۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
برنامه افزایش سقف صندوق فارما کیان از ۲۰۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان

مونا حاجی علی اصعر، مدیرعامل گروه مالی کیان در نشست خبری پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی دارویی کشور از برنامه این گروه مالی برای افزایش سقف صندوق خبر داد.

فردای اقتصاد: مونا حاجی علی اصغر، مدیرعامل گروه مالی کیان در نشست خبری پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی دارویی کشور با اشاره به اینکه پذیره‌نویسی صندوق بخشی دارویی فارماکیان اولین صندوق سهام دارویی کشور، در کمتر از ۱۵ دقیقه به اتمام رسید و  سقف ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق تکمیل شد، تاکید کرد: در حال اخذ افزایش سقف صندوق از ۲۰۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان هستیم که به محض دریافت فورا اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل گروه مالی کیان ادامه داد: صندوق بخشی دارویی فارماکیان یک صندوق قابل معامله است و در نتیجه سقف و کفی برای هر سرمایه‌گذار ندارد، در واقع کف از یک واحد در نظر گرفته می‌شود و سقف به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. {صندوق سهام دارویی فارما کیان افزایش سقف گرفت}

وی ادامه داد: با متنوع‌سازی ابزارها قصد جذب سرمایه‌گذاران را داریم و انتظار می‌رود در ادامه مجموعه کیان و فرابورس ایران ابزارهای مطلوبی را در بازار سرمایه لیست کنند. امیدواریم بتوانیم سریع‌تر صندوق‌های دیگر را طراحی و به مرحله پذیره نویسی برسانیم. بعد از پذیره‌نویسی این صندوق، صندوق اهرمی کیان را در برنامه خواهیم داشت.

استراتژی صندوق فارما کیان چیست؟

در ادامه این نشست، محمدرضا دم‌ثنا، معاون دارایی‌های گروه مالی کیان تاکید کرد: به دلیل این که صنایعی که انتخاب می‌شوند به نوعی دست‌چین شده هستند بنابراین استراتژی صندوق بخشی دارویی فارماکیان نیمه فعال بوده و از ۷۰ درصد صندوق متشکل از ۴۴ سهم دارویی به طور هم‌وزن بوده و ۳۰ درصد نیز به طور فعال خواهد بود. در صندوق فارما کیان شاهد حل مساله نقدشوندگی با بازارگردانی و استراتژی هم‌وزن خواهیم بود. بنابراین سرمایه‌گذاران بزرگ در این بخش با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه تمام صنایع شرایط یکسانی ندارند و در راهبرد مدیریت چشم‌انداز آتی حائز اهمیت خواهد بود.به عبارتی صندوق بخشی دارویی کشور در نهایت می‌تواند موثرواقع شود و سرمایه‌گذاران را به بازدهی مطلوب برساند.

دم ثنا تاکید کرد: برای اولین بار در مدیریت دارایی از خبرگان صنعت داروی کشور استفاده می‌شود.

حفظ سود در جهش‌های ارزی

محمد طاهری مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بخشی فارماکیان نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: برای انتخاب صنعت دارویی کشور بازدهی و سود صنایع در ۱۳ سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مدت برخی از صنایع حتی ۲ برابر شاخص کل و برخی کمتر بازدهی داشتند.

وی ادامه داد: این صنعت ظاهر ریالی دارد اما در جهش‌های ارزی پا به پای صنایع دلاری و حتی بیشتر رشد کرده است. از ابتدای دهه ۹۰ شاخص بورس ۹۵ برابر شده اما شاخص دارو بیش از ۱۵۰ برابر شده است. در واقع این صنعت ۵۰ برابر بیشتر از شاخص کل بورس تهران درمدت مذکور سود داشت.

طاهری گفت: بازار داروی جهان ۱۰ سال قبل ارزشی بالغ بر یک هزار میلیارد دلار داشت و الان به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده که علت اصلی آن رشد و پیری جمعیت بوده است. در ایران هم روند مشابهی حتی با سرعت بیشتر در حال رخ دادن است. بنابراین دارو را می‌توان به عنوان صنعتی با تقاضای مطلوب محسوب کرد. سرانه مصرف دارو در ایران فقط ۵۰ دلار است، اما متوسط دنیا ۱۹۵ دلار و حتی در کشورهای توسعه‌یافته بالای یک هزار دلار هم می‌رسد. اکنون کمتر از ۱۷ درصد جمعیت ایران بالای ۵۵ سال هستند، اما ۱۰ سال بعد این جمعیت اصلی مصرف‌کننده دارو به ۲۳ درصد می‌رسد.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بخشی فارماکیان عنوان کرد: صنعت دارو با ارزش ۵۵۰ میلیون دلاری ۱۳ سال گذشته اکنون به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار رسیده است. به گفته وی، با ۴۴ نماد معاملاتی حدود ۴۰ درصد بازار را پوشش خواهیم داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار