۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مهمترین شرکای تجاری ایران کدام کشورها هستند؟

تازه‌ترین گزارش گمرک از صادرات کالاهای غیرنفتی نشان می‌دهد که به غیر از چین و هند، کشورهای همسایه خریدار اصلی کالاهای ایرانی هستند.

فردای اقتصاد: تازه‌ترین گزارش گمرک از صادرات کالاهای غیرنفتی نشان می‌دهد که در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری ۱۲۴ میلیون و ۷۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۷ کاهش داشته است. تجارت خارجی کشور ️بدون احتساب صادرات نفت ۱۵ میلیارد دلار کسری دارد. البته شیب منفی کسری تجاری بدون نفت در بهمن ماه کاهشی بوده است. بر اساس داده‌های گمرک، در این مدت گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و متانول با ۲ میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صادراتی بودند.

در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به چین، ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به عراق، ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به ترکیه و ۲ میلیارد دلار به هند صادر شد. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور در ۱۱ ماهه سال جاری به ۵ کشور فوق الذکر صادر شد. همچنین در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری ۳۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۸۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ وزنی ۶.۴ درصد و از حیث ارزش ۱۱.۱۱ درصد افزایش داشته است.  

در این مدت ذرت دامی با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و دانه سویا با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سه قلم عمده کالای وارداتی بودند. امارات متحده عربی با ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ۵ کشور عمده طرف معامله واردات در ۱۱ ماهه سال جاری بودند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار