۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
ترکیه چه مسیری را در تجارت دنبال می‌کند؟

رصد داده‌های تجاری ترکیه نشان‌ می‌دهد که این کشور در حال به‌روزرسانی فهرست شرکای تجاری خود است.

فردای اقتصاد: هدف ۳۰ میلیارد دلاری برای مبادلات آتی ایران و ترکیه در حالی در دستور کار قرار گرفته که این کشور در حال به‌روزرسانی فهرست شرکای تجاری خود و گسترش دامنه تجارت است. بر اساس گزارش پایش تحولات تجارت جهانی مرکز پژوهش های اتاق ایران، حجم مبادلات تجاری ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۳۲ درصدی به ۷.۶۵ میلیارد دلار رسید. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۵.۸ میلیارد دلار بود، ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. ترکیه همچنین به دنبال تقویت روابط تجاری خود با آفریقا نیز هست. اخیرا نزدیک به ۱۵۰۰ بازرگان از ۴۱ کشور آفریقایی در «مجمع جهانی همکاری بین‌بخشی» در استانبول شرکت کردند. این مجمع فرصتی برای نمایندگان این قاره بود تا با همتایان ترک خود تبادل‌نظر داشته باشند و فرصت‌های تجاری جدیدی را شناسایی کنند. «مجمع جهانی همکاری بین‌بخشی» هدف افزایش تجارت بین ترکیه و آفریقا را ۴.۵ میلیارد دلار تعیین کرده است. این ابتکار همچنین در پی افزایش تعاملات اقتصادی شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه با این قاره است.

داده‌های جدید سازمان آمار ترکیه همچنین حاکی از این است که ترکیه در سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی از بازار عراق عقب‌نشینی کرده است. در سال‌های گذشته، ترکیه همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری عراق بوده است، اما این روند در سال ۲۰۲۳ تغییر کرده است. دلایل مختلفی برای کاهش صادرات ترکیه به عراق وجود دارد. یکی از دلایل کاهش صادرات ترکیه به عراق، افزایش هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل باعث شده که صادرات ترکیه به عراق کمتر مقرون به صرفه باشد.

ترکیه همچنین گام‌های جدی در صادرات محصولات کشاورزی برداشته است و صادرات این کشور در سال ۲۰۲۳ در گروه کشاورزی با افزایش ۲.۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته آن به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم، بالاترین میزان صادرات بخش کشاورزی ترکیه در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار