۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
کدام شهرها برای اجاره‌نشینی مناسب است؟

فاصله بین درآمد مورد نیاز برای این که اجاره یک خانه ۶۰ متری حداکثر ۳۰ درصد از درآمد را به خود اختصاص دهد با درآمد واقعی ساکنان شهرهای مختلف، چقدر است؟

یکی از قواعدی که در دنیا برای اجاره‌نشینی ذکر می‌شود، این است که اجاره خانه حداکثر ۳۰ درصد از درآمد را به خود اختصاص دهد. حال سوال این است که فاصله بین درآمد مورد نیاز برای این که اجاره یک خانه ۶۰ متری حداکثر ۳۰ درصد از درآمد را به خود اختصاص دهد با درآمد واقعی ساکنان شهرهای مختلف، چقدر است؟

بررسی نشان می‌دهد با وجود این که درآمدها در شهرهای محروم‌تر کشور در سطوح پایینی قرار دارد ولی نسبت فوق در این شهرها به عدد یک نزدیک‌تر است. علت اصلی این عمر هم ارزانی اجاره مسکن در این مناطق است.

اما بدترین وضعیت را کلانشهرهایی مثل تهران، کرج، رشت، مشهد و تبریز دارند. شهرهایی که هر چند درآمدها در آن‌ها بالاتر است اما اجاره مسکن هم بسیار گران است. به عنوان مثال در شهری مانند تهران متوسط درآمدها ۱۴ میلیون تومان و میانگین اجاره‌بها یک خانه ۶۰ متری حدود ۱۶.۵ میلیون تومان است. این اجاره بالا باعث شده تا درآمد مورد نیاز برای اجاره‌نشینی در تهران با رفاهی در سطح استانداردهای جهانی (این که اجاره حداکثر ۳۰ درصد از درآمد را به خود اختصاص دهد) فاصله زیادی داشته باشد. برای این که با ۳۰ درصد درآمدتان بتوانید خانه‌ای ۶۰ متری در تهران اجاره کنید باید ماهانه حدود ۵۶ میلیون تومان درآمد داشته باشید که عددی بسیار بالا محسوب می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار