۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
نقطه اثر گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانک مرکزی

روز گذشته بانک مرکزی از انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصدی خبر داد که این اتفاق واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. اما انتشار این گواهی چه تاثیری خواهد داشت؟

فردای اقتصاد: بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده است بانک‌ها می‌توانند برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کرده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود. دویژگی بارز این گواهی سپرده آن است که امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است.

امیر ندیری، مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار به بررسی سازوکار اوراق سپرده خاص با سود ۳۰ درصدی پرداخت و گفت: «با توجه به اطلاعاتی که تاکنون در خصوص اطلاعیه بانک‌مرکزی مبنی بر انتشار گواهی سپرده خاص ۳۰ درصد بانکی که با پرداخت سود ماهیانه‌ای که دارد، منتشر شده، نرخ موثر بازدهی آن ۳۴/۴۸ است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این حداقل بازدهی است و این احتمال وجود دارد که بازدهی بالاتری داشته باشد.»

وی بیان کرد: «البته ابهاماتی درباره میزان مبلغ جذب شده و نرخ شکست این گواهی‌ها وجود دارد که تاثیر معناداری بر سیستم بانکی و بالطبع بازار سرمایه خواهد داشت. می‌توان گفت هدف بانک مرکزی از این اتفاق ادامه سیاست‌های انقباضی باشد که از این طریق تورم و همچنین نرخ دلار را کنترل کند. تا سرمایه‌گذارانی را که قصد سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون طلا و ارز را دارند، ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بازار کند تا مانع از افزایش قیمت دلار در کوتاه‌مدت شود. این اتفاق به طور کلی تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما نرخ جذاب ۳۴ درصدی سود این گواهی‌ها تاثیر ویژه‌ای بر بازار سرمایه خواهد بود. نکته قابل توجه در خصوص این گواهی‌ها این است که همه افراد حقیقی و حقوقی امکان سرمایه‌گذاری در این سپرده‌ها را دارند و تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری این اجازه را ندارند. البته کل مدت مطرح شده از سوی مرکزی در حدود ۷ روز است که اگر تمدید نشود، آثار کوتاه‌مدتی خواهد داشت.  در این میان بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ شکست این گواهی‌ها ۱۲ درصد سالانه است که باعث می‌شود از جذابیت این گواهی سپرده کاسته شود. همچنین مبلغ انتشار این گواهی‌ها در حدود ۵۰ همت خواهد بود.»

نسخه صوتی گفت‌وگو با امیر ندیری، مدیر صندوق کارگزاری اقتصاد بیدار را اینجا بشنوید:

سیده پریسا غروی رام، کارشناس ارشد صندوق در این باره گفت: «از یازده بهمن دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) به شبکه بانکی ابلاغ شد، این سود اسمی است و موثر آن حدود ۳۴ درصد است. این اتفاق خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت رو تشدید می‌کند چرا که بازدهی سالانه آنها پایین‌تر از این نرخ است. اتفاقی که برای صندوق‌های درآمد ثابت خواهد افتاد به این صورت خواهد بود که مدیر صندوق چه صندوق قابل معامله (ETF) باشد از طریق بازارگردان و چه صدور و ابطالی باشد مجبور است که به تقاضای فروش بازار و ابطال صندوق پاسخ بدهد. در این صورت از آنجا که وضعیت بازار سهام خیلی مناسب نیست صندوق مجبور است برای تامین منابع به حصه ثابت رجوع کند و در حصه ثابت هم خیلی از اوراق (دولتی و شرکتی) تا سررسید فاصله دارند که مدیر صندوق نهایتا مجبور می‌شود تا از قسمت ابطال سپرده بانکی اقدام به تامین منابع کند.»

وی توضیح داد: «همین اتفاق شرایطی را به وجود می‌آورد که نصاب صندوق‌های درآمد ثابت به هم بریزد که در صورتی که روند خروج پول طی روزهای آتی هم ادامه داشته باشد این مشکل تشدید خواهد شد. بنابراین مدیر صندوق مجبور به افزایش نرخ خواهد شد که با توجه به اینکه این سپرده به صندوق‌های درآمد ثابت تعلق نمی‌گیرد و باتوجه به نرخ سپرده‌های قبلی، اوراق قدیمی و وضعیت بازار سهام احتمالا مدیر صندوق مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت سود از محل کارمزد شود که این هم وضعیت نگران کننده‌ای را در پیش خواهد داشت و به نوعی به جنگ نرخ منجر خواهد شد. مزیتی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به این گواهی خواهد داشت بحث نرخ شکست هست. نرخ شکست در صندوق‌های درآمد ثابت عملا مطرح نیست ولی به احتمال زیاد نرخ شکست قابل توجهی برای این سپرده وجود خواهد داشت که ماندگاری وجوه در این سپرده‌ها را تا سررسید تضمین کند.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار