۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
تکذیب حضور سیف العدل در تهران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس حضور سیف‌العدل از رهبران احتمالی القاعده در ایران را تکذیب کرد و گفت که انتشار چنین اخباری در فضای مجازی صرفا کار بنگاه‌های خبرپراکنی بیگانه و آمریکا است.

فداحسین مالکی در واکنش به انتشار اخباری در فضای مجازی درباره حضور سیف‌العدل در تهران گفت: این یک بحث انحرافی است که با توجه به دخالت آمریکایی‌ها در کشورهای دیگر مطرح می‌شود.

وی افزود: انتشار این خبر در فضای مجازی مبنی بر حضور سیف‌العدل در ایران صحت ندارد و بحثی انحرافی است که از طرف بنگاه‌های خبرپراکنی منتشر شده و کار آمریکایی‌ها است. لذا تأکید می‌کنم که سیف‌العدل در ایران نیست.

اظهارات مقام آمریکایی درباره عملیات کشته شدن الظواهری

در پی کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده و نفر دوم این گروه در زمان حیات اسامه بن لادن، مقامات آمریکایی جزئیات بیشتری از این حادثه فاش کردند. بنا به گزارش گاردین، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا ساعاتی پس از انتشار اخبار اولیه کشته شدن یکی از اعضای ارشد القاعده در کابل، جزئیات بیشتری را در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران فاش کرد؛ از جمله اینکه در این حمله فقط ایمن الظواهری رهبر القاعده کشته شده و هیچ تلفات دیگری نداشته است.

همچنین این حمله نه توسط ارتش آمریکا که توسط یکی از پهبادهای متعلق به سازمان سیا انجام گرفته است.

این حمله سیا نشان می‌دهد که آمریکا به رغم خروج از افغانستان هنوز نگرانی‌هایی درباره حضور القاعده در این کشور دارد. ضمن اینکه حمله اخیر بیانگر آن است که دولت آمریکا به دلیل مخالفت طالبان با انجام عملیات هوایی در کابل و سایر نقاط افغانستان، از سیا درخواست کرده که عملیات حمله به کابل را با استفاده از یکی از پهبادهای خود و با شلیک دو موشک هل فایر به بالکن خانه امن محل اقامت ایمن الظواهری انجام دهد. عملیاتی که به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا به جز ایمن الظواهری فرد دیگری در آن کشته نشد. از سویی دیگر حضور الظواهری در کابل می‌تواند نشانگر آن باشد که طالبان با آگاهی به وی پناه داده بود و اگر چنین ادعایی اثبات شود، آن گاه این گروه به نقض قرارداد دوحه متهم خواهد شد.

به گفته مقامات آمریکایی پیش از این نیز اخباری مرتبط با سفر ایمن الظواهری به کابل پس از سقوط این شهر به دست طالبان منتشر شده بود و در ماه‌های اخیر چهره او بارها در بالکن یکی از خانه‌های امن کابل دیده شده بود.

به گفته مقام ارشد آمریکایی در کنفرانس مطبوعاتی، بایدن خود شخصا در جریان این عملیات بوده و در جلساتی که به منظور طراحی انجام این برگزار می‌شده، حضور داشته است. او در جریان این جلسات سوالاتی درباره اینکه  ما جه از حضور ایمن الظواهری در افغانستان می‌دانیم و اطلاعتمان در این باره چقدر دقیق و کامل است می‌پرسید.

منبع: ایسنا-همشهری

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha