۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
هزینه مراجعه به پزشک عمومی و متخصص چقدر تمام می‌شود؟

مراجعه به پزشک عمومی در مطب، حدودا ۷۰‌هزار تومان هزینه دارد. البته اگر بخواهید به یک درمانگاه دولتی مراجعه کنید، برای بیماری‌های ساده‌ای مثل سرماخوردگی، می‎توانید کار را با ۲۳‌هزار تومان تمام کنید. مراجعه به دندانپزشک عمومی هزینه‌‎های مشابهی دارد و دوره معاینه رایگان که در دهه ۸۰ و ۹۰ مرسوم بود، تقریبا به‌سر رسیده است. اگر کودک خردسالی دارید و بخواهید پزشک متخصص او را معاینه کند، باید ۱۲۵‌هزار تومان در مطب خصوصی هزینه کنید.

مراکز دولتی بابت همین معاینه، ۳۴‌هزار تومان از شما طلب می‌کنند. هزینه ویزیت نزد پزشکان متخصص بین ۱۳۰ تا ۱۵۸‌هزار تومان است و اگر به مراکز دولتی سر بزنید، بابت ویزیت شدن توسط فوق‌تخصص‎‌ها باید بین ۳۵ تا ۴۲‌هزار و ۵۰۰‌تومان پول بدهید. آزمایش و چکاپ هم بسته به مشکلی که دارید، از ۲۰۰‌هزار تومان شروع می‌شود و انواع تخصصی آن ممکن است تا یک میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان هم بالا برود.

برای درمان سرماخوردگی و خرید قرص ادالت‌کلد، باید حدود ۱۶‌هزار تومان هزینه کنید و یک شربت دیفن‌هیدرامین مختص سرفه را ۱۲‌هزار تومان بخرید. در کل یک سرماخوردگی ساده، بدون دفترچه بیمه، بالای ۱۰۰‌هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. هزینه‌های دندانپزشکی از ۶۰۰‌هزار تومان برای کشیدن دندان شروع می‌شود و در مواردی که نیاز به عصب‌کشی وجود دارد باید بین ۸۰۰‌هزار تومان تا ۱٫۳‌میلیون تومان پول پرداخت کنید.

‌هزینه‌های ویزیت عمومی و تخصصی

سرماخوردگی، دل‌درد ساده و… ازجمله بیماری‌هایی است که می‌توانند شما را روانه مطلب پزشک عمومی کنند. اگر درمانگاه دولتی دوروبرتان باشد، هزینه ویزیت شما ۲۳‌هزار و ۳۰۰ تومان می‌شود. اما در بخش خصوصی باید ۶۹‌هزار تومان بپردازید. وضعیت برای مراجعه به دندانپزشکان عمومی همینطور است و ویزیت آنها در بخش دولتی و خصوصی مشابه ویزیت پزشکان دیگری است که در حوزه عمومی فعالیت می‌کنند. اگر مشکل شما کمی پیچیده‌تر باشد، احتمالا پزشک متخصص را ترجیح می‌دهید.

در اینجور مواقع اگر گذرتان به مراکز دولتی بیفتد، باید ۲۹‌هزار تومان بابت ویزیت هزینه کنید. این مبلغ برای مراکز خصوصی و وقتی که از بیمه استفاده نمی‌کنید، ۱۰۴‌هزار تومان است. اغلب خانواده‌ها ترجیح می‌دهند کودک یا نوجوان خود را به متخصص اطفال نشان دهند، هزینه ویزیت پزشک اطفال در مراکز دولتی ۳۴‌هزار تومان و در مراکز خصوصی، ۱۲۵‌هزار تومان است. البته اگر خدای نکرده کودک شما مشکل جدی‌تری از سرماخوردگی‌هایی که ممکن است از مهدکودک یا مدرسه گرفته باشد دارد، باید فوق‌تخصص کودکان و نوزادان را ببینید.

پزشکان فوق‌تخصص فلوشیپ در درمانگاه‌ها و مطب‌های خصوصی از شما ۱۳۲‌هزار تا ۱۵۸‌هزار تومان حق ویزیت دریافت می‌کنند. اگر به درمانگاه‌های دولتی بروید، این هزینه ۳۵‌هزار و ۲۰۰ تا ۴۲‌هزار تومان است. در حقیقت فرقی نمی‌کند که شما به‌خاطر چکاپ قلب به فوق‌تخصص قلب مراجعه کنید یا برای زخم معده خود راهی مطب فوق‌تخصص گوارش بشوید. در هر صورت اگر دکتر شما در مطب یا درمانگاه خصوصی مریض می‌بیند باید بین ۱۳۲ تا ۱۵۸‌هزار تومان هزینه کنید و اگر به‌صورت دولتی بیمار ویزیت می‌کند، باید ۲۵ تا ۴۲‌هزار تومان هزینه کنید.

اگر سروکارتان به پزشکان متخصص روانپزشک بیفتد که با دفترچه کار می‌کنند و نرخ دولتی را از شما می‌گیرند، باید بابت زمانی که در مطب آنها می‌گذرانید، ۳۶‌هزار و ۸۰۰ تومان بدهید. فوق‌تخصص روانپزشکی در مراکز دولتی، بابت ویزیت از مراجعان ۴۳‌هزار و ۸۰۰ تومان پول دریافت می‌کند. پزشکان متخصص روانپزشک، در مطب‌های خصوصی، بابت ویزیت مراجعان ۱۳۸‌هزار تومان دریافت می‌کنند. اگر کسی بخواهد فوق‌تخصص در حوزه روانپزشکی را ببیند، باید ۱۵۷‌هزار تومان پول بپردازد.

اگر کسی کارش به بستری شدن در بیمارستان بیفتد، در بخش دولتی بابت هر شب حضور در اتاق یک تخته، باید ۶۸۰‌هزار تومان پرداخت کند. البته در صورتی که اتاق درجه یک باشد. حضور در اتاق درجه چهار، ۲۷۲‌هزار تومان پول می‌خواهد. اتاق درجه یک بخش خصوصی، سه میلیون برای هر شب قیمت داشته و درجه چهارش یک میلیون و ۲۱۷‌هزار تومان است.

هزینه انواع آزمایش تشخیصی و تصویربرداری

ممکن است به‌عنوان بیمار، پزشک از شما بخواهد تا یک آزمایش خون بدهید تا کار تشخیص را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد. بسیاری از افراد سعی می‌کنند تا برای چکاپ هم که شده، سالی یک‌بار سری به آزمایشگاه بزنند و قند و خون و چربی و… را چک کنند. آزمایش چکاپ برای مردان و زنان با توجه به شرایط فیزیولوژیک بدن و هورمون‌ها و تاثیراتی که در بدن انسان دارند، ممکن است در برخی موارد کمی متفاوت باشد.

چکاپ آقایان زیر ۶۰‌سال چیزی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان تمام می‌شود و برای زنان هم بین ۵۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان است. اگر کسی به چکاپ‌های تخصصی نیاز داشته باشد، باید بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان هزینه کند. برخی آزمایش‌ها مثل آزمایش هورمون برای زنان ممکن است نزدیک به دو میلیون تومان تمام شود. اگر نگران وضعیت کبد خود هستید، آزمایش خون برای این عضو حساس بدن، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار تومان هزینه دارد و چکاپ تیروئید هم قیمتی در همین حدود دارد. زنان بالای ۶۰‌سال برای چکاپ کامل خود بین ۳۰۰ تا ۶۰۰‌هزار تومان پول نیاز دارند. این رقم برای مردان ۴۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تومان است.

البته ناگفته پیداست که این رقم‌ها بدون احتساب بیمه است و شما بسته به نوع بیمه‌ای که دارید، میزانی از این مبالغ کم می‌شود. گاهی بیمه‌های تکمیلی ممکن است کل هزینه آزمایش را به شما پس بدهند. اگر بخواهید از کبد خود ام‌آرآی بگیرید، هزینه آن با بیمه ۳۴۰ و بدون بیمه ۴۴۰‌هزار تومان تمام می‌شود. هزینه نوار قلب چندان بالا نیست و بسیاری از پزشکان آن را در همان مطب از شما می‌گیرند. در مراکز دولتی، هزینه نوار قلب ۲۱‌هزار تومان و در خصوصی‌ها ۳۶‌هزار تومان است.

منبع: هفت صبح

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها