۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
دو افت متوالی هفتگی در بورس بهمن‌ماه + پیش‌بینی بورس فردا

بورس تهران معاملات دوهمین هفته بهمن‌ماه را نیز با عقب‌نشینی شاخص کل به پایان رساند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که سپری شد بیش از ۱۶ هزار واحد دیگر از ارتفاع خود کاست و به سطح ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار واحدی بازگشت. با وجود افت ۰.۷ درصدی نماگر اصلی بازار سهام، معیار هم وزن هم توانست با افزایش ۰.۶ درصدی به کار خود در این هفته معاملاتی پایان دهد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته معاملاتی رقم ۴ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و سرمایه‌گذاران رقمی بالغ بر یک هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان جریان نقد حقیقی را از گردونه معاملات خارج کردند. در چنین شرایطی صندوق‌های درآمد ثابت با خروج ۸۶۳ میلیارد تومان از منابع مالی سهامداران خرد مواجه شدند. حال کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار، از روند معاملاتی هفته آینده بورس تهران می‌گویند.

چند ضلعی اثرگذار در بورس

مژگان بازچی، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت متغیرهای اثرگذار در روند معاملاتی بازار سهام گفت: با وجود تب و تاب رشد ارز طی هفته‌های گذشته، فضای زمستانی همچنان در بورس تهران حاکم است و روند حجم معاملات و خروج نقدینگی گواهی بر این مدعاست. روند رشد دلار که تحت تاثیر تنش‌های منطقه از محدوده ۵۰ هزار تومان تا حدود ۵۸ هزار تومان افزایش یافت، با وجود اینکه سایر بازارها را متاثر کرد، نتوانست بازار سرمایه را با خود همراه کند.

وی ادامه داد: لازمه همسویی بازار سرمایه و بازار ارز و به نوعی ورود نقدینگی، ثبات نسبی فضای ژئوپلیتیک بوده که همچنان برای سرمایه‌گذاران غبارآلود است. از سوی دیگر با توجه به فضای انتخابات پیش‌رو، انتظار نمی‌رود رشد مستمر ارز تا پایان سال ادامه‌دار باشد و دلار بتواند به راحتی سقف قبلی خود را در نوردد. اما نقطه محرک آن برای بازار سرمایه را می‌توان حفظ سطوح فعلی در کنار انتظار رشد نرخ ارز طی سال آتی دانست. چرا که در حال حاضر شرکت‌های صادراتی کوچک و متوسط با نرخ‌های توافقی که نزدیک به دلار آزاد است، تهاتر انجام داده و این مهم خود را طی ماه‌های پیش‌رو در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس می‌سازد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، از این رو به نظر می‌رسد با وجود اینکه شرکت‌های بزرگ همچون صنعت پتروشیمی درگیر ارز نیمایی باشند، شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند رشد نرخ ارز را در خود منعکس سازند.

به باور بازچی، عاملی که بازار سرمایه را حداقل در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، تاکید بانک مرکزی بر تشدید سیاست انقباضی و افزایش نرخ بهره است. طی هفته گذشته بانک مرکزی مجوز انتشار ۲۸۰هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده خاص را با نرخ سود ۳۰درصد برای تامین مالی تولید صادر کرد. تجربه سال گذشته نشان داده که با وجود رشد نرخ بهره، بازار سرمایه همسو با روند رشد نرخ ارز توانسته نقدینگی ریسک‌پذیر را به سمت خود متمایل سازد، اما در شرایط فعلی، استمرار فضای رکودی در بورس تهران و ایجاد چنین جذابیتی در بازار رقیب، حداقل در کوتاه مدت بخشی از سهامداران زیان دیده و ریسک‌گریز را به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذب خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به متغیرهای کلان تصریح کرد: تصمیماتی که سیاستگذار طی هفته‌های پیش‌رو در خصوص نرخ خوراک، نرخ برق و سایر مولفه‌های موثر بر سود شرکت‌ها خواهد داشت نیز بر بازار سرمایه سایه خواهد افکند. تجربه تغییر فرمول بنزین که سود شرکت‌های پالایشی و هلدینگ‌های مرتبط با آن را به شدت متاثر کرد، مهر تاییدی بر نگاه دولت در خصوص تامین کسری بودجه از طریق بازار سرمایه بود و بی‌اعتمادی فضای سرمایه‌گذاری را پررنگ‌تر کرده است. از این رو حداقل تا مشخص شدن متغیرهای مذکور، انتظار جذب نقدینگی به سمت بورس تهران کاهش خواهد یافت.

هفته‌ای متعادل اما منفی در پیش است

سارا فلاح تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با ارزیابی وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: معامله‌گران هفته دوم بهمن ماه را هم منفی پشت سر گذاشتند و می‌توان گفت از ابتدای زمستان تنها ۲ هفته بازار مثبت و ۴ هفته منفی سپری شد. در هفته گذشته چندین پارامتر باعث منفی شدن بازار شد که برخی از آنها در معاملات هفته آتی نیز اثرگذار خواهند بود. 

وی با اشاره به افزایش تنش‌های سیاسی خاطرنشان کرد: گسترش تبعات تنش‌های اخیر در خاورمیانه ترسی را در بازار سهام ایجاد کرد، متاسفانه هنوز این تنش ها به پایان نرسیده و برای هفته آینده نیز به عنوان مهم‌ترین فاکتور اثرگذار نقش آفرینی خواهد کرد. تداوم تنش در خارج از مرزهای کشور تاثیرات هیجانی محدودی بر بازار خواهد گذاشت و طبیعتا بر اساس ذات بازارها پس مدت کوتاهی فروکش خواهد کرد و فضای معاملاتی بورس نیز متعادل‌ خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، به دلیل همین تنش‌ها دلار روند افزایشی داشت. البته باید توجه داشت که اثرات این نوع ریسک‌های سیستماتیک موقت و کوتاه مدت است و در میان مدت تاثیری بر روند بازار نخواهند داشت.

فلاح ادامه داد: پارامتر دیگر مسئله نرخ سود ۳۰ درصدی است که این هفته اثر منفی خود را بر بازار گذاشت و احتمالا هفته آتی نیز همچنان شاهد خروج پول از بازار سرمایه به سمت سپرده‌گذاری‌ها باشیم. البته با توجه به نرخ شکست ۱۲ درصد شاید برای حقیقی‌ها این طرح جذابیت لازم را نداشته باشد ولی برای صندوق‌های با درآمد ثابت قطعا جذاب است. اگر حد نصاب سپرده بانکی درآمد ثابت‌ها در سطح ۴۰ درصد فعلی باقی بماند شاهد افزایش فروش در بازار خواهیم بود. زیرا مدیران صندوق‌ها به سمت خرید این سپرده‌گذاری خاص سوق پیدا خواهند کرد و برای بدست آوردن نقدینگی دست به فروش خواهند زد. بنابراین انتظار می‌رود که سازمان بورس هر چه زودتر به این موضوع واکنش نشان داده و درصد حد نصاب را تغییر دهد.

وی افزود: پارامتر دیگری که در روز چهارشنبه بر بازار اثر گذاشت و از شدت منفی‌ها کاست تغییر نرخ خوراک پالایشگاهی بود که ترس در بازار را کاهش داد و به نوعی شاهد عقب‌نشینی فروشنده‌ها بودیم هرچند بازار خریدار خاصی هم نداشت. اما این نکته اثر روانی حمایت دولت از بازار سرمایه را با خود دارد که روی کلیت بازار اثر گذار است. بنابراین انتظار می‌رود بازار در هفته آتی متعادل منفی باشد مگر اینکه اتفاقات سیاسی خاصی رخ دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار