۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
زنان لیبرال، مردان محافظه‌کار

یکی از الگوهای تثبیت شده در سنجش افکار عمومی این است که زنان و مردان هر نسل عموما در سیاست و ایدئولوژی به عنوان یک نسل و در یک مسیر مشترک حرکت می‌کنند. اعضای یک نسل تجربیات شکل‌دهنده یکسانی داشته و نقاط عطف زندگی آن‌ها هم یکسان بوده و در فضای مشابهی اجتماعی می‌شوند. با این تفاسیر چگونه می‌توانیم گزارش‌هایی را تحلیل کنیم که نشان می‌دهد نسل Z در مورد مسائلی خاص بیش از حد مترقی است؟ در عین حال که به طرز شگفت‌آوری درباره مسائل دیگری محافظه‌کار است؟

فردای اقتصاد: به گفته الیس ایوانز، یکی از محققان برجسته دانشگاه استنفورد، امروزه افراد زیر سی سال دچار یک واگرایی جنسیتی بزرگ شده‌اند. در واقع نسل Z دو نسل هستند و نه یک نسل. به نظر می‌رسد که در کشورهای جهان یک شکاف ایدئولوژیکی بین مردان و زنان جوان ایجاد شده باشد. ده‌ها میلیون نفر از افرادی که در همان شهرها، محل‌های کار، کلاس‌های درس و حتی خانه‌ها را اشغال می‌کنند، دیگر با یکدیگر هم‌جهت و هم عقیده نیستند. داده‌های موسسه گالوپ در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که پس از دهه‌ها که میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران جنسیت مساوی بود با این حال اکنون شرایط تغییر کرده و زنان 18 تا 30 ساله در حال حاضر 30 درصد لیبرال‌تر از معاصران مرد خود هستند. این شکاف فقط طول شش سال ایجاد شده است. آلمان همچنین در حال حاضر شکاف 30 امتیازی میان مردان جوان محافظه کار و زنان لیبرال نشان می دهد. این شکاف در انگلستان 25 امتیاز است. سال گذشته در لهستان، تقریبا نیمی از مردان ۱۸ تا ۲۱ ساله از حزب راست افراطی کنفدراسیون حمایت کردند، در حالی‌که تنها یک ششم زنان جوان هم سن از این حزب حمایت کرده بودند.

زنان لیبرال مردان محافظه‌کار
شکاف ایدئولوژیکی بین مردان و زنان جوان در آمریکا

خارج از غرب، اختلافات شدیدتری وجود دارد. در کره جنوبی در حال حاضر یک شکاف عمیق بین مردان و زنان جوان وجود دارد. این وضعیت مشابه در چین است. در آفریقا و تونس نیز همین الگو برقرار است. گفتنی است که جنبش #MeToo ماشه اصلی چنین تغییری بود و باعث ایجاد ارزش‌های شدید فمینیستی در میان زنان جوان شد. در این جریان زنان از اینکه علیه بی‌عدالتی‌های طولانی‌مدت صحبت کنند، احساس قدرت می‌کردند. این جرقه به ویژه در کره جنوبی آتشی به پا کرد، جایی که نابرابری جنسیتی همچنان شدید و زن‌ستیزی آشکاری رایج است.

آنگونه که فایننشال تایمز گزارش داده است، در انتخابات ریاست‌جمهوری 2022 کشورکره جنوبی، در حالی‌که مردان و زنان مسن‌تر شبیه به هم رای دادند، مردان جوان به شدت از حزب راستگرای قدرت مردم حمایت کردند و زنان جوان از حزب لیبرال دموکرات. در تعدادی تقریبا برابر و مخالف هم. البته کره جنوبی یک وضعیت شدید را تجربه می‌کند، اما این مورد را می‌توان به عنوان یک هشدار به کشورهای دیگر درباره آنچه می‌تواند اتفاق بیفتد در نظر گرفت. درباره اینکه مردان و زنان جوان از هم جدا می‌شوند. در حال حاضر جامعه در آن کشور به دو گروه تقسیم شده است. نرخ ازدواج کاهش یافته، نرخ تولد به سرعت کاهش یافته و در سال 2022 به میزان 0.78 تولد به ازای هر زن رسیده که پایین‌ترین میزان در هر کشوری در جهان را ثبت کرده است.

هفت سال پس از انفجار #MeToo اولیه، واگرایی جنسیتی در نگرش‌  افراد به خودبسندگی دیده می‌شود. داده های نظرسنجی نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها تفاوت‌های ایدئولوژیک در حال حاضر فراتر باشد. به نظر می‌رسد شکاف آشکار لیبرال در مقابل محافظه کار در مورد آزار و اذیت جنسی باعث شده است، تجدید نظر گسترده‌تری در میان مردان و زنان جوان به اردوگاه های محافظه کار و لیبرال در مورد مسائل دیگرصورت گیرد.

در ایالات متحده، انگلستان و المان، زنان جوان در حال حاضر مواضع لیبرال بیشتری در مورد مهاجرت و عدالت نژادی نسبت به مردان جوان دارند، در حالی که گروه‌های سنی مسن‌تر به طور مساوی همسان‌تر هستند. روند در اکثر کشورها این بوده است که در حالی که مردان ایستاده‌اند، زنان به سمت چپ حرکت می‌کنند، اما نشانه‌هایی وجود دارد که مردان جوان به طور فعال به سمت راست در آلمان حرکت می‌کنند، جایی که جوانان زیر 30 سال امروز بیشتر از بزرگان خود مخالف مهاجرت هستند و در سال‌های اخیر به سمت راست افراطی  حرکت کرده‌اند. به نظر می‌رسد که شکاف‌های ایدئولوژی فقط در حال رشد باشد و داده‌ها هم نشان می‌دهد که تجربیات سیاسی موثر بر افراد مهم است. باید این واقعیت را در نظر گرفت که موضوعاتی مانند گسترش گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی هم در شکل‌گیری این شرایط موثر بوده‌اند. به این معنی که مردان و زنان جوان در حال حاضر به طور فزاینده‌ای در فضاهای جداگانه زندگی کرده و فرهنگ‌های جداگانه‌ای را تجربه می‌کنند. اغلب دیدگاه‌های جوانان به دلیل نرخ پایین مشارکت سیاسی نادیده گرفته می‌شود، اما این تغییرات می‌تواند زمینه را برای ایجاد تغییرات گسترده در نسل‌های آینده فراهم کرده و بسیار بیشتر از شمارش آرا اثرگذار باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار