۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
تبعات بخشنامه بانک مرکزی برای بازار سکه و طلا

در تازه‌ترین دورهمی بورسی با حضور گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران به اثرات و جوانب مختلف بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره ممنوعیت ارائه گواهی سپرده در قبال سکه و شمش طلا پرداخته شد.

فردای اقتصاد: تازه‌ترین بخشنامه بانک مرکزی درباره ممنوعیت ارایه گواهی سپرده در قبال سکه و شمش طلا واکنش‌های زیادی را در محافل کارشناسی ایجاد کرد. بانک مرکزی خود را پاسخگوی نوسانات ارز و طلا می‌داند و این محدودیت‌ها را برای نیل به کنترل بازار طلا اعلام کرده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان چنین اقدامی را به زیان اقتصاد کشور و عاملی برای تشدید حباب در بازار طلا و تقویت بازارهای غیررسمی ارزیابی می‌کنند. مخالفان بخشنامه بانک مرکزی معتقدند حذف یا دستکاری در یک بازار رسمی و شفاف مانند بورس کالا نه تنها منجر به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود، بلکه زمینه‌ساز قاچاق و فشار بیشتر بر تقاضای فیزیکی سکه و شمش طلا خواهد شد. برخی سوابق بانک‌های مرکزی در عرضه یا پیش‌فروش سکه یا حذف بازار آتی سکه که نتایج نامطلوبی بر قیمت‌ها داشته و منجر به ارزان‌فروشی ذخایر ملی شده، نگرانی این گروه کارشناسان را بیشتر کرده است. 

این بخشنامه دقیقا چه می‌گوید؟ چه تبعاتی برای بازار سکه و طلا دارد؟ آیا بورس کالا و مرکز مبادله به موازی‌کاری دچار می‌شوند؟ قاچاق معکوس که اخیرا مطرح می‌شود چقدر می‌تواند واقعی باشد؟ تجربه دنیا در نظارت، قانون‌گذاری و هم‌زمان بازیگری در یک بازار چه درس‌هایی برای اقتصاد ایران دارد؟ مهم‌ترین سوالاتی است که در دورهمی چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ در استودیوی فردای اقتصاد با حضور گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ داده شد. 

نسخه صوتی تازه‌ترین دورهمی بورسی را اینجا بشنوید:

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    آیا چه کسانی در بازار های کشور دستکاری میکند ..خوب معلوم است
  • حامد IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    بانک مرکزی بارها اثبات کرده با بخش نامه های بدون برنامه ریزی به اقتصاد کشور ضرر زده، نهاد نظارتی که خود وارد کار اجرایی میشه بهتر از این نمیتونه عمل کنه
  • ناشناس IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    بودجه‌کم‌‌‌بیاددلارمیبرند‌بالا‌. تامین‌که‌شدمیارن‌پایین

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار