۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
«کیانا» در راه بورس

به زودی گروه مالی کیان (کیانا) سهام خود را در بورس عرضه می‌کند؛ این شرکت ۱۹۲۴ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

فردای اقتصاد: مدتی است که روند عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه کند شده و سرعت بالای چندین ماه گذشته خود را از دست داده است. دلیل این موضوع را می‌توان به شرایط سخت بورس تهران و نزول شدید ارزش معاملات نسبت داد تا ورود شرکت‌های جدید فشار مضاعفی را بر معاملات کم‌رمق این روزها بیشتر نکند. حال اما نوبت ورود شرکت جدیدی به بورس تهران رسیده و قرار است به زودی گروه مالی کیان، با نماد «کیانا»، سهام خود را در بورس تهران به عرضه بگذارد. زمان و جزئیات دقیق این عرضه اولیه هنوز مشخص نیست اما احتمالا تا چند روز آینده آگهی و نحوه عرضه سهام آن منتشر خواهد شد. نماد «کیانا» در تاریخ ۱۱ مهر سال گذشته در تابلوی بازار دوم بورس تهران درج نماد شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد. همچنین تعهد عرضه ۱۰ درصد دیگر ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از تاریخ عرضه اولیه با هماهنگی بورس تهران اخذ شده است.جلسه معارفه گروه مالی کیان نیز روز جاری برگزار شد.

حوزه فعالیت گروه مالی کیان چیست؟

موضوع فعالیت‌های اصلی گروه مالی کیان، سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای در نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار یا سایر شرکت‌ها و موسسات با هدف کسب انتفاع است. ارائه خدمات مالی از جمله تامین سرمایه، کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، پردازش اطلاعات مالی، مشاور عرضه و پذیرش، پذیره نویسی، تعهد پذیره‌نویسی و رتبه‌بندی اعتباری، واسطه‌گری مالی اعم از بانک، بیمه، لیزینگ و صرافی، اجرای طرح‌ها و پروژه های عمرانی، تولید و خدماتی، انجام فعالیت های بازرگانی، خدماتی، تجاری داخلی و خارجی، واردات و صادرات انواع کالاهای مجاز تنها بخشی از حوزه فعالیتی گروه مالی کیان است. 

موضوع فعالیت‌های فرعی گروه مالی کیان نیز سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گران‌بها، گواهی سپرده‌ بانکی و سپرده‌های سرمایه‌گذاری نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری مجاز؛ سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای در نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار یا سایر شرکت‌ها، موسسات یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع، سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رأی نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد؛ سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با هدف کسب انتفاع و ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی اوراق بهادار و تضمین نقدشوندگی، اصل یا حداقل سود اوراق بهادار است. ضمن آنکه شرکت می‌تواند در راستای اجرای موضوع فعالیت خود، در حدود مقررات و مفاد اساسنامه اقدام به اخذ تسهیلات مالی یا تحصیل دارایی کرده یا اسناد اعتباری بانکی افتتاح کند و به واردات یا صادرات کالا بپردازد و امور گمرکی مربوطه را انجام دهد. این اقدامات فقط در صورتی مجاز است که در راستای اجرای فعالیت‌های شرکت ضرورت داشته باشند و انجام آن‌ها در مقررات منع نشده باشند.

تاریخچه گروه مالی کیان

شرکت مدیریت سرمایه کیان در تاریخ ۲۸/۰۱/۱۳۹۵ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و با شناسه ملی ۱۴۰۰۵۷۶۴۵۲۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در تابستان ۱۳۹۹ نام شرکت از «مدیریت سرمایه کیان» به «گروه خدمات بازار سرمایه کیان» تغییر کرد. این شرکت در تاریخ ۱۴/۰۸/۱۳۹۹ به عنوان نهاد مالی (هلدینگ) نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید.

در تیر ماه سال ۱۴۰۰ سرمایه شرکت از مبلغ ۱۰۰ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت؛ همزمان نام شرکت از «گروه خدمات بازار سرمایه کیان» به «گروه مالی کیان» تغییر کرد و اساسنامه شرکت مطابق با اساسنامه نمونه مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار برای شرکت‌های مادر (هلدینگ) مورد تصویب قرار گرفت. نهایتا در شهریور سال ۱۴۰۰ بر اساس مجمع عمومی فوق‌العاده، نوع شرکت از «سهامی خاص» به «سهامی عام» تغییر پیداکرد.

کارنامه کیان از ابتدا تاکنون

همانطور که اشاره شد گروه مالی کیان در سال ۹۵ با سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیارد تومانی جهت ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و معاملات بازار سرمایه تاسیس شد. پس از ۶ سال فعالیت، شرکت گروه مالی کیان به بزرگترین گروه ارائه دهنده خدمات جامع بازار سرمایه کاملا خصوصی در کشور و تنها مجموعه با این اندازه که مبتنی بر شراکت پرسنل پایه‌گذاری شده، تبدیل شده است. منابع تحت مدیریت شرکت نیز در حال حاضر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که نزدیک به ۳۹ هزار میلیارد ریال آن در سبدهای سرمایه‌گذاری اختصاص و مابقی بین صندوق‌های درآمد ثابت، طلا، صندوق‌های سهامی و صندوق اختصاصی بازارگردانی تقسیم شده است.

کیان با انتشار ۸۵۰۰ میلیارد ریال اوراق قرضه از طریق نهادهای مالی زیرمجموعه در سال ۹۸، توانست میان نهادهای بازار سرمایه و بانکها از نظر ضریب پذیرش تعهد به سرمایه و هچنین نسبت پذیرش تعهد به منابع تحت مدیریت رتبه اول را کسب کند. ضمن آنکه تیم مدیریت دارایی کیان موفق به کسب بازدهی بیش از ۱۵ درصد مازاد بر بازدهی شاخص در سال ۱۴۰۰ شد.

به لحاظ عملکرد مالی، سود تلفیقی مجموعه در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵۳۵ میلیارد ریال و میانگین مرکب رشد سالانه سود در طول دوران فعالیت معادل ۱۵۳ درصد سالانه بوده است. درآمد تلفیقی سال ۱۴۰۰ نیز معادل ۳۰۱۳ میلیارد ریال و میانگین مرکب رشد سالانه درآمد طی دوران فعالیت معادل ۹۸ درصد بوده است. همچنین سود شرکت اصلی در سال گذشته ۱۵۵۹ میلیارد ریال و درآمد شرکت اصلی معادل ۱۸۰۸ میلیارد ریال بوده است. ضمن آنکه سرمایه شرکت به موجب صورتجلسه مجمع عمومی موخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ و مجوز سازمان بورس، از ۱۰۰۰ میلیارد ریال به ۲۰۰۰ میلیارد ریال (از محل مطالبات حال شده سهامداران) افزایش یافت.

وضعیت درآمد و سودآوری کیان

گروه مالی کیان از ابتدای تاسیس خود بر مدار سودآوری قرار داشته و روند سودآوری شرکت طی سال‌های مالی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بر مدار صعودی قابل‌توجه بوده است. افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در سالیان اخیر بخشی از دلایلی است که توسعه سودآوری گروه را در این مدت میسر کرده است. با نگاهی به صورت‌های مالی منتشر شده از این شرکت در سامانه کدال، مشخص است که درآمدزایی و سودآوری کیانا به وضعیت بورس تهران گره خورده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته درحالی که در سال ۱۳۹۹ این عدد نزدیک به ۵۱۲ میلیارد تومان بود که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این موضوع را به طور واضح می‌توان به ریزش بازار سرمایه نسبت داد که درآمدزایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را با چالشی جدی مواجه کرد. از همین رو سود خالص این شرکت نیز از ۴۹۹ میلیارد تومان در سال ۹۹، به ۱۵۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته که بخش عمده آن به رکود بازار سرمایه در سال گذشه باز می‌گشت که سودآوری عمده شرکت‌های فعال در این حوزه را کاهش داد.

در کنار این کاهش سودآوری در سال ۱۴۰۰ اما پیش‌بینی سودآوری شرکت برای چهار سال آینده روند صعودی جالب‌توجهی دارد. شرکت در گزارش ارزش‌گذاری خود پیش‌بینی کرده است که در سال ۱۴۰۱ به سود خالص ۲۶۹ میلیارد تومانی برسد و این سودآوری را تا سال ۱۴۰۴ به ۹۳۰ میلیارد تومان افزایش دهد که مفروضات در نظر گرفته شده نیز به صورت کامل در گزارش منتشر شده در سامانه کدال وجود دارد.

بازدهی مشتری در کیان استحاله نمی‌شود

مجید زمانی، بنیانگذار، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت گروه مالی کیان در جلسه معارفه این شرکت با بیان اینکه امروز شرکت کیان بیش از آنکه یک شرکت مالی باشد، یک شرکت تکنولوژی است که از بالاترین سطح مالی برخوردار است، تاکید کرد: ترکیب این دو آینده بازارهای مالی است. محصوات گروه مالی کیان، عمدتا به بهره‌برداری رسیده است. آنچه تاکنون انجام شده سرمایه‌گذاری بوده و از این به بعد رشد بیشتر درآمد و پایداری درآمد خواهد بود.

وی افزود: حوزه اصلی کیان تاکنون بازار سرمایه بوده اما تشخیص دادیم که نمی‌خواهیم خیلی وابسته به بازاری باشیم که می‌تواند تحت تاثیر جریان نقدینگی قرار گیرد. بنابر این از دو سال گذشته تصمیم گرفتیم گزینه‌های جدید اقتصادی را به مجموعه اضافه کنیم. مجوز مجموعه لیزینگ اخذ شده و به مجموعه کیان اضافه شده است. مراحل نهایی اخذ مجوز بیمه طی می‌شود. ما به دنبال فرآیندی هستیم تا بازدهی که از آن سهامدارانمان می‌شود بازدهی معناداری باشد. بازدهی مشتری در کیان استحاله نمی‌شود. معناداری اولین و آخرین موضوعی است که در گروه مالی کیان به آن متعهد هستیم. مسولیت‌پذیری، شفافیت، درستکاری، نوآوری و همه مواردی از این دست از معناداری به دست می‌آید.

هر سهم کیانا چقدر می‌ارزد؟

در گزارش ارزشگذاری گروه مالی کیان از سه روش استفاده شده است و سپس از طریق میانگین وزنی، ارزش هر سهم آن به دست آمده است. روش اول خالص ارزش دارایی‌ها یا همان NAV است که در این روش ارزش کل شرکت حدود ۲۶۲۵ میلیارد تومان به دست آمده و به آن وزن ۲۵ درصد داده شده است. روش دوم مدل تنزیل سود تقسیمی یا DDM است که در این روش نیز ارزش کل شرکت حدود ۲۰۴۴ میلیارد تومان محاسبه شده که وزن ۲۵ درصدی در ارزشگذاری کل دارد. روش سوم نیز روش ارزشگذاری نسبی یا همان نسبت P/E بوده که در این مدل ۱۵۱۴ میلیارد تومان ارزش برای آن به دست آمده است و وزن ۵۰ درصدی در این ارزشگذاری دارد. دلیل وزن‌دهی در ارزشگذاری شرکت بین روش‌های مختلف نیز با رویکرد نگاه به وضعیت فعلی و آتی شرکت لحاظ شده است. بنابراین با استفاده از میانگین وزنی‌ ذکر شده، ارزش کل شرکت گروه مالی کیان برابر خواهد شد با ۱۹۲۴ میلیارد تومان که با توجه به تعداد ۲ میلیارد سهم، ارزش هر سهم آن ۹۶۲ تومان به دست می‌آید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار