۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
برنده کناره‌گیری دیسانتیس کیست؟

کمپین ران دیسانتیس در شبکه‌ اجتماعی X  شروع شد و در همان‌ شبکه هم به پایان رسید. آقای دیسانتیس با انصراف خود از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ویدئویی که در X منتشر شده اعلام کرد، که به نفع دونالد ترامپ کناره‌گیری کرده است. یعنی کسی که او ماه‌ها او را نقد کرده و درباره‌ نحوه رعایت آداب اجتماعی  نیز او را مورد تمسخر قرار می‌داد.

فردای اقتصاد: اکنون تنها دو نامزد باقی مانده‌اند: دونالد ترامپ و نیکی هیلی. امید نیکی هیلی به ایالت کوچک نیوهمپشایر وابسته است. انتخابات در این ایالت در ۲۳ ژانویه برگزار می‌شود. در هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از پیروزی قاطع دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری در ایالت آیووا خبر دادند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه نفر از هشت برنده گذشته رقابت‌های حزبی جمهوری‌خواه در ایالت آیووا موفق به کسب نامزدی حزب شده‌اند، اما انتخابات نیوهمپشایر هم تا کنون شش نامزد نهایی را برگزیده است. اکنون نیکی هیلی امیدوار است که با برنده شدن در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر،  هفتمین نفر باشد. هرچند که بعید است که رفتن دیسانتیس این کار سخت را برای او آسان‌تر کند.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده است، کمپین او درباره قمار در خصوص ایالت در نیوهمپشایر درست عمل کرده است. پایگاه رای هیلی، عبارت‌اند از رای‌دهندگان مستقل، میانه رو و تحصیلکرده دانشگاهی که سهم بزرگی از رای دهندگان اولیه ایالت را تشکیل می‌دهند. اما خانم هیلی همچنان خود را در تنگنا می‌بیند. اگرچه  پیروزی در یک ایالت می‌تواند به او کمک کند، با این حال رای‌دهندگان در سراسر ایالت‌های کلیدی باقی مانده در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان مذهبی‌تر، کمتر تحصیل‌کرده و در نتیجه ترامپی‌تر هستند. بازآفرینی ائتلافی که هیلی در نیوهمپشایر ساخته است، در جای دیگر سخت و شاید غیرممکن باشد.


حالا دیگر دیسانتیس در رقابت نیست، سوال این است که آرای رای‌دهندگان او کجا خواهند رفت؟ نظرسنجی YouGov اکونومیست در اوایل ژانویه، از رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواه در مورد ترجیحات دومشان پرسید. هرچند که شرایط ممکن است از آن زمان تغییر کرده باشد و نظرسنجی هم قبل از انصراف ویوک راماسوامی انجام شده است، اما اعداد هنوز آموزنده هستند. در میان رای‌دهندگانی که اولین گزینه آنها دیسانتیس بوده است، حدود ۴۴ درصد گفتند که ترامپ گزینه دوم آنها خواهد بود و تنها ۲۴ درصد گفته‌اند که به خانم هیلی رای خواهند داد. هرچند نمونه کوچکی مورد بررسی قرار گرفتند ولی دلیل کوچک بودن نمونه هم این بود که رای دهندگان دیسانتیس در نظرسنجی بسیار کم بودند.

در کارولینای جنوبی، ایالت زادگاه خانم هیلی، چنین است. بر اساس یک نظرسنجی که در اوایل ژانویه انجام شد، اگرچه افراد مستقل در آنجا با اختلاف چهار امتیازی از او حمایت می‌کنند، اما تخمین زده می‌شود که حامیان هیلی تنها یک چهارم از رای‌دهندگان اولیه جمهوری‌خواه ایالت را تشکیل می‌دهند. و در واقع ترامپ بر سه چهارم باقی مانده از رای‌دهندگان کارولینای جنوبی تسلط دارد. در نتیجه نیکی هیلی گرچه احتمالا می‌تواند در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان نیوهمپشایر به پشتوانه مستقل‌ها پیروز شود، اما او نمی‌تواند با همین فرمول نامزدی حزب را کسب کند.

بنابراین برنده شدن در نیوهمپشایر به تنهایی برای هیلی کافی نیست. در عوض، برای اینکه کاندیداتوری‌ هیلی دوام بیاورد، باید پیشرفت قابل توجهی در میان طرفداران حزب به دست آورد. تا کنون او نتوانسته است طرفداران بیشتری در میان جمهوری‌خواهان آیووا به دست آورد. در نیوهمپشایر نیز بر اساس نظرسنجی دانشگاه سافولک، نزدیک به نیمی از رای‌دهندگان احتمالی هیلی می‌گویند که به جای حمایت از او، علیه دونالد ترامپ رأی می‌دهند. در مقابل، ۹۳ درصد از حامیان ترامپ می‌گویند که می‌خواهند به ترامپ رای دهند، نه علیه هیلی. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار