۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
موفقیت ایلان ماسک در کاشت تراشه مغزی

ایلان ماسک نام نخستین محصول نورالینک را تله‌پاتی گذاشته است

فردای اقتصاد - ایده رویایی تله پاتی یا کنترل دستگاه‌ها از طریق ذهن با کاشت نخستین تراشه نورالینک در مغز یک بیمار به واقعیت نزدیک‌تر شد. 

ایلان ماسک این موضوع را در یک توییت اعلام کرد و نوشت حال بیمار خوب است و نتایج اولیه نشان میدهد که تشخیص خوشه نورون  امیدوار کننده بوده است. 
ساده‌ترین نتایج کاشت تراشه مغزی امکان کنترل کامپیوتر صرفا از طریق مغز برای بیمارانی است که به دلیل صدمات مغزی قادر به فعالیت حرکتی نیستند. 

حدود هشت ماه پیش نورالینک اعلام کرد که مجوز آزمایش انسانی را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده دریافت کرده، این شرکت قبل از آن برخی از بیماران با آسیب نخاعی را برای آزمایش این محصول جدید استخدام کرده بود. 

ایلان ماسک نام نخستین محصول نورالینک را تله‌پاتی گذاشته است. چیزی که به گفته او این امکان را می‌دهد تا بتوان موبایل یا کامپیوتر را صرفا از طریق ذهن و فکر کردن کنترل کرد.

هدف ایلان ماسک و شرکت نورالینک ابتدا کاشت این تراشه در مغز افرادی است که توانایی حرکتی خود را از دست داده‌اند. او نوشت:  تصور کنید اگر شخصی مثل استفن کینگ می‌توانست سریع‌تر از یک تایپسیت یا شرکت کننده در حراجی ارتباط برقرار کند. این هدف ماست.

کاشت تراشه مغزی کاری است که پیش از این نیز توسط برخی شرکتهای پزشکی انجام شده اما حالا زمان آن است که نورالینک باید نشان دهد که چگونه به چشم‌اندازهای بزرگتری از ارتباط مغز انسان و کامپیوتر نزدیک می‌شود.

نورالینک قبل ازاینهم تست‌های مختلفی روی حیوانات انجام داده بود و در یکی از آنها میمونی دیده می‌شد که می‌توانست تنها از طریق مغز خود یک بازی کامپیوتری انجام دهد. این موضوع اعتراض طرفداران حقوق حیوانات را برانگیخت.

به طور معمول آزمایش اولیه بالینی که بین پنج تا ۱۰ نفر را در برمی‌گیرد حدود شش ماه طول می‌کشد. اگر همه چیز خوب پیش برود مرحله بعدی آغاز می‌شود که کاشت ۱۱ تراشه دیگر است. 

متخصصان جراحی مغز و اعصاب معتقدند که از چنین پیشرفتی بسیار هیجان زده‌اند اما هنوز سال‌ها با دستیابی به یک دستگاه تایید شده از نظر پزشکی فاصله داریم. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار