۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
پیش بینی بورس فردا ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

بورس دوشنبه نیز نتوانست روند صعودی ابتدایی خود را حفظ کند و با گذشت زمان به مرور شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران امروز نیز نتوانست روند صعودی ابتدایی خود را حفظ کند و با گذشت زمان به مرور شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم به طوری که در نهایت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۲۸ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز با از دست دادن ۰.۳۸ درصد از ارتفاع خود، بار دیگر رنگ سرخی را به سهامداران تقدیم کرد. ارزش معاملات نیز نسبت به روز گذشته کاهش داشت و با ثبت عدد ۲۱۶۰ میلیارد تومانی یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را طی ماه‌های گذشته داشت. معاملات روز جاری نیز همچون روزهای گذشته با خروج پول همراه بود و ۱۹۴ میلیارد تومان تغییر مالکیت از کدهای حقیقی به کدهای حقوقی اتفاق افتاد.

ابتدای معاملات امروز تا حدی با چاشنی سفر ریاست جمهوری به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همراهی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشور با ایشان، همراه بود به طوری که گروه خودرویی و حمل‌ونقل با نگاهی دوباره به احتمال احیای برجام، رنگ سبزی به خود گرفته بودند اما پس گذشت زمان نه چندان زیادی بازهم فروشندگان توانستند دست برتر را در اختیار داشته باشند. از سمت دیگر شروع بازارهای جهانی در هفته میلادی جدید نیز نتوانست امید خاصی را به بورس تهران تزریق کند.

نگاه بازارها به نیویورک

از شروع هفته جدید و انتشار خبر سفر ریاست جمهوری به نسشت مجمع عمومی سازمان ملل، بازارهای مختلف از جمله دلار و سهام به این موضوع واکنش نشان دادند. دلار که در بازار آزاد تا نزدیکی ۳۲هزار تومان صعود کرده بود، با عقب‌نشینی درحال نوسان در محدوده ۳۱۵۰۰ تومان است. در بورس تهران نیز همانطور که ذکر شد، شروع معاملات امروز با تقاضای بیشتری نسبت به دیروز همراه بود که عمده دلیل آن به این موضوع مرتبط می‌شد.

حال خبر رسیده است که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران و همچنین نمایندگان آمریکا و اروپا نیز در این نشست حضور خواهند داشت و سخنگوی وزارت خارجه نیز احتمال گفتوگو در زمینه مذاکرات هسته‌ای را رد نکرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که طی روزهای آینده برخی خبرها حول موضوع احیای برجام از این نشست منتشر شود که می‌تواند بر روند بورس تهران نیز اثرگذار باشد. از این رو به نظر می‌رسد که بازار سرمایه با نوسانات مثبت و منفی از سمت خبرها و صحبت‌های احتمالی در این زمینه همراه شود.

انتظار بازارهای جهانی برای ۲۱ سپتامبر

بازارهای جهانی امروز کار خود را از سر گرفتند و از همان ابتدای کار با کاهش قیمت همراه شدند. کامودیتی‌ها که از اهمیت بالایی برای بورس تهران برخوردارند، رنگی سرخ به خود گرفته‌اند و تا زمان نگارش این گزارش به طور میانگین حدود یک درصد از قیمت خود را از دست داده‌اند به طوری که نفت برنت حوالی ۹۰ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شوند و طلا نیز در مرز ۱۶۶۰ دلار در حال نوسان است. شاخص دلار امروز درحالی فاصله‌ای با ۱۱۰ واحد ندارد که در مقابل مس در حال شکست کف ۷۷۰۰ دلاری است و روی حوالی ۳۱۰۰ دلار قیمت می‌خورد.

این ریزش‌ها که اغلب ریشه در سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی دنیا توسط افزایش نرخ بهره دارد، چشم‌انداز مناسبی را نیز پیش روی خود نمی‌بینند و به نظر می‌رسد که این اقدامات تهاجمی فعلا ادامه‌دار باشد. ۲۱ سپتامبر (روز چهارشنبه هفته جاری) نشست بعدی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برگزار می‌شود و پس از انتشار آمار تورم آمریکا برای ماه آگوست که ۰.۲ درصد بالاتر از انتظارات بود، اکنون پیش‌بینی‌ها حتی از احتمال یک افزایش بهره یک درصدی نیز خبر می‌دهند. به هرحال به نظر می‌رسد که تا زمان مشخص شدن تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده در این رابطه، روند بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها کاهشی باشد.

حساسیت تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در پیش‌بینی بورس امروز نیز اشاره شده بود، نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس نزدیک به محدوده بسیار مهمی حوالی ۱.۳۶ میلیون واحدی قرار گرفته است که نسبت ۶۱.۸ درصد فیبوناچی را شامل می‌شود و از مهم‌ترین حمایت‌های روند اخیر به حساب می‌آید. از همین رو به نظر می‌رسد که در صورت تداوم روند نزولی اخیر، بازار سرمایه روز آتی با افزایش تقاضا از سمت تکنیکالیست‌ها مواجه شود اما در صورتی که این حمایت نیز با قدرت شکسته شود، باید انتظار ۱.۳۴ میلیون واحدی را داشت.

بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که بورس فردا در صورت انتشار خبر مهمی از سمت مذاکرات هسته‌ای، با روند نزولی کار خود را آغاز کند و سپس با رسیدن به محدوده ذکر شده، تقاضا بتواند بخش قابل توجهی از عرضه‌ها را پوشش داده و شاهد تغییر جهت نماگرهای اصلی بازار باشیم.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار