی بازار در سال گذشته نگاه کنیم، روند صعودی از آذر ماه شکل گرفت اما از اواسط دی ماه تا اردیبهشت رشد اصلی اتفاق افتاد در حالی که رشد نرخ دلار بازار آزاد از مهر ماه شروع و در اواسط اسفند پایان یافت.

وی خاطرنشان کرد: امروز هم مبرا از گذشته نیست و تجربه فعالین بازار نشان داده که رشد بازار سرمایه با یک تاخیر زمانی نسبت به دلار اتفاق می‌افتد که دلیل اصلی این تاخیر، تاثیر این رشد بر صورت‌های مالی و ارزش دارایی‌های شرکت‌ها است.

مهدوی گفت: بازار سرمایه وابستگی بالایی به نرخ دلار دارد که عوامل رشدی دلار نیز هم اکنون در اقتصاد بر همگان واضح است، مسائلی همچون کسری بودجه، کنترل دستوری قیمت، ریسک‌های غیر سیستماتیک شرکت‌ها همچون فرسودگی و استهلاک خطوط تولید و کمبود منابع برای تکمیل طرح‌های توسعه و... نشان از وضعیت نامطلوب اقتصاد کلان دارد. در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران با ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های نظامی در سطح خاورمیانه مواجه هستند.

به باور این تحلیلگر بازار سرمایه، بازار از هفته آتی با هضم تنش‌های رخ داده در منظقه روند رو به بهبودی را خواهد گرفت و رفته رفته تا پایان سال رشد مناسبی که مثاتر از  بازارهای موازی و گزارش عملکرد شرکت‌ها خواهد بود را تجربه می‌کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار